Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt NTFS-filsystem efter avinstallation av NTFS-3G.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ska börja med att förtydliga att jag är total nybörjare på Mac så gör gärna förklaringarna väldigt grundläggande

Har iaf en extern hdd som jag bara kunde "läsa från" när jag kopplade in till min MacBook Air. Sökte runt lite på nätet och hitta programmet NTFS-3G som skulle tillåta mig att även "skriva" på den externa hdd. Drog hem och installera detta. Fungerade inte så jag avinstallera programmet. Nu när jag försöker öppna den externa hdd får jag upp följande meddelande:

Någon som har en (eller flera) idéer på dels vad som är fel och dels hur det går att lösa?

Det verkar inte som den avinstallerats korrekt, från manualen;

Citat:

2.2 Uninstalling NTFS-3G
NTFS-3G can be easily uninstalled using the Uninstall NTFS-3G... button in the NTFS-3G preference pane, which should be available in System Preferences once you have installed the package. See section 4 for a description of the other features in the preference pane.
If this should fail for some reason, an uninstall script exists at the following location: /System/Library/Filesystems/ntfs-3g.fs/Support/uninstall-ntfs-3g.sh

Snyggt jobbat keptang. Förtyfligande till TS, för att köra scriptet:

1. Öppna programmet Terminal

2. Skriv "sudo su" utan citattecken. Ange sedan ditt lösenord och tryck på retur.

3. Skriv in "/System/Library/Filesystems/ntfs-3g.fs/Support/uninstall-ntfs-3g.sh" utan citattecken, tryck retur.

4. Skriv "exit" utan citattecken, tryck retur.

Ursprungligen av hansfilipelo:

2. Skriv "sudo su" utan citattecken. Ange sedan ditt lösenord och tryck på retur.

3. Skriv in "/System/Library/Filesystems/ntfs-3g.fs/Support/uninstall-ntfs-3g.sh" utan citattecken, tryck retur.

Det räcker med kommandot i punkt 3. Avinstallationsskriptet (ska) ber om administratörslösenordet om det behövs. sudo su är inte så smart eftersom man startar ett shell som root då (så då är det två "exit" i 4:e punkten för att stänga Terminalen) vilket är dumt om man inte är van vid terminalkommandon. Misslyckas kommandot i punkt 3 tar man sudo före det.

Ursprungligen av suddgummi:

Det räcker med kommandot i punkt 3. Avinstallationsskriptet (ska) ber om administratörslösenordet om det behövs. sudo su är inte så smart eftersom man startar ett shell som root då (så då är det två "exit" i 4:e punkten för att stänga Terminalen) vilket är dumt om man inte är van vid terminalkommandon. Misslyckas kommandot i punkt 3 tar man sudo före det.

Smaken är ju som baken men i o m att det rör sig om en nybörjare och det finns script som inte frågar efter lösenordet tycker jag det är bäst att vara su. Exit räcker en gång för att ta sig ur su och "återställa" terminalen till samma läge som man startade den i.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Smaken är ju som baken men i o m att det rör sig om en nybörjare och det finns script som inte frågar efter lösenordet tycker jag det är bäst att vara su. Exit räcker en gång för att ta sig ur su och "återställa" terminalen till samma läge som man startade den i.

Just nybörjare och su är kombinationen jag motsätter mig. Imho ska man göra så lite som möjligt som root, för att orsaka så liten skada som möjligt om man strular till det.

Ursprungligen av suddgummi:

Just nybörjare och su är kombinationen jag motsätter mig. Imho ska man göra så lite som möjligt som root, för att orsaka så liten skada som möjligt om man strular till det.

Av princip ja - men det rör sig om en klient för hemmabruk och inte ett produktionssystem.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Av princip ja - men det rör sig om en klient för hemmabruk och inte ett produktionssystem.

Desto större anledning tycker jag. Hemanvändare har i regel få eller inga att rådfråga. Ett produktionssystem brukar ha någon slags IT-support eller möjlighet att hyra in om det krävs.
Bästa lösningen om man behöver köra ett kommando som root är att sätta sudo först. Lättare att förklara än en flerstegs lösning, tycker jag.

Men det är bra att man får många förslag på lösningar.

Som en parentes så använder jag "sudo -s" när jag behöver ett root-shell, fungerar både på OS X och Linux. Vad är skillnaden gentemot "sudo su"? Jag vill ju ha root-shellet såsom det hade sett ut när root loggar in (typ /usr/sbin och /sbin i min PATH). Funkar det med "sudo su"? Mig veterligen är det inget login-shell man får med det kommandot.

Försökte med era förslag men det finns ingen fil på den angivna platsen :-/

Ursprungligen av Jakob Skoglund:

Försökte med era förslag men det finns ingen fil på den angivna platsen :-/

Vad händer om du mellan steg 2 och steg 3 skriver enligt nedan?

chmod ug+x /System/Library/Filesystems/ntfs-3g.fs/Support/uninstall-ntfs-3g.sh

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-06 15:32

Enklast är väl att installera det igen, och sedan avinstallera med Uninstall-knappen.

  • Medlem
  • 2013-01-06 16:04
Ursprungligen av kenjon:

Enklast är väl att installera det igen, och sedan avinstallera med Uninstall-knappen.

Underbart med Alexanderhugg!

Ursprungligen av Jakob Skoglund:

...Drog hem och installera detta. Fungerade inte så jag avinstallera programmet...

Så vitt jag kan se så utvecklas inte NTFS-3G längre, och funkar kanske inte så bra med senare versioner av OS X.

Senaste versionen av NTFS-3G är från januari 2011. NTFS-3G verkar ha ersatts av något som heter Tuxera.

NTFS-3G for Mac OS X

Så nu handlar det nog om att försöka hitta, och bli av med, resterna av NTFS-3G, och sedan installera ett program som är nyare och som verkligen fungerar:
NTFS for Mac OS X
Tuxera NTFS for Mac

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-07 16:22

Finns det inte goda skäl att undvika NTFS på OS X?

1
Bevaka tråden