Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nedgradera?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-11-23 11:28

Jag funderar på att köpa en ny iMac men har hört att det inte går att nedgradera de nya modellerna till SnowLeopard.
Jag hade tänkt mig en smärtfri överföring med hjälp av time machine och en fw-kabel. Är det möjligt?
Jag är medveten om att de nya imacarna knappt finns i svenska butiker, men har någon tips från sajter i USA. Jag har inte hittat någon.

tj

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-23 11:31

Med Flyttassistenten kan du flytta över användarkonton, program och andra filer från den gamla datorn till den nya, även om de kör olika versioner av OS X.

Apple har som regel att den större versionen av Mac OS X som var aktuell när en ny Mac-modell släpps är den lägsta versionen du kan köra. Sen kan man med olika metoder eventuellt få in äldre versioner av OS X men jag misstänker att exempelvis Snow Leopard kan sakna drivrutiner för ny hårdvara i den senaste generationens iMac så det blir svårt att få in 10.6.8 på en sån maskin.

Det går hyfsat smärtfritt ändå att migrera filer och inställningar från en maskin med äldre OS X. Det som du kan få problem med är mjukvara som inte går att köra i det nyare OS'et och det dessutom inte finns nyare versioner att tillgå. Om du har båda datorerna tillgängliga så rekommenderar jag att köra Flyttassistenten dator till dator istället för att återställa från TimeMachine.

Ursprungligen av torjo:

...de nya imacarna knappt finns i svenska butiker, men har någon tips från sajter i USA...

De finns inte i USA heller. De har inte släppts ännu.

Apple har sagt november för 21,5-tummaren, och december för 27-tummaren.

1
Bevaka tråden