Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut: Kan inte återskapa andra disk från Time Machine

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ronneby
  • 2013-01-05 19:03

Hej,

startar upp min MBP i återställningsläge (CMD-R) för att återskapa en disk som jag gjort ett misstag med (jag säger bara gammal Mac, Fusion, ville inte unmounte'a startupdisken, vände på disknamnen - ).
Jag har en SSD som startdisk och en vanlig disk där alla användare ligger. Kan pga ovan starta upp maskinen, även använda Gäst-användaren, men ingen av administratörskontona (min egen och mina barns).
Blev livrädd att alla bilderna är borta, men när jag loggar in med Gäst-användaren kan jag se att där ligger en kopia av min användare-disk också i backupen. Men, jag kan inte återskapa den. Eller rättare sagt, jag har inte kunskapen. För nog måste det gå. Sitter här i återställningsläge och letar hur att göra men hittar inte rätt info...

I Time Machine får jag välja vilken backupkopia, tar den senaste som var tagen alldeles nyss, men får då på nästa sida en utgråad dropdownbox för vilken backup-disk att välja, där det enbart står namnet på min start-disk (SSD). Jag kan välja till vilken disk jag vill återställa kopian till.

Problemet är alltså att det är användare-disken jag vill återskapa, men Time Machine låter mig inte göra det.

Kan jag göra det på annat vis? Kan som sagt logga in som Gäst-användare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-06 00:18

För att klargöra: Har du har en Time Machine kopia av din hårddisk (”användare-disken”) på samma disk? Och du vill återställa till samma disk?

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2013-01-06 09:33

Time Machine kopian finns på en extern disk.

Loggat in med Gästanvändaren och provat att återskapa backupen av Användare, men får besked att det är otillräckligt med utrymme. Den vr förvisso ganska full, men 14GB fanns ledigt. Behöver Time MAchine verkligen så mkt ledigt för att kunna återskapa?! Nåväl, jag försökte då enbart med en av användarna, men då stannar återskapandet vid 7,7GB, bgge gångerna jag försökt. Sista gången stod den på hela natten.

Helsike, ska inte det här gå?!

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2013-01-06 17:56

Ingen som vet?

Mer bakgrund: Innan var SSD och HDD uppsatta som så att HDD innehöll Users och program och OSX på SSD. Jag börjar nästan tro det är nåt sånt som strular till återläsningen av TM. Den stannar nämligen upp och fortsätter inte sedan. externa disken med TM-backup, jobbar inte efter detta, samt går det inte heller att avbryta TM-återläsningen.

Jag ha försökt diverse lösningar, men försökte nu köra ihop de bägge som en Fusion Drive, för att få tillräckligt stort lagringsutrymme att kunna återlösa hela backupen. Hade innan dess skapat en USB-installationsdrive av Mountain Lion. Installerade denna och i dess installation så fick jag möjlighet att läsa tillbaka användare och program från TM. Gjorde så, men får så som ovan bara upp SSD'ns innehåll. JAg körde det ändå, och datorn startade upp fint med de tre användarna jag har, inkl Gäst. Dock går de bägge vanliga användarna inte att logga in på. Men gäst går att logga in på, för den fanns innan på SSD'n. Från Gäst försökte jag så köra TM, för att återskapa de bägge andra användarna. För nu kan jag se Users-mappen, med de användarna och cirka 140GB material. Dock, skiten räknar upp drygt 20000 filer och stannar sen. H-e...

Ingen som har nån idé?

btw, Flyttassistenen visar bara TM-kopian för SSD'n. Det är när jag kör TM självt, som jag kan se backuperna av HDD'n.

  • Medlem
  • 2013-01-06 18:43

Kan du rädda de filer du vill behålla, så gör det, och gör sedan om allt från scratch.

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2013-01-06 19:26

? Det är ju det som är problemet - det finns ju inget - allt är på TM. Och TM kan jag inte återskapa ifrån.

  • Medlem
  • 2013-01-06 19:48

Aha, kan man inte komma åt filerna på en TM-disk via Finder? Då har jag gjort klokt i att alltid göra backup via kloning. Sorry, hoppas någon har lösningen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-06 20:14

Jodå, man kan komma åt dem via Finder.

