Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill du ha i Passbook?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när snart iOS 6 dyker upp, så får vi ju Passbook, och man får hoppas på att företagen hakar på detta.

Det jag skulle vilja se främst är att SF digitaliserar hela systemet med både biobiljetter och värdecheckar, samt även om man är medlem i Bioklubben (poängkort).

Biobiljetter, flygbiljetter, tågbiljetter.

Ursprungligen av Zepto:

Är inte Passbook US only?

Det tvivlar jag på, det handlar ju om att företagen/utvecklarna lägger till den funktionen.

  • Medlem
  • 2012-09-13 15:52

Är inte Passbook US only?

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-09-13 16:19

högsta önskan där är flygbiljetter! längre fram i tiden hade ju busskort, gymkort, bibliotekskort osv gärna fått finnas i passboken..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 16:49

Det naturliga hade ju varit om iPhone 5 fick NFC så ALLT kunna ligga på telefonen och skippa alla smart-cards.

Men jag skulle tro att mycket kan hamna i passboken ändå. Allt som inte har "smart card reader" krav. För mig skulle detta innefatta:

- Biobiljetter
- Rabatt-kuponjer och andra erbjudanden
- Presentkort och värdecheckar
- Reskort (SL, SJ, UL, VL etc - detta är dock långsökt då dessa idag kör med smart cards så NFC vore nog bättre här).
- Resbiljetter som annar är i pappersform (flyg, tåg, buss). Ex borde Arlanda Express, Flygbussarna, Swebuss, alla flybolag m.m. borde samlas här.

Jag kan även se på sikt att programmet kan behöva "skala" om det tar fart.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-13 18:18

Fördelen med Passbook vs NFC är att butiken egentligen inte behöver investera i ny utrustning, de skickar ju bara över biljetterna via mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 19:07
Ursprungligen av kenjon:

Fördelen med Passbook vs NFC är att butiken egentligen inte behöver investera i ny utrustning, de skickar ju bara över biljetterna via mail.

Sant. Sedan tog det SL ungefär 10 år att få till en smart-card lösning så NFC för dem skulle väl komma kring 2020 i bästa fall.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-13 19:40

Jag har ett SL Access-kort liggande här, minst ett år gammalt.
Det är ett NFC-kort (inbyggd token), så jag kan använda det med min NFC-telefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 19:44
Ursprungligen av mattiL:

Jag har ett SL Access-kort liggande här, minst ett år gammalt.
Det är ett NFC-kort (inbyggd token), så jag kan använda det med min NFC-telefon.

Vad kan du göra med det då?

Omvänt - kan du betala dina SL-resor med din telefon, alltså att den emulerar ditt NFC-kort? (vilket är vad man skulle vilja göra - ha SL-kortet i luren)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-13 19:48

Nja, jag har möjlighet att använda det som en token, när min telefon känner av kortet så kan det trigga saker i telefonen att hända.

Omvänt vet jag inte, lite långt härifrån för att vara intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 21:25
Ursprungligen av mattiL:

Nja, jag har möjlighet att använda det som en token, när min telefon känner av kortet så kan det trigga saker i telefonen att hända.

Omvänt vet jag inte, lite långt härifrån för att vara intressant.

Bara det är förvisso lite häftigt om du kan trigga ex. NFC + plats skulle man automagiskt kunna få fram tidtabeller man ofta nyttjar.

Sedan om det är smidigare än att bara klicka fram en app…

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-13 22:46

Men det skulle vara nördigt

Jag har lagt in mitt Ikea Family kort - bara för att det gick:)

Men jag använder ju inte ens det riktiga kortet så...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har lagt in mitt Ikea Family kort - bara för att det gick:)

Men jag använder ju inte ens det riktiga kortet så...

Hur ser det ut? Kan du lägga ut en bild?

Givetvis, men med fejkat nr:)

titta på PassSource - Create Passbook passes and Manage your own custom Apple iOS 6 Passbook PassKit passes for free for your iPhone (tre 's'

Tack! För både länken och bilden.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-10-01 09:21

Jag har utvecklat för Passbook i veckan som gått. Här är en liten överblick:
Hur Passbook håller dina biljetter & kuponger

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-10-01 20:29

Alla rabattcheckar och klubbkort till affärer.

Pendlarkortet föredra jag dock att ha analogt - jag vill inte sitta på tåget med urladdad mobil och behöva betala kontrollavgift av den anledningen :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-02 11:28

Tycker väl som de flesta att SF, gymkort, busskort, flygbiljetter etc skulle vara grymt nice att få

Precis som folk nämnt ovan: SF, gym-, busskort, flygbiljetter skulle jag vilja även se t.ex. kundkort, stadium, Intersport etc. Då slipper man fysiska kort.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-02 12:19

Följdfrågan blir då, hur får man kortutgivare X att ansluta sig?

Ursprungligen av reboot81:

Följdfrågan blir då, hur får man kortutgivare X att ansluta sig?

Jag tänkte mest på kundkort såsom Stadium, Intersprot etc. Inte kreditkorten.

Det är nog bara mjukvaruinvestering butikerna behöver göra. Läsa av passkorten kan de göra med streckkodsapparater som redan finns installerade i butiker runt om i landet. Dessutom slipper de tillverka kundkorten… (detta gäller inte kreditkorten, då blir det genast lite mer komplicerat).

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tänkte mest på kundkort såsom Stadium, Intersprot etc. Inte kreditkorten.

Det är nog bara mjukvaruinvestering butikerna behöver göra. Läsa av passkorten kan de göra med streckkodsapparater som redan finns installerade i butiker runt om i landet. Dessutom slipper de tillverka kundkorten… (detta gäller inte kreditkorten, då blir det genast lite mer komplicerat).

Det enda de behöver göra är att ta fram själva kortet i rätt format, sedan maila ut det till sina kunder.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-11-01 09:00

Den här tråden kanske också skulle kunna fylla på med företag som har anslutit sig till passbook så man får veta vilka de är. IKEA och tickster är de första jag hör talas om. Finns det fler?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-01 11:09
Ursprungligen av andas:

Den här tråden kanske också skulle kunna fylla på med företag som har anslutit sig till passbook så man får veta vilka de är. IKEA och tickster är de första jag hör talas om. Finns det fler?

Finns IKEA och Tickster för Passbook nu? Det har jag missat. Hur ser du det?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-01 12:27

Inte officiellt, men går att snickra ihop på Ikea Family Card | Passbook Generic Pass
Går sedan att ladda ner till på en 10.8.2 maskin och upp på iCloud. Finns tydligen ett program som heter "pass viewer" i OS X.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-01 13:03
Ursprungligen av reboot81:

Inte officiellt, men går att snickra ihop på Ikea Family Card | Passbook Generic Pass
Går sedan att ladda ner till på en 10.8.2 maskin och upp på iCloud. Finns tydligen ett program som heter "pass viewer" i OS X.

Jo, den har jag sett tidigare men det som den skapar går väl inte att använda skarpt? Eller?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-01 18:28

På IKEA möts man nu av stora skyltar: ”IKEA Family - Nu i din mobil!” Great tänkte jag, men det visar sig vara Ikanobankens app ”Skipp” som gällde.

Väl framme i självscanningskassan prövar jag att scanna mitt hemmagjorda passbook IKEA Familykort. Fick ett felmeddelande, antagligen för att jag inte gjort kortet rätt.

1
Bevaka tråden