Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskt förslag till ett bättre Itunes

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 15:44

Ett program som är "jack of all trades" kommer alltid bli mediokert på mycket men inte riktigt bra på något. Apple har själva satt sig i en dum sitts här. Jag förstår idén med "enkelheten" med "one app to rule them all" och för många är det säkert helt ok och mindre förvirrande än en svit av appar. Dock tror jag det blir som så att de olka delarna aldrig blir riktigt "bäst" på något.

  • Medlem
  • 2012-12-10 15:50

Problemet är väl att om Apple skulle separera på iTunes och iTunes store, så skulle färre besöka affären, vilket leder till färre köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 16:36
Ursprungligen av jac:

Problemet är väl att om Apple skulle separera på iTunes och iTunes store, så skulle färre besöka affären, vilket leder till färre köp.

Du kan väl fortfarande ha en tajt integration mellan dessa? Fast för mig är det inget konstigt om man har, typ:

iTunes
- Music player
- Music organizer
- Music shop

iMovie
- Movie player
- Movie organizer
- Movie shop (TV-serier och film)

Ovan blir tydliga för användaren vad de gör och man "främjar till köp" i bägge miljöerna.

Vidare kommer någon form av "iSync" eller som bloggaren skriver "iHub". Jag vet inte riktigt vad den appen heter eller exakt vad den ska innehålla. iOS AppStore på OSX börjar (väl) bli allt mindre använd även om den fortfarande är viktig. Det vore för mig mer logiskt att iOS och OSX AppStore blev en app - dock blir det nog förvirrande för användare då man ofta aldrig hittar OSX Appar på iOS och vice-versa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 15:52

Det är lite lustigt att iOS är EXTREMT "app cenctric" och att varje app ska en tydlg uppgift. Du har programmet "notes", "reminders" och "calendar". Tre separat uppgifts-appar som ändå har en viss koppling till varandra i dess funktion. Ändå tre distinkta appar.

iTunes å andra sidan är:
- En musik spelare
- En musik organisatör
- En musik-shop

Ovan är i varje fall i ett och samma "område" men programmet är även...

- Smartphone-app-shop
- Smartphone-sync-center
- Smartphone-backup-center
- Book-shop
- Video-shop
- Video-rental-shop
- Video-player
- Video-organizer

And the list goes on! Det är lite väl brett skulle jag säga.

Film o serier i separat app vore guld. Har för mig att det ett tag ryktades om det från Apple men det blev visst inget. Bland det mest frustrerande med dagens inställningar för film o serier är att de egentligen är orienterade för musik.

Det heter inte "filmtitel, skådespelare, filmgenre..." Utan det heter "namn, artist, genre...(där genre iofs kan vara allt man skriver in i fältet men filmgenrer finns inte som standard). Dessutom är inställningarna överlag frustrerande. Skriv fel i en ruta o ett avsnitt i en egentillagd videoserie blir en egen serie.

När jag lagt in dansfilmer från danskursen har jag fått klassa dem som "tv-serie" e-som det är enda sättet att kunna gruppera ihop flera avsnitt under ett årtal. För att sedan skriva exakt likadant i alla fält var jag tvungen att ta en skärmdump av resp fönsterdel(info, video, sortering) o ha dessa uppe när jag fyllde i uppgifter för resp fil...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 18:18

Håller inte riktigt med om kritiken, separationen finns ju redan, man väljer ju bara vad som skall visas, lokalt bibliotek eller affär. Hur vida detta leder till mer eller mindre "bloat" är ju ren spekulation. De enda bristerna jag har reagerat på är att navigering med tangentbord som är inkonsekvent. Man borde kunna förflytta sig mellan låtar med piltangenter utan att en expanderad vy visas, det borde fungera som Google preview gör d.v.s att till exempel "enter" öppnar och stänger preview. Samma sak gäller space som är kombinerad play/pause, det borde gå att navigera med piltangenter och spela nuvarande val.

Stefans gränssnitt och itunes som det är så är jag himla nöjd!

Bra ui!

Är det bara jag som faktiskt gillar iTunes 11? Det enda som jag skulle kunna tycka är lite trist är att samma omslag används även om det finns flera olika säsonger av en TV-serie med olika omslagsbilder. Annars top-notch! Finns ingen som helst anledning att ha femtioelva olika "appar" för varenda tillämpning. Om man har 50 000 böcker eller filmer kanske man är av en annan åsikt men ja gemene man har ju knappast det.

Ursprungligen av grenhall:

Är det bara jag som faktiskt gillar iTunes 11? Det enda som jag skulle kunna tycka är lite trist är att samma omslag används även om det finns flera olika säsonger av en TV-serie med olika omslagsbilder. Annars top-notch! Finns ingen som helst anledning att ha femtioelva olika "appar" för varenda tillämpning. Om man har 50 000 böcker eller filmer kanske man är av en annan åsikt men ja gemene man har ju knappast det.

Jag håller med dig. Gillar nya iTunes.

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2012-12-11 09:25

Hej, det är jag som är Stefan.
Tänkte förtydliga lite att jag tycker om själva gränssnittet i 11:an, men jag tror att det skulle bli bättre om de delade upp de olika sektionerna i separata program. Om jag gör en del massändringar på en gäng låtar, så är ju hela programmet mer eller mindre låst under tiden den gör förändringen. Jag kan t.ex. inte surfa runt i Store-delen under tiden utan får vackert vänta tills den är klar.

Som Erik.dv skriver i första inlägget, försöker man göra ett program som klarar så mycket som möjligt så lär den inte bli riktigt bra på något. Därav mitt önskemål om att dela upp iTunes i separata program.

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2012-12-11 09:58

När det gäller gränssnittet så finns det ju vissa saker som är lite inkonsekventa, ex. skillnaden när man högerklickar på en låt kontra att klicka på den lilla pilen. Vissa album kan generera bakgrunder som gör låtlistan näst intill oläsbar.

Men utseendet generellt tycker jag är ett lyft från 10:an.

1
Bevaka tråden