Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra art/trim box med AS i Acrobat X?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-01-21 15:53

Jag vill sätta art box eller trim box (jag vet inte vad skillnaden är) på pdf med applescript, helst utan att blanda in Acrobat eller AI och hellre Acrobat än AI. Går det?
När jag ber Acrobat göra saker får jag nästan inga svar alls i AS, så jag missar något väldigt fundamentalt eller så har jag inga scriptbibliotek installerade. (Jag har nyss kört avinstalleraren för Acrobat 9, om det kanske kan förklara mina konstiga svar från Acrobat X.)

  • Medlem
  • 2013-01-21 19:02

Jag fick hjälp av en kollega i Illustrator. Acrobat, kanske Quartz, någon?

Om skillnaderna mellan de olika box-typerna kan du läsa här:

https://groups.google.com/forum/?fromgroups=#!topic/pdfnet-sdk/vjEbCnY_5M0

För att ändra dem finns det lika olika verktyg, först naturligtvis Acrobat, där jag hittade, men inte själv har testat, följande exempel:

MacScripter / Open PDF to bounding box.

Vill man göra det command line blir det lite svårare:

Det första alternativet är GhostScript Cropping a PDF using Ghostscript 9.01 - Stack Overflow

Själv skulle jag nog hellre försöka få snurr på en Python-lösning command line - Split pages in pdf - Unix and Linux
pyPdf

Det finns också ett lib som heter PoDoFo, men där måste du göra din egen build, vilket inte borde vara allt för svårt, men vis av erfarenhet skulle jag gissa att det knappast är helt smärtfritt heller
PoDoFo

  • Medlem
  • 2013-01-22 13:15

Acrobat ger mig mycket mer vit yta utanför min cropbox än jag vill ha.
Illustrator kommer mycket närmare.
De andra lösningarna känns mer avlägsna, framför allt då jag inte vill installera något "nytt" om det inte krävs för processen.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om skillnaderna mellan de olika box-typerna kan du läsa här:

https://groups.google.com/forum/?fromgroups=#!topic/pdfnet-sdk/vjEbCnY_5M0

För att ändra dem finns det lika olika verktyg, först naturligtvis Acrobat, där jag hittade, men inte själv har testat, följande exempel:

MacScripter / Open PDF to bounding box.

Vill man göra det command line blir det lite svårare:

Det första alternativet är GhostScript Cropping a PDF using Ghostscript 9.01 - Stack Overflow

Själv skulle jag nog hellre försöka få snurr på en Python-lösning command line - Split pages in pdf - Unix and Linux
pyPdf

Det finns också ett lib som heter PoDoFo, men där måste du göra din egen build, vilket inte borde vara allt för svårt, men vis av erfarenhet skulle jag gissa att det knappast är helt smärtfritt heller
PoDoFo

1
Bevaka tråden