Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ni med iPhone 4 sedan den lanserades

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 11:19

Upplever ni samma problem som jag, dvs att:

- det tar evigheter att koppla upp samtal.
- det går segt att surfa, både via WiFi och 3G.
- appar i en högre grad hänger sig eller kastar ut till springboard
- det tar längre tid att låsa GPS-position än tidigare
- någon form av intermittent seghet i systemet, oavsett omstarter och processdödarprogram.
- Batteritiden kortare än någonsin.

Har varit, och är, en aktiv användare av telefonen. Många appar som har åkt in och ut från den. Många GPS-träningsappar i både bra och dåligt väder, kyla och värme etc.

Jag har givetvis gjort återställningar med backup och utan backup (dvs manuellt lägga tillbaka apparna).
Slagit av allt möjligt typ positionering, iMessage, satt mail till manuell hämtning etc.

Kan det helt enkelt vara så att den är komponentmässigt sliten och all elektronik får lägre och lägre "maxprestanda" eller vad man nu ska säga?

Problemen började innan IOS 6 och densamma gjorde ingen förbättring.

Känner inte för att gå över till en iPhone 5, men om man köper en ny iPhone 4 /4s idag så borde väl de vara relativt nytillverkade eller i alla fall inte ha utslitet innandöme?

Ursprungligen av stevex:

Upplever ni samma problem som jag, dvs att:

- det tar evigheter att koppla upp samtal.
- det går segt att surfa, både via WiFi och 3G.
- appar i en högre grad hänger sig eller kastar ut till springboard
- det tar längre tid att låsa GPS-position än tidigare
- någon form av intermittent seghet i systemet, oavsett omstarter och processdödarprogram.
- Batteritiden kortare än någonsin.

Har varit, och är, en aktiv användare av telefonen. Många appar som har åkt in och ut från den. Många GPS-träningsappar i både bra och dåligt väder, kyla och värme etc.

Jag har givetvis gjort återställningar med backup och utan backup (dvs manuellt lägga tillbaka apparna).
Slagit av allt möjligt typ positionering, iMessage, satt mail till manuell hämtning etc.

Kan det helt enkelt vara så att den är komponentmässigt sliten och all elektronik får lägre och lägre "maxprestanda" eller vad man nu ska säga?

Problemen började innan IOS 6 och densamma gjorde ingen förbättring.

Känner inte för att gå över till en iPhone 5, men om man köper en ny iPhone 4 /4s idag så borde väl de vara relativt nytillverkade eller i alla fall inte ha utslitet innandöme?

Kan inte uttala mig om huruvida din telefon är "utsliten" invändigt, men av ren nyfikenhet - varför vill du inte ha en iPhone 5 om du ändå överväger att köpa en ny iPhone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 11:58
Ursprungligen av pmarriott:

Kan inte uttala mig om huruvida din telefon är "utsliten" invändigt, men av ren nyfikenhet - varför vill du inte ha en iPhone 5 om du ändå överväger att köpa en ny iPhone?

Tycker inte att 5:an tillför tillräckligt mycket för att motivera de där extra tusenlapparna. Speciellt som det verkar vara en stor diskussion om batteritid och jag vill inte gå från dålig batteritid till dålig batteritid på ny lur. T.o.m min sambo som gick från 3GS till 5 klagar på dålig batteritid och då är hon en OOTB-användare som inte ändrar på något och långt ifrån använder alla funktioner.

Vill att min 4:a ska hålla ett tag till så äpplet kan komma ut med en ny lur (typ 5s eller 6). Har som så många andra "investerat" en försvarlig mängd pengar på div appar och att då gå över till Android eller WP och handla om allt känns inte bra.

Men det där var en glidning ifrån ämnet

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-11-20 11:47

Har en "fyra" jag med och upplever exakt samma problem. Det värsta är ändå att batteritiden halverats sedan IOS 6 installerades. Har som du testat återställning utan backupp och stängt av allt som kan tänkas dra batteri men utan framgång. Klarar kanske 10 timmar som max och då utan att ringa ett enda samtal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 12:00

Har ni haft 4:an sedan starten, dvs augusti 2010?
För visst är det så att komponenter kan bli "trötta" eller slitna och sjunka i prestanda?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-20 15:59
Ursprungligen av stevex:

För visst är det så att komponenter kan bli "trötta" eller slitna och sjunka i prestanda?

