Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP Retina - långsam grafik

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-10-03 22:06

Stötte på ett märkligt problem idag. Jag tänkte jag skulle spela lite Diablo 3. Redan vid inloggningen kändes det att något inte var som det skulle, lite lagg när jag skulle skriva in lösenordet. Inne i spelet fick jag ungefär 15 fps (1920x1080) mot de 60 fps jag brukar ha.

Testar att starta om och in i Windows för att testa Diablo där. Samma problem. Kanske är det något problem med Diablo. Startar om igen, zappa p-ramet på väg in i OS X bara för att vara på säkra sidan. Startar Cinebench för att få lite mer jämförbara resultat. Jaha, samma problem där, 15 fps mot tidigare 36 fps.

Vid det här laget börjar jag bli mer och mer övertygat av att något i hårdvaran har gått sönder. Efter lite fundering kommer jag på att jag på en tidigare MBP har varit tvungen att rensa SMC när laddningen till batteriet hade börjat bete sig konstigt.

På MBP-r är det följande handgrepp: Stäng av datorn. Håll nere shift-ctrl-alt (vänster sida) samt på/av och släpp upp alla fyra tangenter samtidigt. Tryck på på/av för att starta datorn.

Efter en SMC reset är jag tillbaka på full hastighet. 36 fps i Cinebench och inga problem i Diablo.

Om jag inte hade använt datorn till att spela på hade jag nog kunnat kört länge på knappt halva grafikprestandan utan att märka det. När jag tänker tillbaka på dagen kommer jag ihåg att jag tyckte att datorn kändes lite segare än vanligt. När jag arbetar blir det i vanligtvis väldigt många fönster och jag tyckte fönsterhanteringen laggade lite men hade det inte varit för testprogram och spel hade jag nog avfärdat det som inbillning.

Så ni som har en MBP-r; kanske är det dags att köra ett varv med Cinebench för att kolla att ni inte har tappat halva GPUn.

Senast redigerat 2012-10-03 22:32

Bra tips!

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2012-10-20 15:27

Wow! Löste min laggiga Safari. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-29 19:03

Tack så sjukt mycket! Hade exakt samma problem och tänkte, finns väl ingen annan som har ett sånt här konstigt problem. Men jag kollade för säkerhets skull. Och där ser man! Sjukt många tack till dig! Kan spela CS GO med 130 FPS igen till skillnad från de 30 som jag kom upp i innan!

1
Bevaka tråden