• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-12 14:21

Hej!

Hemma har vi 4G från Bredbandsbolaget. Sedan två veckor tillbaka ungefär har hastigheterna varit rätt kassa över det trådlösa nätverket (9,5 mbit/s), både på min MacBook Pro (2009) och min rumskamrats. Jag kontaktade supporten och vi testade att ändra kanaler på modemet och lyckades till slut genom "Auto" komma upp i ~40 mbit/s, vilket länge har varit mer eller mindre standard. Någon dag efteråt kände vi av segheterna och hastigheten var åter igen nere på 9,5 mbit/s. I dag satt jag i telefon med supporten och vi kunde till slut konstatera, efter att han fick göra en ändring från hans sida, att det är min dator som är drabbad.

Har nu testat på kompisens MBP, min iPad (3) och min MBP. De två förstnämnda ligger runt 50 mbit/s, min är kvar på 9. Pluggar jag i kabel så får jag hastigheten jag vill ha.

Jag sitter inte bakom någon proxy och börjar på allvar fundera på om det kan vara något hårdvarufel. Vad är annars alternativen? Vad mer borde jag felsöka och titta någonstans?

Tack på förhand!