Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kapitalister, högerpack, skatter och välfärd.

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lasselu:

Det är inte svårt att hamna på den nivån...delägare i ett fåmansföretag...bara att googla de reglerna...

Ojojoj...vet inte vad jag ska svara på det...

Inte jag heller. 56% är rena rånet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-27 21:02

Fast dessa 56% gissar jag är på de pengar man ämnar ta ut som lön ur sitt företag? I så fall är väl knappast 56% så värst mycket?
Om jag skall hyra in någon att föreläsa så brukar jag räkna som så att för att personen skall få ut 10000:- så kommer det kosta oss ca 42000 (statlig verksamhet).
Först, 14285:- för att ta 30% skatt.
Sen, 52% LKP (LöneKostnadsPåslag, typ arbetsgivaravgifter osv)=21713:-
Vi måste sen betala centrala påslag för verksamheten ovanpå detta, och de brukar ligga runt 90% ett bra år, men får aldrig överstiga 100% dock.

Det viktiga i den beräkningen är ju att man faktiskt betalar den där sjukförsäkringen inom de 56%. Plus en himla massa mer.

Ursprungligen av pmarriott:

Inte jag heller. 56% är rena rånet.

Hemska tanke att någon faktiskt får det bättre av att du betalar skatt. Fy fan.

... om man tvingas betala 56% i skatt så är nog utdelningen oerhört bra. På inkomst betalar du högst nånstans kring 52%, och även då kräver det att man har en rejält bra inkomst och då får man också behålla väldigt mycket pengar.

Ursprungligen av maskh:

Hemska tanke att någon faktiskt får det bättre av att du betalar skatt. Fy fan.

... om man tvingas betala 56% i skatt så är nog utdelningen oerhört bra. På inkomst betalar du högst nånstans kring 52%, och även då kräver det att man har en rejält bra inkomst och då får man också behålla väldigt mycket pengar.

Koncentrera dig istället på att motivera mig till varför "samhället" förtjänar 56% av mina surt förvärvade slantar när jag trots dessa tvingas köra slalom mellan groparna i gatan och får vänta 8 månader på att träffa en ögonläkare. "Samhället" får börja leverera om "samhället" vill ha betalt. För om vi ska ha samma service som i ett land där man betalar högst 30% i skatt, ja då ska prislappen ligga därefter. Och det handlar inte om hur många kronor man får behålla, det handlar om pocenten, Helge. Om 56% ska konfiskeras då skickar jag hellre pengarna till ett alpland utanför EU och ber en bekant skatta av dem där (20%).

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-01-27 21:23
Ursprungligen av maskh:

Hemska tanke att någon faktiskt får det bättre av att du betalar skatt. Fy fan.

... om man tvingas betala 56% i skatt så är nog utdelningen oerhört bra. På inkomst betalar du högst nånstans kring 52%, och även då kräver det att man har en rejält bra inkomst och då får man också behålla väldigt mycket pengar.

1. Sluta felcitera, jag skrev 58%
2. Det handlar inte om löneuttag utan aktieutdelning
3. Utdelningssumman har inget med saken att göra, samma skattesats gäller även om det handlar om 10kr i utdelning

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-01-27 21:30
Ursprungligen av lasselu:

1. Sluta felcitera, jag skrev 58%
2. Det handlar inte om löneuttag utan aktieutdelning
3. Utdelningssumman har inget med saken att göra, samma skattesats gäller även om det handlar om 10kr i utdelning

Aktieägarutdelning? Nej då är det inte alltid 58% skatt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-01-27 21:48
Ursprungligen av Mija:

Aktieägarutdelning? Nej då är det inte alltid 58% skatt.

Suck, det har jag aldrig sagt heller...
Men kolla reglerna för aktiutdelning till delägare i ett fåmansföretag så ser du att det i värsta fall handlar om den skattesatsen...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-01-27 21:50
Ursprungligen av lasselu:

Suck, det har jag aldrig sagt heller...
Men kolla reglerna för aktiutdelning till delägare i ett fåmansföretag så ser du att det i värsta fall handlar om den skattesatsen...

