Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook musklick problem

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-29 20:13

Har problem med en MacBook Unibody (2.4GHz 2008 Lion) där den helt plötsligt slutat acceptera musklick.

Ingen mjukvara eller systemuppdateringar är gjord precis innan, utan detta kom "av sig själv" nyss.

Första tanken var att det var något med touchpaden, men symptomen är samma för en extern mus!

Har gjort en reset (ut med batteriet, trycka powerknappen i 10 sekunder) samt reparerat behörigheter från DVD skiva (Lion), men kan tillägga att symptomen fanns där när datorn startades från den osynliga recovery partitionen också.

När datorn startas kan man klicka en kort stund (sekunder) sedan slutar den att svara, det går endast att högerklicka med en extern (PC flerknapps) mus, ej vänsterknapps-klicka. Går ej att högerklicka med touchpad, bara flytta runt cursorn.

Tap-click med touchpaden fungerar inte heller (ställde in funktionen snabbt efter en restart).

Har aldrig sett detta. Tips?

Ursprungligen av TureB:

Har problem med en MacBook Unibody (2.4GHz 2008 Lion) där den helt plötsligt slutat acceptera musklick.

Ingen mjukvara eller systemuppdateringar är gjord precis innan, utan detta kom "av sig själv" nyss.

Första tanken var att det var något med touchpaden, men symptomen är samma för en extern mus!

Har gjort en reset (ut med batteriet, trycka powerknappen i 10 sekunder) samt reparerat behörigheter från DVD skiva (Lion), men kan tillägga att symptomen fanns där när datorn startades från den osynliga recovery partitionen också.

När datorn startas kan man klicka en kort stund (sekunder) sedan slutar den att svara, det går endast att högerklicka med en extern (PC flerknapps) mus, ej vänsterknapps-klicka. Går ej att högerklicka med touchpad, bara flytta runt cursorn.

Tap-click med touchpaden fungerar inte heller (ställde in funktionen snabbt efter en restart).

Har aldrig sett detta. Tips?

Har samma problem. Har du hittat en lösning på problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-04 12:16
Ursprungligen av jonteskane:

Har samma problem. Har du hittat en lösning på problemet?

Nej, jag tog en touchpad från en av mina skrot maskiner och bytte ut, allt fungerar som det ska nu, så det måste ha varit ett hårdvaru problem.

I en annan tråd där jag var kritisk mot de senare modellerna av Apples datorer och hur svårt det är att uppgradera/laga själv så fick jag svaret att det bara är att lämna in till Apple certifierad service verkstad...

Undrar hur mycket ett touch pad byte hade kostat på en 2008 MacBook Unibody? Knappast värt att göra bytet. Slänga, köpa ny och vara glad konsument?!

1
Bevaka tråden