  • Medlem
  • 2013-01-06 20:23
Ursprungligen av kenjon:

Jodå, man kan komma åt dem via Finder.

Ja, jag tänkte väl det! Bara att plugga in den i en fungerande Mac, då? Och föra över filerna manuellt, således.

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2013-01-06 22:51

Även kopieringen stannar bara upp och detta redan efter 20MB om jag tar hela Användare-katalogen, efter 7,68GB (av 137) om jag tar enbart ena användaren.

Sen är det ju inte bara att kopiera mappar. Jag behöver i så fall dra varenda mapp, från OSX och användarna. Eller vissa. I så fall vilka?
Nä, det hade varit trevligt om den där backupen funkade. Kan den ta backup av två diskar så borde den ju kunna läsa tillbaka det också. Kanske de vet på support.apple.com

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2013-01-07 14:02

Så där, nu är det löst. Det tog tid och en del småfix. I efterhand känns det inte som något konstigt (förutom vissa saker), men egentligen, det här borde bara fungera direkt från Time Machine. Kan den ta backup på två diskar, där användarna är flyttade till disk1, med operativet på disk0, så ska den banne mig kunna återskapa det också. Men det kunde den alltså inte.

1. Stoppa i en USB med Mountain Lion på
2. Håll nere Option vid uppstart och välj USB-stickan (CMD-R startar det Base System du redan har på disk0)
3. Välj att återskapa från Time Machine. TM tar nu tyvärr enbart det som var på disk0. Inget av det som var på disk1. Alltså enbart referenserna för användarna återskapas. Cirka 1kb styck...
4. När maskinen startat upp igen, logga in med en annan än den användaren du ska återskapa. Du ska nu ha fått alla programmen installerade också.
5. Gå in i Time Machine, välj rätt backup för Users. Återskapa INTE hela Users. Återskapa inte heller hela användaren (om det är mkt data)
6. Gå in på den användaren som ska återskapas. Välj ut några kataloger som inte är alltför stora. I mitt fall blev det alla utom Musik, Bilder och Filmer.
7. Återskapa.
8. Ta nu Musik och gör motsvarande.
9. Därefter Filmer
10. Sist Bilder. Ev nån annan ordning, som du själv vill. I mitt fall var bilderna 100GB och troligen det som gjorde att all kopiering stannade vid 7.68GB när jag försökte återskapa hela Users, alt återskapa hela användaren (alt bara kopiera direkt från disken).
11. Så långt så väl. Här gick det inte att starta ett enda program för mig. Jo, Safari och något annat program. Inte Chrome, Inte Aperture, inte iPhoto, inte Things... nada.
12. Det visade sig att min användare inte har läs/skriv-rättigheter på Volumes/Users/<användare>/Library ! Go figure...
13. Detsamma gällde Bilder. Det fanns en dold "Pictures" som var tom där jag inte hade rättigheter. La till mig själv, tog sen bort Pictures, och döpte om den jag hade som döpts om till "Pictures (Original)" vid återskapandet. Go figure...
14. Satte mig med Läs/skrivrättigheter även på "Pictures (Original)" och döpte om den till "Pictures". Systemet ändrade automatiskt till att den nu hette "Bilder", eftersom jag kör svenska.
15. Nyckelhanteraren ville ha ett lösenord hela tiden. Fick öppna Lösenordshanteraren och byta lösenord, så att kontot synkades med Nyckelhanteraren.
16. Så där! Nu var det bara det att Things, 1Password, CleanMyMac, Aperture mm mm - ALLA program, har tappat sina konfigureringar av någon märklig anledning. Så det blev att mata in licensinfo i köpta program, samt svara på frågor i vissa och ändra i Inställningar.

Suck... Nu ska jag rensa bland dubbletter i Aperture, rensa bort sånt jag inte ska ha kvar, samt aldrig mer lita på TM... Jo, skaffa ny backupdisk också. Skit att min Windows Home Server slutade funka vad gäller backup iom att Apple ändrade i Snow Leopard.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-07 16:14

Gott att det löste sig, men trist att det gick så osmidigt. Jag undrar vad orsaken till strulet kan vara?

Lite OT, men säger som alltid: när backupen skiter sig kan det vara gott med en reserv. Tex i molnet. Den tryggheten betalar jag gladeligen 400kr/år för.

1
Bevaka tråden