Jag har fåmansföretag och betalar 20% på det jag tar ut. Du skrev att det är samma skattesats även om det handlar om 10 kr och det är ju fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-27 19:46
Ursprungligen av CUBEIS:

Fy fan för politiskt snack, samma dynga alla partier, kom inte och säg något annat. Girigheten råder i alla läger och framförallt inom politiken. Tråkigt att 99mac.se ska sjunka ner till denna skitnivå. Nu får man ännu mindre skäl att besöka denna site.

Alla ska vara med ? Har man hört den förut

Nej gör som centern, öppna gränserna fritt och inför månggifte så har vi lösningen på alla problem i Sverige hahahaha

Vad tillförde detta inlägg diskussionen?

För övrigt, allt är politik. Precis allt. Du kan aldrig komma undan politiken.

Ursprungligen av maskh:

Vi ska så klart inte erbjuda några incitament för att människor ska göra rätt för sig. Vad vi däremot ska göra är att ha hårdare kontroller och fler samarbeten för att upptäcka de som aktivt försöker att smita undan att betala rätt skatt. Allt fler avtal om informationsutbyte tecknas med skatteparadis, vilket driver hem pengarna till Sverige.

Jag håller helt och hållet med dig om ovanstående.

Samtidigt är det ett måste att ett klimat som är gynnsamt för svenska företag implementeras i sverige. Vi är på väg nu men under 90-talet och fram till mitten av 2000-talet så var det raka motsatsen, vilket fick många företag att flytta utomlands och det är allt annat än bra för oss. Det kan vi tacka de socialdemokratiska regeringarna för.

Ursprungligen av maskh:

Vi ska så klart inte erbjuda några incitament för att människor ska göra rätt för sig. Vad vi däremot ska göra är att ha hårdare kontroller och fler samarbeten för att upptäcka de som aktivt försöker att smita undan att betala rätt skatt. Allt fler avtal om informationsutbyte tecknas med skatteparadis, vilket driver hem pengarna till Sverige. Hårdare krav bör ställas på företagen och vad de får göra och inte i samband med t.ex. räntesnurror eller möjligheten att välja vilket land de ska betala sin skatt i. Kort sagt; det ska mötas med lagstiftning snarare än att börja ge incitament eller sänka skatter för att några inte gillar att betala och bidra till det gemensamma.

Jag håller absolut inte med dig. Det finns alltid sätt att undvika att betala skatt. Hur mycket detta utnyttjas beror på hur mycket man vinner på det. Jag har fått tillfälle att granska dessa metoder ganska ingående och har vissa kunskaper i ämnet. Det handlar inte om kontroller, lagstiftning och straff. Det handlar om viljan. Och för att få en vilja måste nivåerna vara vettiga och de betalande måste känna att de får valuta för pengarna.

Ursprungligen av zappee:

Och vad kom Johan Frisk fram till?

Var har du fått i från att ingen anger företag som fuskar?
Det är ju just de som fuskar mest, assistansbolagen t.ex.

Nej, det är fel på vårt skattesystem också.

Du får läsa artikeln. Det är en längre djuplodande artikel, och inget aftonbladet-artikel, dvs den har flera poänger, men att återberätta är lönlöst. Man får läsa helt enkelt.

Tycker inte det är några större fel på vårt skattesystem. Det stora problemet är som sagt hur man använder pengarna. LOU är ju ett underbart exempel på hur privata företag kan skinna oss på skattepengar när det upphandlas undermåligt.

Nu senast gav svenska staten bort ett antal miljarde till restaurangägare.

Den summa de tidigare satt in på kontot för Moms-inbetalning kan de dela på två och stoppa ena halvan direkt i fickan.
Maten skulle bli billigare och det skulle anställas mera folk i reaturangbranchen...

Kan nån säga mig om en dagens blivit billigare någonstans....

Om det hade vart frågan om att ge nån miljard eller två till ensamstående med barn eller någon annan utsatt grupp had ejag gärna vart med på det. Men restaurangägare som istället utökar Mecedesen med en BMW också....

Modus operandi för vår regering är ju att allt som är allmänt, som du och jag och alla lagt ihop till. Det skall säljas bort och så skall regeringens bästa kompisar ta över det hela, ofta till ett väldigt förmånligt pris. Sedan är den inkomsten borta för staten, för all framtid om det var ngt som gav vinst. Var det ngt som kostade och det går åt pipan så betalar ju staten det ändå.
Tjänar det privata bolaget pengar - så ser vi vanligt folk inte röken av dem.
Det är en skam på Sveriges baner att medborgarrätt heter pengar....

