Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

markera text/"hålla inne musknapp" med knacka för klickning aktiverad

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har aktiverat knacka för klickning på min mac mini då jag använder en trackpad och den fungerar minst sagt värdelöst om man ligger i en soffa där det är mjukt underlag om man inte har just denna funktion aktiverad.

problemet jag har nu är då att om jag vill markera text, välja ett område för skärmdump, flytta en fil med "drag" eller liknande som kräver att jag "håller inne" trycket som man gör t.ex med en mus eller om man inte har knacka för klickning aktiverad (då man håller inne trycket på touchpaden) så vet jag inte hur jag ska göra.

så hur utför man detta moment på en touchpad med knacka för klickning istället för att trycka ner touchpaden så att säga..

(har även märkt att det t.ex inte går att välja konto för inloggning på datorn utan att utföra ett "riktigt klick" på touchpaden så kan inte logga in utan att antingen lägga touchpaden på bordet eller hålla upp den och trycka på en av gummiknopparna på undersidan..)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-01 20:49

Nu har jag en Macbook Pro men den touchpaden borde väll fungera likadant tycker jag.

Jag gör detta genom att dubbelknacka men håller kvar fingret på touchpaden på andra knackningen, samt att jag har satt på en funktion som inte "släpper" förrän jag sen knackar en gång när jag e klar. Vilket leder till att jag kan släppa fingret ifrån touchpaden sen fortsätta flytta fönster eller markera genom att ta ett nytt tag. Dock minns jag inte riktigt var jag satte igång den funktionen, men jag tycker den underlättar rätt mycket...

EDIT: Letade vidare och under Systeminställningar>Hjälpmedel>Mus och Styrplatta>Styrplattealternativ...
så har du funktionen att kunna "dra" och även låsningsbiten som jag nämnde innan.

Senast redigerat 2013-01-01 20:59
Ursprungligen av Kajan:

EDIT: Letade vidare och under Systeminställningar>Hjälpmedel>Mus och Styrplatta>Styrplattealternativ...
så har du funktionen att kunna "dra" och även låsningsbiten som jag nämnde innan.

det löste det för mig, tack så mycket! dock tror jag att jag tycker mer om "utan draglås"

tack för tipset, har stört mig på precis samma sak på min Air

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-02 04:50
Ursprungligen av mjewl:

…(har även märkt att det t.ex inte går att välja konto för inloggning på datorn utan att utföra ett "riktigt klick" på touchpaden så kan inte logga in utan att antingen lägga touchpaden på bordet eller hålla upp den och trycka på en av gummiknopparna på undersidan..)

På inloggningssidan fungerar datorn med inställningarna förroot-användaren. Så där påverkas inte mus/trackpaden av de inställningar du gör på ditt användarkonto.
För att ändra dessa aktiverar du root-kontot, loggar in på det och ändrar inställningar där tills du är nöjd.
Sedan loggar du ut och förslagsvis inaktiverar root-kontot igen (valfritt).

Saker som kan vara av intresse att ändra i root-kontot för att få en anpassad inloggningssida är tidsformat, färgprofil för skärmen, inmatningskälla, hur musen uppför sig etc.

Ursprungligen av reboot81:

På inloggningssidan fungerar datorn med inställningarna förroot-användaren. Så där påverkas inte mus/trackpaden av de inställningar du gör på ditt användarkonto.
För att ändra dessa aktiverar du root-kontot, loggar in på det och ändrar inställningar där tills du är nöjd.
Sedan loggar du ut och förslagsvis inaktiverar root-kontot igen (valfritt).

Saker som kan vara av intresse att ändra i root-kontot för att få en anpassad inloggningssida är tidsformat, färgprofil för skärmen, inmatningskälla, hur musen uppför sig etc.

tack så mycket, ska genast prova detta!

men vad menar du med tidsformat? finns det en klocka på inloggningssidan? haha, inte ens lagt märke till den isåfall..

och varför ska man ändra färgprofilen? är det likadant där att om man ändrar färgprofilen när man är inloggad med sin användare så skiljer den sig mot inloggningssidan sedan?

inmatningskälla? vilken syftar du på då?

1
Bevaka tråden