Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fusion Drive och VM

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-12-04 20:27

Någon som vet hur OSX och Apples nya hybriddiskar hanterar virtuella maskiner som körs i VMware, Parallels ed? Traditionellt sett kör man ju gärna sin VM-miljö på en separat volym eller åtminstone på en egen partition. Om jag har fattat rätt är det inte möjligt att partitionera en sådan här disk, men frågan är hur pass bra den "lilla" flashdelen hanterar stora mängder data som det lätt kan bli när ett gäng VMs ska slåss om resurserna med host och övriga program?

Varför vill man köra en virtuella maskin på en egen partition? På Windowsburken på jobbet har jag mina virtuella maskiner på en separat hårddisk men det är för att gå runt prestandaproblem i ntfs.

Fusion drive jobbar på bit-nivå vilket gör att de delar av den virtuella maskinen som accessas ofta hamnar på SSD-disken och resten på hdd. Vid nåt idle-tillfälle så flyttas datat mellan SSD och HDD.
Om man vill så kan man separera en Fusion drive till en SSD-volym och en hdd-volum.

Arstechnica har en bra artikel om Fusion drive: More on Fusion Drive: How it works, and how to roll your own | Ars Technica

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-12-05 09:27

Att man vill har sina virtuella maskiner på separat disk har såklart främst med prestanda att göra. Att separera dem på en egen partition har man nog mest för enkelhetens och ordningens skull.

Vi kan vända på frågan... Får man någon märkbar prestandavinst av att köra sin virtuella miljö på en Fusion Drive och är den extra kostnaden i så fall försvarbar?

1
Bevaka tråden