  • Medlem
  • 2013-01-27 18:55
Ursprungligen av Goflorp:

Kan nån säga mig om en dagens blivit billigare någonstans....

Det har anställts runt 6000 (har jag för mig att siffran var) personer i restaurangbranschen. Att det skulle bli billigare att äta dagens vet jag inte om det var ett mål. (Oavsiktlig ordvits till götelaborgaren.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-27 19:13
Ursprungligen av Baron:

Det har anställts runt 6000 (har jag för mig att siffran var) personer i restaurangbranschen. Att det skulle bli billigare att äta dagens vet jag inte om det var ett mål. (Oavsiktlig ordvits till götelaborgaren.)

Precis målet var väl fler arbetstillfällen inte 5 kr billigare lunch, är det någon som är politiskt kunnig här inne

Är det verkligen så viktigt med 5 kr billigare lunchpriser för någon här inne

6000 nya arbetstillfällen är väl inte så dåligt, även om säkert en del pengar har hamnat i restaurangägarnas fickor eller en ny BMW, inget snack om det så är det alltid.

Ursprungligen av Baron:

Det har anställts runt 6000 (har jag för mig att siffran var) personer i restaurangbranschen. Att det skulle bli billigare att äta dagens vet jag inte om det var ett mål. (Oavsiktlig ordvits till götelaborgaren.)

Ursprungligen av CUBEIS:

Precis målet var väl fler arbetstillfällen inte 5 kr billigare lunch, är det någon som är politiskt kunnig här inne

Är det verkligen så viktigt med 5 kr billigare lunchpriser för någon här inne

6000 nya arbetstillfällen är väl inte så dåligt, även om säkert en del pengar har hamnat i restaurangägarnas fickor eller en ny BMW, inget snack om det så är det alltid.

Målet var både lägre kostnader för kunden och fler arbetstillfällen. Båda har misslyckats. Att Visita får fram en siffra på 6 000 nya arbetstillfällen är mycket märkligt eftersom övrig SCB-statistik visar att branschen har gått tappat ända sedan den generella sänkningen genomfördes. Det finns inte mycket som tyder på att det vänder.

Jag antar därför att det Visita har gjort är att man har räknat brutto på antalet nya arbetstillfällen sedan införandet. Det vore betydligt svårare att försvara reformen om man räknar netto. Då blir den totalt död.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-27 20:31
Ursprungligen av maskh:

Målet var både lägre kostnader för kunden och fler arbetstillfällen. Båda har misslyckats. Att Visita får fram en siffra på 6 000 nya arbetstillfällen är mycket märkligt eftersom övrig SCB-statistik visar att branschen har gått tappat ända sedan den generella sänkningen genomfördes. Det finns inte mycket som tyder på att det vänder.

Jag antar därför att det Visita har gjort är att man har räknat brutto på antalet nya arbetstillfällen sedan införandet. Det vore betydligt svårare att försvara reformen om man räknar netto. Då blir den totalt död.

Lägre lunchpriser är en tidningsanka bara var aldrig målet med reformen, säkert Baron som har ett finger med i spelet

Jag tycker varken tjoo-tjim eller bää om reformen, bra att försök görs att få ut ungdomar på arbetsmarknaden vilket var målgruppen för regeringen. Alla våra ungdomar kan inte åka och skala bananer i Norge. Visst det kostar en slant, och sänkt arbetsgivaravgift kanske också hade varit en bra kombination tillsammans med momssänkningen. Båda allena ogillas personligen av mig.

Vilken övrig SCB-statistik hänvisar du till ? Mycket antaganden från din sida, ge reformen lite tid att få genomslagskraft.

Du "antar" att Visita räknat brutto på antalet nya arbetstillfällen ?

Så mycket pengar sossarna kastat i sjön före din tid år 2005 då dom satt vid makten behöver vi väl knappast ta upp för diskussion här.

Ursprungligen av CUBEIS:

Vilken övrig SCB-statistik hänvisar du till ? Mycket antaganden från din sida, ge reformen lite tid att få genomslagskraft.

Du "antar" att Visita räknat brutto på antalet nya arbetstillfällen ?

