Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varm dator trots byte till SSD

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Bytte härom dagen till en SSD disk i min macbook pro mid 2009 och märkte självklart en fruktansvärt stor skillnad i hastighet. Dock blir datorn fortfarande väldigt varm och fläkten går för fullt när man kör videosamtal eller streamar film m.m. från nätet. Någon som har en aning?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-10 22:36

Din dator blir varm för att processorn arbetar. Byte till SSD gör ingen jättestor skillnad på den fronten.

Ursprungligen av Fermat87:

Hej!
Bytte härom dagen till en SSD disk i min macbook pro mid 2009 och märkte självklart en fruktansvärt stor skillnad i hastighet. Dock blir datorn fortfarande väldigt varm och fläkten går för fullt när man kör videosamtal eller streamar film m.m. från nätet. Någon som har en aning?

Du har fortfarande en CPU och GPU som kan generera värme. Datorn kan fortfarande låta en aning när den jobbar, trots att du har bytt disk. Du kan alltid öppna upp den och blåsa bort damm med hjälp av tryckluft (Använd absolut inte dammsugaren), kanske hjälper en aning. Men jag skulle säga att det är din dator som börjar bli till åren. Att streama film mm är krävande, det klarar knapt min MBP från 2010 av.

Jaha det var som jag misstänkte då, hade en förhoppning om att den skulle bli som ny efter SSD disk och 8 GB RAM men ack så fel. Satt här och skulle rendera ihop lite film och trodde bokstavligen talat att datorn skulle ta eld och brinna upp. Ja jag känner ju mig själv så det där med tryckluftkörandet kommer aldrig bli av så ni rekommenderar att det kanske vore läge att göra ett besök på apple store? Nu är det här kanske lite out off topic men om man är lite hobbyfilmmakare och inte vill lägga en förmögenheten på nytt, är det iMac som gäller?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-11 00:57
Ursprungligen av Fermat87:

Jaha det var som jag misstänkte då, hade en förhoppning om att den skulle bli som ny efter SSD disk och 8 GB RAM men ack så fel. Satt här och skulle rendera ihop lite film och trodde bokstavligen talat att datorn skulle ta eld och brinna upp. Ja jag känner ju mig själv så det där med tryckluftkörandet kommer aldrig bli av så ni rekommenderar att det kanske vore läge att göra ett besök på apple store? Nu är det här kanske lite out off topic men om man är lite hobbyfilmmakare och inte vill lägga en förmögenheten på nytt, är det iMac som gäller?

Ja, med en SSD så betyder det att CPU:n jobbar 100% och inte får nån paus alls... då blir den varm!

EDIT: Ju mer datorn hinner jobba ju varmare blir den. Om den kan cruncha data nonstop utan att behöva vänta på hårddisk så gör den det och då blir grejerna varmare än om den hade jobbat på i vanlig slö takt då: "läsa lite från hårddisk och ta paus, ok data läst, nu beräknar vi"

Senast redigerat 2013-02-11 22:09
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-02-11 05:59

Har bytt disk på tre maskiner. MBP 13" 2009, MBP15" 2008 och iMac i7 27" 2009.

På 13" så rusar fläktarna nästan oavsett vad man gör. Den är däremot blixtsnabb på allt. Sitter en Crucial M4 i den.

På 15" går fläktarna igång ungefär som de gjorde med den vanliga "snurran" i dvs vid lite högre belastning. Inga problem alltså. En Samsung 840 Pro i den.

På iMacen märks det ingen som helst skillnad. Båda fläktarna ligger på 900-1000 RPM nästan konstant. När jag rippar DVDer och liknande går den givetvis upp i varv och det susar lite. Inget störande i alla fall. En Vertex II i den.

På alla tre maskinerna har jag tagit bort DVD-släden. Alla SSDer sitter alltså monterade med Optibayliknande lösning. Har följt monteringsanvisningarna på ifixits hemsida.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-11 10:35
Ursprungligen av onnyt:

Har bytt disk på tre maskiner. MBP 13" 2009, MBP15" 2008 och iMac i7 27" 2009.
På alla tre maskinerna har jag tagit bort DVD-släden. Alla SSDer sitter alltså monterade med Optibayliknande lösning. Har följt monteringsanvisningarna på ifixits hemsida.

Så du har inte satt SSDer där dom egentligen ska sitta i originals hårdiskens plats?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-02-11 16:27
Ursprungligen av lappen71:

Så du har inte satt SSDer där dom egentligen ska sitta i originals hårdiskens plats?

Correctamundo.

Edit: Gjorde ett längre inlägg men det bara försvann. Pallar inte skriva en gång till.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-11 16:44
Ursprungligen av onnyt:

Correctamundo.

Edit: Gjorde ett längre inlägg men det bara försvann. Pallar inte skriva en gång till.

Jag har fått för mig att sätter man dom inte där original hårddisken satt får man lägre prestanda pga av att Dvd-rom inte har SATA-3?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-02-11 16:51
Ursprungligen av lappen71:

Jag har fått för mig att sätter man dom inte där original hårddisken satt får man lägre prestanda pga av att Dvd-rom inte har SATA-3?

Beror ju givetvis hur snabb porten är där du väljer att sätt SSDn. För mig verkar det dock inte påverkat prestandan. Värmen på min13" MBP har i alla fall ökat. Om det beror på val av port vet jag dock inte.

1
Bevaka tråden