Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa över 3G med iPad wifi via internetdelning på iPhone?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det här passar mej perfekt. Först tänkt med min iPad eftersom jag valde att inte ha en 3G utan bara Wifi (ångrar mej inte), men nu är min MacBook Air på väg hem från USA (Dollarn är inte så dyr...) så detta kommer att funka fint.

Antar att det kommer att funka bra med Telia ?!...

Ursprungligen av LCR:

Antar att det kommer att funka bra med Telia ?!...

Det lär bli upp till operatören att tillåta det (vissa vill ta ut extra avgifter för det). Men jag tror faktiskt Telia kommer att tillåta det eftersom de redan idag för det första tillåter internetdelning från datorn och för det andra tillåter hotspot-funktion i Andoid-mobiler.

Jag läste bland kommentarerna hos MacWorld att Personal Hotspot inte fungerar hos 3, men däremot hos Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-13 20:17
Ursprungligen av Papperskatt:

Jag läste bland kommentarerna hos MacWorld att Personal Hotspot inte fungerar hos 3, men däremot hos Telia.

Yessss! Internetdelning via personlig hotspot funkar fint! :)... on Twitpic

Jo, det verkar fungera. Det är faktiskt en funktion som jag har väntat på i ett enda syfte. Att få bättre mottagning i stugan. Den ligger med sisådär mottagning och med en wifi hotspot kan jag sätta telefonen på ett ställe med bra mottagning, plugga in laddaren (för det lär gå ström) och sedan få bra surfmöjligheter vid TV-soffan. Idag är det omöjligt:)

Hmm, enligt ett tweet verkar det gå att koppla samman iPhone och iPad via bluetooth med iOS 4.3 också:

Just discovered the iPhone and iPad running 4.3 can do Bluetooth tethering together in addition to wifi. hawthorn.

Om det innebär att man kan surfa via iPhone från iPad över bluetooth så kanske det är ett enklare och mindre strömkrävande alternativ om man ändå inte vill dela till flera personer (jag antar att en wifi-router-funktion drar mer ström en en bluetooth-koppling).

Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, enligt ett tweet verkar det gå att koppla samman iPhone och iPad via bluetooth med iOS 4.3 också:

Just discovered the iPhone and iPad running 4.3 can do Bluetooth tethering together in addition to wifi. hawthorn.

Om det innebär att man kan surfa via iPhone från iPad över bluetooth så kanske det är ett enklare och mindre strömkrävande alternativ om man ändå inte vill dela till flera personer (jag antar att en wifi-router-funktion drar mer ström en en bluetooth-koppling).

Ja det funkar utmärkt, bluetooth eller wifi.
Wifi drar mindre ström och kan användas av 5 klienter.

Ursprungligen av keptang:

Wifi drar mindre ström och kan användas av 5 klienter.

Ah, där ser man. Det sistnämnda kände jag förstås till men jag hade trott spontant att wifi skulle dra mera ström.

Det funkar riktigt bra och är en funktion jag tror många kommer använda.

En anledning mindre att jailbreaka om man gör det idag.

Jag vet att det finns trådar om 4.3 redan, men jag ville ändå komma tillbaka hit och knyta ihop säcken, för idag är min önskan officiellt uppfylld i och med att 4.3 släppts. Det finns hopp om Apple ändå

Så med andra behöver man egentligen bara köpa en iPad 2 WiFi, funkar hur bra som helst att surfa via iPad för mig, och GPS använder jag aldrig på iPaden.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-10 23:59

Bluetooth drar mer batteri än wifi gör. Dessutom kan man ju läsa följande på apple.com:
"And it’s power friendly, too. iPhone detects when your Personal Hotspot is no longer in use and turns it off to save battery life."

Däremot är det ju perfekt med bluetooth-delning till iPad för dom som sitter på en iPhone 3GS. Då personal hotspot endast fungerar på iPhone 4.

Ursprungligen av Pontzy:

Däremot är det ju perfekt med bluetooth-delning till iPad för dom som sitter på en iPhone 3GS. Då personal hotspot endast fungerar på iPhone 4.

Just detta har jag försökt hitta svaret på om det gick. Tack för det! Det finns väl ingen anledning att tro att Apple skulle ändrat detta till iPad2 så att det plötsligt inte fungerar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-11 12:21

Dåligt att det inte finns på iPad med 3G också

Ja faktiskt. Jag hade gärna användt min ipad som hotspot eftersom den har så grym batteritid!

Jag lånar denna gamla tråd lite.
Har använt internetdelning problemfritt i flera månader. Då har jag anslutit min nya ipad via wifi från min iPhone 4 's 3G uppkoppling.
"Internetdelning 1anslutning" dyker upp på iPhonen, tethering ikonen dyker upp i iPadens verktygsfält, men jag får trots det knappt nån åtkomst till internet i paddan. Med "knappt" menar jag att det funkar kanske sammanlagt fem minuter på en halvtimme-timma. Det snurras febrilt i det lilla "hjulet" som söker på paddan.
Under tiden har jag alla staplar på iphonens verktygsfält och lika snabb åtkomst till internet som vanligt om jag använder telefonen.
Detta verkar ha kommit med en av de senaste två uppdateringarna. Har installerat iOS 6.0.1 på båda enheterna.
Har inte hittat nåt på Google om detta fenomen.
Tänkte att kanske nån här vet mer?
Tack snälla för hjälpen!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-11-20 17:43

I WiFi inställningarna på iPaden testa att klicka "Glöm det här nätverket" och försök sedan att para igen.

Bevaka tråden