Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule, säkerhetskopiera över annat Wifi?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-01-31 11:03

Hej på er.

Jag har en Time Capsule som idag sitter ihop med ett modem med en nätverkssladd, och vi använder även TCns Wifi. Nu kommer vi få en kraftfull Wifi med vårt nya bredband och jag skulle nu vilja gömma undan TCn och bara ha strömsladden till den. Så frågan är alltså om den kan säkerhetskopiera över det nya modemets Wifi eller måste man säkerhetskopiera över Time Capsulens egna Wifi?

Någon som har koll?

Glada hälsningar Lello

Så länge den sitter på samma sida routern så går det väl utmärkt?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-01-31 11:34
Ursprungligen av pmarriott:

Så länge den sitter på samma sida routern så går det väl utmärkt?

Hur menar du?

Den ska inte sitta ihop mer routern överhuvudtaget, utan säkerhetskopiera över Routerns Wifi och inte över sitt eget Wifi...

Ursprungligen av Lello:

Hur menar du?

Den ska inte sitta ihop mer routern överhuvudtaget, utan säkerhetskopiera över Routerns Wifi och inte över sitt eget Wifi...

Routern har ju en "insida" där dina enheter sitter och en "utsida" där interner normalt befinner sig. Hur har du tänkt ansluta TC'n till nätverket? Med kabel eller med routerns WiFi? Rekommenderar för prestandans skull att du ansluter den med kabel.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-01-31 11:56

Jag skulle vilja ansluta den med Routerns Wifi men att den ändå säkerhetskopierar alla mina enheter... Går det? Och hur gör man i så fall

Så långe enheterna är anslutna till samma nätverk så tror jag inte du behöver göra något. Enheterna hittar varandra som vanligt. Sätt bara TC'n till att ansluta till din routers nätverk, inte utöka det.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-01-31 13:13
Ursprungligen av pmarriott:

Så långe enheterna är anslutna till samma nätverk så tror jag inte du behöver göra något. Enheterna hittar varandra som vanligt. Sätt bara TC'n till att ansluta till din routers nätverk, inte utöka det.

Ok kanon, hur får jag TCn att ansluta till Routerns nätverk?

Ursprungligen av Lello:

Ok kanon, hur får jag TCn att ansluta till Routerns nätverk?

Gå in i Airport-verktyg på datorn. Där markerar du TC'n och går in i konfigurationen. Jag kan inte se fler alternativ än "skapa trådlöst" och "utöka trådlöst" men det är kanske för att den redan skapar ett trådlöst.
Om du väljer att utöka så ansluter det till ditt befintliga nätverk, men prestandan blir kraftigt lidande.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-01-31 13:23
Ursprungligen av pmarriott:

Gå in i Airport-verktyg på datorn. Där markerar du TC'n och går in i konfigurationen. Jag kan inte se fler alternativ än "skapa trådlöst" och "utöka trådlöst" men det är kanske för att den redan skapar ett trådlöst.
Om du väljer att utöka så ansluter det till ditt befintliga nätverk, men prestandan blir kraftigt lidande.

Ok, vilken prestanda blir sämre och varför.. Jag sitter på läktaren och kollar på i sådana här frågor, har faan ingen koll alls hehe
Tack för att du orkar svara på alla frågor

Ett utökat nätverk blir alltid långsammare eftersom varje punkt paketen ska passera utgör en fördröjning. Om man då har problem med räckvidden på ett trådlöst nätverk så är det bättre att dra en kabel till ytterligare accesspunkter istället för att låta rena WiFi-accesspunkter utöka ett nätverk.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-01-31 15:25

ok...
Tack

1
Bevaka tråden