Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac #2133 ersätt Superdrive med SSD

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-28 11:59

Hej

Har sökt men inte funnit något svar. Jag vill ersätta den trasiga superdriven i iMac en med en SSD. Detta verkar vara görbart enligt iFixit med en sådan här: [FONT="sans-serif"]http://www.ifixit.com/Apple-Parts/12-7-mm-Optical-Bay-SATA-Hard-Drive-Enclosure/IF107-079?utm_source=ifixit_guide&utm_medium=guide_intro&utm_content=required_items&utm_term=imac_intel_20%22_emc_2133_and_2210[/FONT]

Guiden för att göra det finns på iFixit:
[FONT="sans-serif"]http://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+Intel+20-Inch+EMC+2133+and+2210+Dual+Hard+Drive/8951/1[/FONT]

Men frågan jag har är vad jag får för speed på det hela. Jag hittar ingenstans där det ebskrivs om det där SATA enclosure innehåller en PATA-SATA konverterare eller om det på något vis ska anslutas en SATA koppling direkt.

Någon som vet hur det fungerar eller hur man kan göra? Jag är givetvis intresserad av att få ut 3Gb/s via SATA för att få lite bättre snurr på det hela.

Ett annat alternativ är som jag förstår det att ta en 2,5" och stoppa i ovan och istället sätta SSDn i "original" platsen.
Min förhoppning är dock att SSDn kan sitta där superdriven sitter och jag kan behålla den 2TB disk som sitter i original platsen.

Alla råd och tankar tas tacksamt emot!

/J

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-28 12:44

Min mactracker.app säger att din 20" iMac modell A1224 (EMC 2133) har en "Optical Drive Interface: Ultra ATA/100 operates at UATA/33 or UATA/66)"
Via ATA/100 kan du max skicka 0,8Gbit/s.

Jag ser ingen större mening att sätta in en SSD på en buss som är 4ggr så långsam som den du har din hårddisk på. Kanske en hybriddisk istället för din 2TB:are?

Ursprungligen av reboot81:

Min mactracker.app säger att din 20" iMac modell A1224 (EMC 2133) har en "Optical Drive Interface: Ultra ATA/100 operates at UATA/33 or UATA/66)"
Via ATA/100 kan du max skicka 0,8Gbit/s.

Jag ser ingen större mening att sätta in en SSD på en buss som är 4ggr så långsam som den du har din hårddisk på. Kanske en hybriddisk istället för din 2TB:are?

Kan väl sätta gamla HDn på optiska platsen och SSD på HD-platsen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-28 14:05

OK, alltså inget att satsa på! Gällande att sätta gamla HDn åp optiska platsen trodde jag itne gick då det är en 3,5", men får kollaom det passar. Annars blir det bara till att rycka ut den och in med en SSD.Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-28 14:12

Det första är väl att ta reda på om det är parallell eller seriell ATA...? Eller betyder Ultra att det är seriell?

Ursprungligen av kenjon:

Det första är väl att ta reda på om det är parallell eller seriell ATA...? Eller betyder Ultra att det är seriell?

Nä, det är (P)ATA.
Det är därför man behöver Optibay som har SATA-anslutning och plats för en 2,5" SATA-disk.

12.7 mm Optical Bay SATA Hard Drive Enclosure - iFixit

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-28 14:33

Jag har inte gjort ovannämnda modifikation, men om CDn har PATA, är det väl PATA på moderkortet? Att då sätta dit en Optibay med SATA funkar ju inte. Eller har Optibay en PATA-SATA-konverterare?

Ursprungligen av kenjon:

Eller har Optibay en PATA-SATA-konverterare?

Exactemento.

Men då e de inga problem.

In me en SSD på HD-platsen
In me den där PATA->SATA-vaggan och en vanlig 2,5 SATA-disk i den

Verkar vara nåt fel ifixit:
http://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+Intel+20-Inch+EMC+2133+and+2210+Dual+Hard+Drive/8951/1

Relevant Parts
12.7 mm Optical Bay SATA Hard Drive Enclosure - iFixit
Note: This enclosure does not work with ATA drives or drives taller than 9.5mm.

Ursprungligen av ill_chrill:

Verkar vara nåt fel ifixit:
Installing iMac Intel 20" EMC 2133 and 2210 Dual Hard Drive - iFixit

Relevant Parts
12.7 mm Optical Bay SATA Hard Drive Enclosure - iFixit
Note: This enclosure does not work with ATA drives or drives taller than 9.5mm.

Det verkar snarare vara nåt fel på min slutledningsförmåga. Tar tillbaka allt

Jag gjorde just den operationen i min iMac 2008 och passade på att fixa fusiondrive i den samtidigt. Använde följande dockalänk

Satte en 2.5" HDD i dockan och en SSD på HD-platsen med SATA

Mvh
Jens

1
Bevaka tråden