Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med D-link 614+

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha läst en hel del positivt om denna routern så beslutade jag mig för ett tag sedan att faktist ta och köpa en.
Sagt och gjort... installationen/konfigureringen gick smärtfritt och jag var up and running inom nånn minut.

Men räckvidden är ju helt horribel och anslutningen inte helt stabil.
Jag har kollat och signalstyrkan står på max, men kan det vara andra strålkällor som stör ut kanske? Mobil master eller vad det nu kan vara?

Sitter just nu på andra sidan ett fönster ute på balkongen och surfar, men den kopplar ner och upp igen oavbrutet.
Sitter jag med datorn på skrivbordet 50cm från routern så funkar den oklanderligt, men man förlorar ju lite grand poängen med hela det trådlösa konceptet då.

Kortet jag använder är ett lucent orinoco, vilket har fungerat smärtfritt när jag är på högskolan och använder deras nät. Så jag antar att det inte är det som strular.

Någon som har någon aning eller tankar kring detta och hur jag eventuellt kan lösa det?

  • Medlem
  • 2003-07-09 21:14

Jag kör en D-Link DI-614+ under Telia-ADSL. Den fungerar utmärkt med min ibook 500. Bor i en 2:a och den fungerar överallt trots tjocka betongväggar och Comviq GSM-master på taket. (iofs 6 våningar ifrån varandra).

Frågan är om det inte är något glappt eller fel i din router... Jag skulle nog byta den och se om den nya fungerade bättre. Annars skulle jag häva köpet.

Hoppas det löser sig hur du nu än gör

Vi har en likadan på kontoret och jag tycker den har mycket bra räckvidd.
Jag antar att du har testat med senaste firmware också?

Annars låter det som att det är något fel på din router.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-16 10:01

lite OT här, men jag såg att du körde ett lucent orinoco-kort. Kör du det i mac os x, och hur funkar det isf? Är det genom apples programvara, eller måste man installera tredjepartsgrejer?

Det kortet kör jag på min Dell laptop under win xp... ja jag vet att det är en pc, men har den mer eller mindre gratis via skolan.

Kortet i sig har funkat hur bra som helst utan problem den tiden jag har haft det, men till mac vet jag inte hur det är.

själv hade jag bara strul med D-Link 614+... routern hängde sig med jämna mellanrum(med nätuppkopplingen, kör Bostream 2.5MBit) så att jag var tvungen att logga in på den och starta om den. detta skedde med allt ifrån 30 minuters intervaller till 2 timmar. och supporten... ja du... den var inte av denna värld... dom ignorerade mig(inget svar på mail), kopplade bort mig när jag ringde och slängde luren i örat på mig... trevligt! om du kollar alla reviews på news.com så är 80%+ bara med negativa åsikter... det är helt skandalöst! jag lämnade tillbaka min till Inetdata och dom sa inte ett skvatt när jag sa vad problemet va. numera är jag en ägare av en Netgear MR314+ och jag har ALDRIG haft några problem. Min uptime nu är: 4464:08:38(tt:mm:ss) det är stabilitet!

/D

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Sinclair
själv hade jag bara strul med D-Link 614+... routern hängde sig med jämna mellanrum(med nätuppkopplingen, kör Bostream 2.5MBit) så att jag var tvungen att logga in på den och starta om den. detta skedde med allt ifrån 30 minuters intervaller till 2 timmar. och supporten... ja du... den var inte av denna värld...

Så betedde sig vår första router också. Hårdvarufel.
Vi fick en ny, utan problem med supporten

Vi har en 614+ här hemma som lagt av, efter upprepade problem innan. Jag ska få den utbytt (antar jag) men jag skulle nog undvika att köpa DLink-router igen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Vi har en 614+ här hemma som lagt av, efter upprepade problem innan. Jag ska få den utbytt (antar jag) men jag skulle nog undvika att köpa DLink-router igen.

Jag har hört/läst flera ggr att det skulle vara D-link som tillverkade "innehållet" i Netgears routrar.
Någon som kan reda ut detta? Stämmer det överhuvudtaget, eller är det bara ett falskt rykte?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-17 23:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Jag har hört/läst flera ggr att det skulle vara D-link som tillverkade "innehållet" i Netgears routrar.
Någon som kan reda ut detta? Stämmer det överhuvudtaget, eller är det bara ett falskt rykte?

Falsk eller sant; det står D-Link på de där små dataprylskomponenterna inuti Netgear-hårdvaran. Programvaran/firmware verkar dock vara annorlunda
Har dock inte jämfört liknande modeller, så jag kan inte svära på att det är D-Link OEM.

1
Bevaka tråden