Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 5 en flopp ?

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Iphone 5 en flopp - Apple-aktien faller | Nyheter | Expressen | Senaste nytt - Nyheter Sport Nöje TV

Stämmer det, är 5:an en flopp ?

Hittils har jag bara sett 2st 5:or live på stan sedan släppet, i stort sett alla verkar ha en 4 eller 4S
känns som att ca 85% av alla på tåget på väg till jobbet sitter med en äldre Iphone i handen

men varför så få 5:or ?

Du kan väl avvakta Apples kvartalsrapport så får du svart på vitt hur läget ligger för femman och företaget i stort.
investor.apple.com

Senast redigerat 2013-01-15 07:13
Ursprungligen av ilPadrino:

Du kan väl avvakta Apples kvartalsrapport så får du svart på vitt hur läget ligger för femman och företaget i stort.
www.investor.apple.com

Apple Inc. - Overview är en mer fungerande adress.

Beror nog på var man bor.

Nästan alla jag känner har köpt iPhone 5. Även många som bytt från Android till iOS på grund av 5:an. Så nej jag tror inte den floppat. Inte alls faktiskt.

Oavsett ämne skulle jag inte lägga alltför mycket vikt i vad kvällspressen skriver

Nä, kvällspressen skall man väll inte lita på
men nu var det på nyheterna också, att Apple halverat inköpen av komponenter

blev bara intresserad när jag läste denna artikel
och reflekterade till att jag knappt sett några 5:or live på stan

Ursprungligen av disktant:

blev bara intresserad när jag läste denna artikel
och reflekterade till att jag knappt sett några 5:or live på stan

Åkte tunnelbana för ett tag sedan. Inte så vanligt när det gäller mig, men hsh - noterade samma sak. Många Iphone 4/4S, och antal Samsunglurar, men inga Iphone 5.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-14 23:16
Ursprungligen av Joacim Melin:

Åkte tunnelbana för ett tag sedan. Inte så vanligt när det gäller mig, men hsh - noterade samma sak. Många Iphone 4/4S, och antal Samsunglurar, men inga Iphone 5.

Hmmmm. ser man det ur svenskt telemarknads perspektiv är väl många uppbundna på 24 månaders teleavtal, så köps väl dom flesta nya iPhones idag, inte många promille som cashar en ny iPhone kontant, förutom dom närmaste apple fansen.

Så iPhone 5 har väl missat den stora boomen av förnyade abonnemang och uttag av ny telefon tyvärr, många valde kanske iPhone 4S eller Samsung S3 i avsaknaden av ny iPhone vid senaste förlängningen.

Därav syns väl inte så många iPhone 5 allmänt på stan och i tunnelbanan.

Senast redigerat 2013-01-14 23:26
Ursprungligen av Joacim Melin:

Åkte tunnelbana för ett tag sedan. Inte så vanligt när det gäller mig, men hsh - noterade samma sak. Många Iphone 4/4S, och antal Samsunglurar, men inga Iphone 5.

Ni måste titta dåligt? Jag åker tunnelbana till och från jobbet varje dag och det går inte en dag utan att jag ser flera iPhone 5 (min exkluderad). Den första månaden kände jag mig lite ensam med min iPhone 5, men nu känns det som att beställningarna har kommit ikapp i allra högsta grad.

Ursprungligen av Scarecrow:

Ni måste titta dåligt?

Så är det säkert. Eller så åkte vi inte samma tåg bara.

Ursprungligen av disktant:

Nä, kvällspressen skall man väll inte lita på
men nu var det på nyheterna också, att Apple halverat inköpen av komponenter

blev bara intresserad när jag läste denna artikel
och reflekterade till att jag knappt sett några 5:or live på stan

Att det är på nyheterna innebär dessvärre inte längre att det med automatik är bättre källkritik.

Apple får dessutom inte gå ut och kommentera nu innan kvartalsrapporten utan måste vänta till kvarttalsrapporten publiceras.

