Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa folder

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

oj detta med att sätta sig in i mac är inte lätt men försöker, men ett problem kan jag inte hitta lösning på, lite osäker hur jag kan förklara men gör ett försök

om jag i program Launchpad så kommer det upp massa ikoner, om jag drar 2st ikoner tillsammans skapas det en mapp eller grupp (samma som iphone) och när jag försöker få in flera ikoner så brukar gruppen flytta sig när jag för en ikon över den och ikonen kommer före gruppen, så kan man få göra några gånger innan man lyckas få ner ikonen i gruppen. Finns det något sätt att kunna göra detta utan att grupperna rör sig.

det är samma sak i chrome, när jag ska dra en ikon till en mapp så brukar den flytta mappen och lägga ikonen före. man får även där krångla för att inte mappen ska flytta sig.

Så hur kan man ta bort eller inaktivare den funktionen.

Jag är en glad nybörjare på mac så inte försök ha lite tålamod

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-30 19:12

Du får vänta med att släppa ikonen tills de "kopplat ihop sig". Alltså inte bara dra och släpp, du får vänta en sekund.

I det här läget är det läge att släppa. Övre ikonen bildar mapp med undre ikonen.

Jo det vet jag.. och som du visar på bilden så är det så jag eftersöker.
men problemet är att ibland när man försöker flytta så flyttar sig gruppen..
jag vill få gruppen att inte flytta sig så man kan flytta gruppen.

Märkte att ifall man håller Shift nertryckt så flyttar dom sig inte så fort men ändå så är denna auto funktion lite jobbigt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-30 22:53
Ursprungligen av Thomas Lund:

…jag vill få gruppen att inte flytta sig så man kan flytta gruppen.

Om du drar ikonen rakt mitt exakt över mappen och väntar... den öppnar sig och du kan lägga ner den du drar i den öppnade mappen.

Shift funkar, och även Esc om man ångrar sig.

1
Bevaka tråden