Så mycket pengar sossarna kastat i sjön före din tid år 2005 då dom satt vid makten behöver vi väl knappast ta upp för diskussion här.

SCBs kortperiodiska sysselsättningsstatistik publiceras per kvartal och finns tillgängligt på Startsida - Statistiska centralbyrån. Där kan du se att man vid varje kvartalsredovisning har visat att branschen totalt sett har gått bakåt.

Jag antar, ja. Bara för att t.ex. 500 jobb skapas så betyder det inte per automatik att den branschen växer sig starkare. Antalet som har blivit av med sitt arbete kan vara fler än de som har fått ett arbete. Därför betvivlar jag Visitas siffror. Det kan mycket väl vara så att det har skapats 6 000 arbetstillfällen, men hur många har förlorats? Och hur många av dessa är på mer tid än bara någon timme i veckan? Hur många av dessa 6 000 är uppe i en sysselsättningsnivå som gör att man kan leva på jobbet när lönen trillar in i slutet av månaden? Det är sådant som Visita faktiskt inte har intresse av att publicera.

Den tidigare s-regeringen hade fler framgångsrika reformer för fler i arbete än vad den nuvarande regeringen haft sedan 2006. Det som förvånar mig är att den moderata regeringen vägrar byta en politik som inte fungerar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-27 21:12
Ursprungligen av maskh:

Den tidigare s-regeringen hade fler framgångsrika reformer för fler i arbete än vad den nuvarande regeringen haft sedan 2006.

Förtidspensionering menar du den gjorde susen i statistiken.

  • Medlem
  • 2013-01-27 19:59
Ursprungligen av Baron:

Det har anställts runt 6000 (har jag för mig att siffran var) personer i restaurangbranschen. Att det skulle bli billigare att äta dagens vet jag inte om det var ett mål. (Oavsiktlig ordvits till götelaborgaren.)

Om målet hade varit att få fler anställda inom restaurang så hade ju en minskad arbetsgivaravgift varit ett effektivare styrmedel. Nu stoppar krögarna bara pengarna i egen ficka. (utan att behöva anställa, som pengarna egentligen var avsatta för)

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-01-27 20:14
Ursprungligen av Goflorp:

Nu senast gav svenska staten bort ett antal miljarde till restaurangägare.

Den summa de tidigare satt in på kontot för Moms-inbetalning kan de dela på två och stoppa ena halvan direkt i fickan.
Maten skulle bli billigare och det skulle anställas mera folk i reaturangbranchen...

Kan nån säga mig om en dagens blivit billigare någonstans....

Om det hade vart frågan om att ge nån miljard eller två till ensamstående med barn eller någon annan utsatt grupp had ejag gärna vart med på det. Men restaurangägare som istället utökar Mecedesen med en BMW också....

Det bästa var ju när en lycklig restaurangägare uttalade sig i TV: "Nej vi sänker inte priserna på maten, vi höjer de anställdas lön i stället"...O:-)
Det här var en småföretagare i restaurangbranchen..så att säga, med mycket egetproducerat...;)

Ursprungligen av Hjopek:

Det bästa var ju när en lycklig restaurangägare uttalade sig i TV: "Nej vi sänker inte priserna på maten, vi höjer de anställdas lön i stället"...O:-)
Det här var en småföretagare i restaurangbranchen..så att säga, med mycket egetproducerat...;)

Gulligt.. för han började säkert ge bättre lön än vad ett eventuellt kollektivavtal ger rätt till...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-27 19:04

Fy fan för politiskt snack, samma dynga alla partier, kom inte och säg något annat. Girigheten råder i alla läger och framförallt inom politiken. Tråkigt att 99mac.se ska sjunka ner till denna skitnivå. Nu får man ännu mindre skäl att besöka denna site.