Citat:

The latest estimates for iPhone sales during the Christmas quarter average around 52 million units. Let’s assume (charitably) the iPhone 5 portion of this may be anything from 30 to 40 million. In the seasonally soft March quarter, iPhone 5 unit sales might be 25 to 35 million units. Sales of the latest iPod touch tend to drop by 50% from the Christmas quarter to the March quarter, but could add 4 million units to the total number of devices equipped with 4-inch Retina displays Apple sells in the quarter.
So if the most likely number of 4-inch screens Apple is reasonably expected to sell in March quarter is around 30 to 40 million units, why did Nikkei publish a report stating that Apple had halved its display orders for the quarter from 65 million units? Nikkei was quite specific about the 65 million number. And it clearly tied it to iPhone 5 component orders, not total iPhone or iPhone 5 and iPod touch orders.
In what world did Apple expect to order components for 65 million iPhone 5 handsets in the seasonally soft March quarter?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-14 23:15

iPhone 5 är ingen flopp men Apple hade säkert gärna sålt fler. Hade den floppat så hade priset säkerligen reducerats ordentligt vid det här laget.
Ett stort problem för Apple är inte att iPhone är för dyr utan att de flesta mobil-återförsäljare tjänar mer på att sälja billigare Samsung och Sony-lurar istället för iPhone 5.

Det ligger något i det du säger CUBEIS, kan nog vara en bra förklaring för Sverige.

Skönt att man aldrig binder upp sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-15 10:00

jag tror att Apple har sålt så mycket 4/4S att marknaden är mättad på iphones. 4s är fortfarande en bra telefon av hög kvalitet så vi är många som inte uppgraderar av det skälet-4S kan köra i princip samma appar och håller ett tag till :).

Jag kan villigt erkänna att jag inte ser IP5 som så mycket nytt för mig och mitt användande heller.

5an har ny kontakt vilket krånglar till det lite för oss med 4or.

Att det är dåliga tider i många länder i västvärlden gör sitt till med, folk håller i sina pengar eller väljer billigare alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 10:13

En kompis till mig köpte en iPhone 4S samtidigt som iPhone 5 släpptes. Varför? Tele2 gav honom telefonen om han förlängde sitt nuvarande abonnemang kopplat till en iPhone 4. Skulle ha gå upp till 5:an skulle han behöva lägga ut åtskilliga tusenlappar per år för en inte så gigantisk uppdatering för honom.

Betyder ovan att iPhone 5 säljer sämre? Kanske, men det behöver inte betyda det går dåligt för iOS alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 10:26

Jag kan även tänka mig ex. iPad Retina (iPad 4) relativt säljer sämre än iPad 3 gjorde. Dock lär iPad 2, 4 och Mini sälja bättre än iPad 2 och 3 gjorde 6 månader innan.

Det spelar väl mindre roll om "high-end" luren säljer superbra så länge plattformen säljer och gällande aktiekursen - Apple fortsätter tjäna bra med pengar. Sedan måste det inte vara så att bara för att Android säljer bättre än iOS att Apple säljer sämre. Men vid något tillfälle kommer ju marknaden mättas och då kanske Apple får problem. Om det är nu kommer vi få en känsla av om ett par dagar.

  • Medlem
  • 2013-01-15 11:34

Kollar man upp en enskild operatör som 3 så ser man att Iphone 5 har sålt bäst av alla sedan den introducerades. Här en pressis. (På samma lista finns för övrigt både Iphone 4 och 4S). Så "flopp" är det knappast, men sannolikt inte heller samma tokrusch som har varit de senaste åren, marknaden mättas.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-15 11:59

Telias topplista över antal sålda exemplar för september såg ut såhär:

1. iPhone 5
2. iPhone 4S
3. iPhone 4
4. Samsung Galaxy-whatever
5. ....osv

Apple, Samsung och Sony dominerar försäljningen | Smartare Vardag

Edit: Ser likadant ut för oktober. Det är de färskaste siffrorna jag hittar hos Telia.
http://blogg.telia.se/smartarevardag/2012/11/06/genombrott-for-4g-pa-smartphonetoppen/

Edit 2: Siffror för december. 4S och 4 har tappat mot Galaxy Y (?), men femman är fortfarande i topp.
http://blogg.telia.se/smartarevardag/2013/01/11/sonys-nya-4g-lur-tar-sig-in-pa-smartphonetoppen/

  • Medlem
  • Täby
  • 2013-01-15 11:59

Det är ju inte direkt lätt att se på avstånd om någon sitter med en iPhone 4/4s eller 5a.