Nej, den enda komponenten som slits inom den här tidsramen är batteriet och dess förmåga till att bli återuppladdat. I övrigt så sliter inte elektronerna på hörnen i ledningsbanorna på kretskortet och i kislet på transistorerna.
Jag själv har en iPhone 4 sedan lanseringen och upplever den inte långsammare än tidigare. Den har en förvånansvärt bra batterikapacitet för att vara så gammal. Den till och med imponerar över en ny Sony Ericsson XPERIA Arc S som flera kollegor på jobbet också noterar tappar batteriet efter bara en (1) dag. Ironiskt nog har alla dessa också en iPhone 4 av typiskt samma datum.

Ursprungligen av frazze:

Nej, den enda komponenten som slits inom den här tidsramen är batteriet och dess förmåga till att bli återuppladdat. I övrigt så sliter inte elektronerna på hörnen i ledningsbanorna på kretskortet och i kislet på transistorerna.
Jag själv har en iPhone 4 sedan lanseringen och upplever den inte långsammare än tidigare. Den har en förvånansvärt bra batterikapacitet för att vara så gammal. Den till och med imponerar över en ny Sony Ericsson XPERIA Arc S som flera kollegor på jobbet också noterar tappar batteriet efter bara en (1) dag. Ironiskt nog har alla dessa också en iPhone 4 av typiskt samma datum.

Möjligen eventuellt skulle man kunna hävda att antenner är färskvara, men jag vet inte hur det ligger till med just mobiltelefonantenner och vilket tidsspektrum vi pratar om. Man säger ju att man bör byta ut TV-antennen där hemma då och då för optimal mottagning. Vad då och då innebär vet jag inte. Vart 20:e år?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-20 11:51

Känns inte igen, är tvärt om supernöjd med telefonen - enda problemet är att glasrutan sprack en gång

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 11:54

Jag har en fyra utan några problem alls. Men jag har inte uppgraderat den till iOS 6... Tänkte vänta med det.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-11-20 12:05

Har haft min sedan lanseringen och har varit nöjd hela tiden men iom IOS 6 é de inge sköj längre.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-20 12:12

iPhone 4, iOS6, drygt 2 år gammal. Jag upplever inga problem med min iPhone och tycker till och med att batteritiden fortfarande är hyfsad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-20 12:13

Har du återställt din telefon?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-20 12:24

Jag köpte iPhone 4 på releasedagen och använde den tills femman släpptes. Jag upplevde inte den som onormalt seg ens mot slutet (med iOS 6). Den fungerade såpass bra att jag rent av hade svårt att motivera ett byte.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-11-20 12:30

Jag köpte ny iPhone 5 när den lanserades men tills dess körde jag iPhone 4 och hade inga problem alls med de punkterna du skriver om.

Jag har utmärkt batteritid i min 5:a. I de fallen batteriet håller sämre för samma användare jämfört med på en 4/4S så beror det på fel på telefonen, fel på SIM-kortet, problem med inlagda data från backup/inställningar etc. Batteriet på 5:an ÄR bättre. Har vi inte haft trådar om kass batteritid på iPhone 3G, 3GS, 4 och 4S också?

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har utmärkt batteritid i min 5:a. I de fallen batteriet håller sämre för samma användare jämfört med på en 4/4S så beror det på fel på telefonen, fel på SIM-kortet, problem med inlagda data från backup/inställningar etc. Batteriet på 5:an ÄR bättre. Har vi inte haft trådar om kass batteritid på iPhone 3G, 3GS, 4 och 4S också?

Du glömde första iPhone 2G.

Ursprungligen av keptang:

Du glömde första iPhone 2G.

Det fanns ju ingen föregångare med fantastiskt mycket bättre batteri att jämföra mot.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-20 13:06

Jag hade en iPhone 4 i två år och nu har syrran den och inget av det du nämner har varken jag eller hon upplevt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-11-20 16:27

Har nog mer med korrosion att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 19:31
Ursprungligen av onnyt:

Har nog mer med korrosion att göra.

Jag har ju som sagt haft den både på löpturer i regn och länggdskidturer i minusgrader. Förvisso med heltäckande skydd, men ändå.