Alla ska vara med ? Har man hört den förut

Nej gör som centern, öppna gränserna fritt och inför månggifte så har vi lösningen på alla problem i Sverige hahahaha

  • Medlem
  • 2013-01-27 20:09

Ni pratar som om bara det ena eller det andra var rätt. Det är ju en massa parametrar som spelar in i alla led. Nu vet inte jag av egen erfarenhet om det anställdes 6000 retaurangarbetare eller inte, men det behöver inte vara så enkelt som att man bara gör olika urval.
För att veta måste man väga in andra faktorer som hur många som annars hade sagts upp under mätperioden, hur konjunkturen hade sett ut i branschen utan stimulansen, hur den allmänna konjunkturen såg ut och så vidare.
Det är alltid svårt att veta hur det hade blivit om man hade gjort på ett annat sätt, just eftersom man inte gjorde det. Och bara för att en väg var rätt vid ett visst tillfälle behöver det inte vara rätt väg vid ett annat tillfälle.
Man kan inte två gånger kliva ner i samma flod.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-27 20:55

Wow, att mitt sarkastiska inlägg kunde få sån fart

Vad gäller sjukförsäkringar så rekommenderar jag bara att man kollar Sicko av Moore. Inte för att han är sanningen personifierad, men den filmen innehåller tillräckligt många skräckexempel för att man skall sky den amerikanska modellen som pesten. Alla människors värde är lika, att bli nekad sjukförsäkring på grund av "pre-existing condition" är så cyniskt att man mår illa.

Den som inte såg "världens bästa skitskola" på UR missade något riktigt bra (hemskt). Statusen på den svenska skolan är så usel att jag inte ens vill tänka på det, det ger mig mardrömmar. Jag ser det också ofta i mitt arbete på universitetet. Token Björklunds alla idéer har ju slagit slint, och som det verkar nu så är det så verkar de mindre partierna i alliansen fullt upptagna med att övertrumfa varandra i galna uttalanden och idéer. Betyg från dagis, för det gör ju eleverna bättre (kan någon förklara för mig hur man tänkte när man skapade en 6-gradig betygsskala där F är underkänt och E är godkänt och A-D är alla steg över godkänt? Och man har målrelaterade betyg?)

Att medelklassen som fått det bra ställt på sistone blivit giriga kan väl knappast någon förneka? Nu har verkligen jag-kulturen spridit sig, vad hände med solidariteten mellan arbetarna? Hellre 100:- mer i plånboken i månaden än att han där som blev av med jobbet skulle få någon hjälp. Alliansens jobbpolitik har misslyckats och döljs på precis samma sätt som sossarna gjorde på sin tid. "Fa(dä)s 3" är ju inget annat än ren förvaring av människor. En förvaring som dessutom numera görs av externa bolag som tydligen tjänar storkovan på denna förvaring.

Slutligen kan man säga att folket har de politiker de förtjänar. De svenska politikerna tillhör numera ett eget skrå, sin egen yrkeskategori. De håller varandra lagom bakom ryggen, de gnabbas lite i media, men i slutändan ser de gärna till att hålla varandra i handen och bevara status quo. De har inget att vinna på stora förändringar. Att vi ser centerns galna utspel är ju inget mindre än desperata handlingar för att få nån form av uppmärksamhet. Denna gång slog det totalslint och bondeförbundet lär väl göra sin sista runda i riksdagen, liksom KD och kanske till och med FP.
Jag längtar efter ett parti som vågar diskutera och ompröva äldre "sanningar", ett parti som faktiskt drivs av idealister, eller åtminstone några med någon form av ideologi och långsiktighet, idag verkar inte politiker planera eller diskutera längre än en mandatperiod i taget. Finns det egentligen något svenskt parti med en vision?

Tanken har slagit mig att man borde starta sitt eget parti... så man får nått att rösta på i nästa val...

Ursprungligen av bollman:

Wow, att mitt sarkastiska inlägg kunde få sån fart

Vad gäller sjukförsäkringar så rekommenderar jag bara att man kollar Sicko av Moore. Inte för att han är sanningen personifierad, men den filmen innehåller tillräckligt många skräckexempel för att man skall sky den amerikanska modellen som pesten. Alla människors värde är lika, att bli nekad sjukförsäkring på grund av "pre-existing condition" är så cyniskt att man mår illa.

Den som inte såg "världens bästa skitskola" på UR missade något riktigt bra (hemskt). Statusen på den svenska skolan är så usel att jag inte ens vill tänka på det, det ger mig mardrömmar. Jag ser det också ofta i mitt arbete på universitetet. Token Björklunds alla idéer har ju slagit slint, och som det verkar nu så är det så verkar de mindre partierna i alliansen fullt upptagna med att övertrumfa varandra i galna uttalanden och idéer. Betyg från dagis, för det gör ju eleverna bättre (kan någon förklara för mig hur man tänkte när man skapade en 6-gradig betygsskala där F är underkänt och E är godkänt och A-D är alla steg över godkänt? Och man har målrelaterade betyg?)

