Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda iMac för att visa bilder på offentlig plats.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-02-05 16:22

Vi tänkte ställa upp några iMacar för att visa lite bildspel och film.
Skall stå i en utställningshall.
Helst skall de kunna gå hela tiden av sig själv.
I vilket program rullar det bäst i?
Hur gör man detta på bästa sett?

Ursprungligen av Sten_n:

Vi tänkte ställa upp några iMacar för att visa lite bildspel och film.
Skall stå i en utställningshall.
Helst skall de kunna gå hela tiden av sig själv.
I vilket program rullar det bäst i?
Hur gör man detta på bästa sett?

Du kan använda dig av skärmsläckaren och stänga av funktionen att skärmen eller datorn skall gå i vila, dessutom kan du låsa datorn så att ingen kan komma in. I skärmsläckaren kan du välja vilken mapp den skall hämta bilderna ifrån, så visas bilderna i en evighetsslinga tills du "väcker datorn" och skriver in passordet. Kostar inget… och skärmsläckaren finns under systeminställningar på din dator.

Bara ett litet förslag…

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-05 22:14

Men skärmsläckaren klarar väl inte film...?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-05 22:25

Vilket behov har du? Behöver du låsa ner datorerna så ingen använder dem till annat?
Eller vill du helt enkelt bara att bildspel och film ska rulla av sig själv? (Det går ju ta bort mus/tangentbord)
Keynote borde väl fungera?

Ursprungligen av kenjon:

Men skärmsläckaren klarar väl inte film...?

Aj då… jag missade att TS ville även visa film…
Då är det bäst att skärmssläckaren även klarar film, så jag slipper stå här med skammen…

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-02-06 11:47

Tack för svar.

Det gäller film. Det går tyvärr inte använda skärmsläckaren.
Det är flera kortfilmer.
Man kanske måste lägga ihopa dem till en film?
Som man sedan kör i en slinga i ett program?
Vilket? VLC? Quicktime? iMovie?

Vi tänkte att det inbyggda schema funktionen skulle stänga av och starta datorerna.
Och då måste vi få till det så att filmerna rullar igång automatiskt.
Går det?

Du kan använda dig av Apples Keynote som #reboot81 föreslår.

Har själv testat med 2 bilder och två filmer.

Det går utmärkt att kombinera både bild och film. Du kan ställa in så att när filen öppnas går den direkt till visningsläget och börjar visa prestationen. Denna fil lägger du med i startobjekt (Systeminställningar -> Användare och grupper -> StartObjekt) som sista fil.
Ha så lite startobjekt som möjligt. Helst enbart denna keynote fil, annars kanske du riskerar att datorn inte kan stänga av sig självt eftersom något program frågar om du vill spara något…
Starta och stänga datorn fixar du enklast i Schemat… (Systeminställningar -> Strömsparare -> Schema…).

Enda nackdelen är att filmerna "drar igång" ca 0,5 sek efter växlingen från föregående bild/film. Här hade det varit bra om Apple hade lagt in möjligheten att starta filmen direkt så att det ser ut som filmen hela tiden rullar runt när du växlar bild. Samma sak saknar jag möjligheten att automatisk växla bild när filmen tar slut… (jag lägger in tiden när den skall automatiskt växla.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 12:52

Keynote kan man göra rätt mycket i och är bra för att göra bildspel som även inkluderar filmer. Man kan göra snygga byggeffekter och transitions.

En variant är att exportera hela bildspelet till en längre film. Och jag har bestämt för mig att man kan sätta en "repeat-flagga" på en .MOV-film i Quicktime så att filmen startar om automatiskt.

Annars kan man ju även använda typ Final Cut...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-02-06 13:55

Vi testade följande,
Satte ihop filmerna i iMovie till en film/Mac.
Lägga den i startobjekt och koppla den till VLC som är inställd på helskärmsläge.
Verkar fungera.

En kund ville göra en sån här grej till en mässa. Men de ville även kunna stänga av filmen och använda datorn för att visa webbsidan för besökare. Jag fixade ett apple script som startar en film i fullskärmsläge med QT-player. Jag satte en praktiskt ikon på scriptet och la i Dock. Så när de är klara med webbvisning så klickar de bara där.

Det går också att göra en playlist i VLC och repetera den, så slipper man klippa ihop filmerna. (för framtida referens)

1
Bevaka tråden