Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till SSD och återställa från TM

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er, vet inte om den här frågan lämpar sig bäst här, men vi försöker.

Har en MBP med 500gbs hdd nu, men funderar på att byta till en SSD, runt 300gb hade jag tänkt.
Vill gärna återställa från min timemachine-backup efter bytet, så allt blir likadant som innan. Men det kommer ju inte att fungera då disken är mindre, och även om det finns ledigt utrymme på 500-gigaren så kommer den gnälla (jag vet av erfarenhet).

Så, finns det någon lösning? Kan man på något sätt "krympa" partitionen så att man kan återskapa sen?

Vill bara slippa ominstallera.

  • Medlem
  • 2013-01-14 15:49

Lägga över bilder/musik/filmer på en extern disk så att din TM-backup får plats kanske? Annars får man trolla med knäna. Då kan ju även välja att exkludera vissa mappar från din TM, dett gör du i inställningarna för TM i Systeminställningar.

Jag vill inte ha bilder å sånt på disken egentligen, men backuplösningen jag kör från backblaze stödjer inte att backa upp från nätverksdiskar, och vägrar koppla in en USB-disk

Jadu, får se hur jag gör.

Om du har plats över på 500 gigaren kan du ju göra en backup (klon med CCC el. liknande) och sen krympa din partition med OS X i Skivverktyg så den blir <300 GB. Sen borde du kunna installera din nya disk och använda CCC och göra en klon på den nedbantade partitionen till din nya disk.

1
Bevaka tråden