Att medelklassen som fått det bra ställt på sistone blivit giriga kan väl knappast någon förneka? Nu har verkligen jag-kulturen spridit sig, vad hände med solidariteten mellan arbetarna? Hellre 100:- mer i plånboken i månaden än att han där som blev av med jobbet skulle få någon hjälp. Alliansens jobbpolitik har misslyckats och döljs på precis samma sätt som sossarna gjorde på sin tid. "Fa(dä)s 3" är ju inget annat än ren förvaring av människor. En förvaring som dessutom numera görs av externa bolag som tydligen tjänar storkovan på denna förvaring.

Slutligen kan man säga att folket har de politiker de förtjänar. De svenska politikerna tillhör numera ett eget skrå, sin egen yrkeskategori. De håller varandra lagom bakom ryggen, de gnabbas lite i media, men i slutändan ser de gärna till att hålla varandra i handen och bevara status quo. De har inget att vinna på stora förändringar. Att vi ser centerns galna utspel är ju inget mindre än desperata handlingar för att få nån form av uppmärksamhet. Denna gång slog det totalslint och bondeförbundet lär väl göra sin sista runda i riksdagen, liksom KD och kanske till och med FP.
Jag längtar efter ett parti som vågar diskutera och ompröva äldre "sanningar", ett parti som faktiskt drivs av idealister, eller åtminstone några med någon form av ideologi och långsiktighet, idag verkar inte politiker planera eller diskutera längre än en mandatperiod i taget. Finns det egentligen något svenskt parti med en vision?

Tanken har slagit mig att man borde starta sitt eget parti... så man får nått att rösta på i nästa val...

Om du startar ett parti så har du min röst. Jag kan rentav tänka mig att ställa upp som minister i din regering.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-27 21:06
Ursprungligen av pmarriott:

Om du startar ett parti så har du min röst. Jag kan rentav tänka mig att ställa upp som minister i din regering.

Watch it, I might hold you to that

  • Medlem
  • 2013-01-27 21:11
Ursprungligen av bollman:

Watch it, I might hold you to that

om jag får bli minister i din regering får du dina saabar tvättade i min biltvätt (av underbetalda somalier som bor 7 st i en husvagn).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-27 21:14
Ursprungligen av Baron:

om jag får bli minister i din regering får du dina saabar tvättade i min biltvätt (av underbetalda somalier som bor 7 st i en husvagn).

Bara 7 stycken vad har du för husvagn egentligen trodde du hade senaste De Luxe modellen den rymmer fler

Ursprungligen av bollman:

(kan någon förklara för mig hur man tänkte när man skapade en 6-gradig betygsskala där F är underkänt och E är godkänt och A-D är alla steg över godkänt?

Man kan ju tycka att någon som arbetar på ett universitet borde känna till att det nya betygssystemet, om vilket förvisso rätt mycket kan sägas, är en ren anpassning till EU-norm (låter Bolognaprocessen måhända bekant?) och att svenska politiker av vilken kulör det vara månde inte har haft så mycket med saken att göra.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-27 21:45
Ursprungligen av GustafMA:

Man kan ju tycka att någon som arbetar på ett universitet borde känna till att det nya betygssystemet, om vilket förvisso rätt mycket kan sägas, är en ren anpassning till EU-norm (låter Bolognaprocessen måhända bekant?) och att svenska politiker av vilken kulör det vara månde inte har haft så mycket med saken att göra.

Senast jag kollade så hade grundskolebetygen väldigt lite att göra med Bolognaprocessen (som jag, tack så mycket, jobbat betydligt mer med än vad jag skulle vilja).
Svenska högskolor jobbar oftast med UV-skalan, medan den utbildning jag jobbar på har UG. UV är tregradig och föreskrivs i Sverige medan UG är tvågradig.
Beroende på vilken skala man har så översätts den till den sexgradiga ECTS-skalan lite olika i det fall studenten önskar ECTS istället. Finns att läsa om på de flesta universitets webbplatser hur detta funkar.

Bevaka tråden