80% av bekantskapskretsen kör iPhone och 50% av dessa sitter med en iPhone 5.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Så är det säkert. Eller så åkte vi inte samma tåg bara.

Nej, jag tror inte vi gör det för du åker väl någon pendel (?) och jag gröna linjen.

Ursprungligen av kainen:

Det är ju inte direkt lätt att se på avstånd om någon sitter med en iPhone 4/4s eller 5a.

80% av bekantskapskretsen kör iPhone och 50% av dessa sitter med en iPhone 5.

Ganska lätt ändå om man verkligen vill. Det är ofta ovansidan man ser där av/på-knappen sitter och iPhone 4 har en skarv bredvid av/på-knappen som 4S inte har och 5 har ju som bekant hörlursutgången på undersidan (bortsett från annan baksida och större telefon givetvis).

Ursprungligen av disktant:

Iphone 5 en flopp - Apple-aktien faller | Nyheter | Expressen | Senaste nytt - Nyheter Sport Nöje TV

Stämmer det, är 5:an en flopp ?

Hittils har jag bara sett 2st 5:or live på stan sedan släppet, i stort sett alla verkar ha en 4 eller 4S
känns som att ca 85% av alla på tåget på väg till jobbet sitter med en äldre Iphone i handen

men varför så få 5:or ?

Snarare så att Jonas Leijonhufvud läser som fan läser bibeln.Allt i den artikeln baseras på rykten. I så fall finns det 10 ggr. fler artiklar som hävdar motsatsen. Men det kanske inte är lika roligt att skriva om - som vanligt.

Man kan också fundera på hur lång tid det tog när Iphone4 kom innan man såg den i större mängder jämfört med 3G/3Gs modellen? Jag minns inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 12:31

Ganska oseriös journalist där på Expressen. Varför inte fråga ett par återförsäljare hur saker ser ut? Enligt Telia verka iPhone sälja sjukt bra ex.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-16 23:13
Ursprungligen av Erik.dv:

Ganska oseriös journalist där på Expressen. Varför inte fråga ett par återförsäljare hur saker ser ut? Enligt Telia verka iPhone sälja sjukt bra ex.

Vad förväntar ni er?
WSJ som sprider lögner och alla andra hakar på.

  • Medlem
  • 2013-01-15 13:43

Jag rekommenderar varmt att man läser annat än kvällspress om man vill veta något om något. Men vill man främst bli underhållen, även till priset av en förvrängd världsbild, ska man naturligtvis fortsätta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 19:22

iPhone 5, Galaxy S III users fingered as biggest data hogs | Macworld

Just det, en telefon som säger dåligt skulle toppa data-trafiken? Right...

  • Medlem
  • 2013-01-17 16:49
Ursprungligen av Erik.dv:

iPhone 5, Galaxy S III users fingered as biggest data hogs | Macworld

Just det, en telefon som säger dåligt skulle toppa data-trafiken? Right...

Det finns faktiskt inget absolut samband mellan hur mycket datatrafik som genereras från en viss plattform och hur spridd plattformen som sådan är.
Jag vet att IOS-användare är mycket mer benägna att använda sina telefoner till att ringa med än Androidanvändare. Det kommer troligen av att även helt teknikointresserade personer landar med en smartphone när de behöver en ny mobiltelefon. De kanske ska ersätta sin Nokia 3110 med något annat och vill inte betala 5000 för en ny. Då rekommenderas de en Androidlur för några tusenlappar och går mhem med något som liga gärna hade kunnat vara en Nokia 3110.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-01-17 16:35

Av mina kompisar som har en 4s har ingen bytt upp sig
men dom med en 4:a har alla bytt till 5:an

Ursprungligen av mcrj:

Av mina kompisar som har en 4s har ingen bytt upp sig
men dom med en 4:a har alla bytt till 5:an

Allt är relativt. Av mina bekanta har 4 bytt upp sig (och jag själv) från 4S till 5:an. Dessutom har 3 bekanta som inte haft iPhone tidigare pga av "politiska" själ på arbetsplatsen ( ungefär som att jobba på Apple) nu kunnat skaffa den telefon dom vill - eftersom Ericson inte tillverkar telefoner längre.....O:-)

Bevaka tråden