Har en två år gammal 4:a och den är hopplöst seg på Wifi sedan jag uppdaterade till 6.0, och inte blev det bättre av 6.0.1
dom andra problemen du har tror jag inte att jag märkt av

Edit:
Tidigare när jag satt på telefonen på morgonen (Brukar ha den i flygplansläge)
så har nya mail hämtats direkt, har 6st IMAP konton

efter 6.0 så tar det flera minuter innan det kommer mail, och det har allmänt blivit segt att hämta nya

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-11-20 18:58

Min iPhone 4 fungerar lika bra som när den köptes för två år sedan. Med iOS 6. Batteriet är nästan lika bra som det var då, det saknas några timmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 19:33

Ok, verkar som i princip enbart jag (och kanske någon till) har problem. Kan tänkas att jag har utsatt den för alltför tuff behandling, men va tusan, man vill ju alltid ha den med sig...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-11-20 19:47

Har fler bekanta som klagar på batteritiden i fyran efter uppdatering till IOS 6 så nej, du är inte ensam om problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 09:44
Ursprungligen av onnyt:

Har fler bekanta som klagar på batteritiden i fyran efter uppdatering till IOS 6 så nej, du är inte ensam om problemet.

Fast mina problem kom gradvis innan IOS 6 och jag upplever även den som mer och mer seg fastän jag har vidtagit åtgärderna jag beskriver i första posten.

Ny fråga då: hur kan man "trimma" luren till det bättre? Jag vet att det går att snabbt och relativt billigt går att få i ett nytt batteri. Vad mer kan man göra som kan påverka prestanda och liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 14:02
Ursprungligen av stevex:

Fast mina problem kom gradvis innan IOS 6 och jag upplever även den som mer och mer seg fastän jag har vidtagit åtgärderna jag beskriver i första posten.

Ny fråga då: hur kan man "trimma" luren till det bättre? Jag vet att det går att snabbt och relativt billigt går att få i ett nytt batteri. Vad mer kan man göra som kan påverka prestanda och liknande?

Jag vågar påstå att elektroniken blir inte sämre över åren, det funkar inte så.
Däremot kan minnet få trasiga block men det märks på annat vis, inget man kan säga är åldersberoende direkt.

Däremot något som gör luren tokseg är när man kommer under 1GB ledigt utrymme har jag märkt, då slutar vissa appar funka osv osv.

Vad gäller batteritiden så har jag inga problem som helst med det, men så har jag läst mig till lite inställningar som gör susen också.
1) Skärmstyrkan, sätt den så låg som du klarar/vill ha. Ju högre styrka ju sämre batteri.
2) Platstjänster, kolla över vad som defakto får använda platstjänster. Samt Inställningar / Intergritetsskydd / Platstjänster / Systemtjänster (längst ned), vad där får använda platstjänster?

Jag stänger aldrig av luren men har den på laddning på natten och lyssnar mycket nätradio på den på dagtid och klarar mig tills jag går och lägger mig igen. Skiter jag i nätradion så klarar jag 2-2,5 dagar utan att ladda, men då har jag stängt av Wifi och BT (vilket annars alltid är på).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 20:54

Har fyran sedan lanseringen och kör iOS 6 utan några av nämnda problem. Däremot "tar" inte hemknappen alltid, utan jag måste trycka igen för att det ska hända något. I stort sett är jag fortfarande helnöjd. En fabriksny fyra är garanterat fortfarande ett bra köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-20 23:22

Jag hade problem med min hemknapp på min iPhone 4.

Då det var som värst satte jag på den virtuella hem-knappen: Inställningar->Allmänt->Hjälpmedel->AssistiveTouch.
Då kommer en hemknapp på skärmen som man kan flytta på så den inte är ivägen.

Sedan fick jag den lagad/utbytt för några hundralappar i en butik i Stockholm. Tog ett par timmar för dem att fixa medan jag gjorde annat på stan.

  • Medlem
  • 2012-11-21 09:17

Inga problem med min. Och den tar motljusbilder utan flare. Inget handhavandefel här.

Nej, inte alls. Den tutar på som vanligt. Jag har inte så många appar installerade, så det kan vara det. Den går som tåget och är lika snabb nu tycker jag.

Bevaka tråden