Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa begagnad Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går och funderar på att köpa en stationär mac, har mest tittat på mac pro och kom in på att köpa en begagnad (2009-2010). Jag har tittat runt lite vad nya ram-minnen och nya grafikkort kostar. Det var inte så billigt som jag trodde från början.

Det jag undrar är om någon köpt en lite äldre Mac Pro och uppgraderat den till en riktigt bra maskin och vad tänkte ni på? Vad gick det hela på? Hur står sig en äldre mac pro mot en nyare?

Försöker få fram så mycket info som möjligt om detta

Vad ska du använda den till?

Jag gick i samma tankar som dig, men jag byggde en hackintosh istället pga prislappen.

Jag har en 8-core från 2008 som måste betecknas som den mest prisvärda MacPron hittills. Jag har bara satt i mer Ram och lagt in system m.m. på två SSD-diskar (Raid 0). Särskilt det senare var ett rejält lyft. Jag jobbar sällan med grafiktunga program, men gör man det så finns det betydligt vassare grafikkort att stoppa i.

Naturligtvis så är de nyare maskinerna snabbare men i dagligt arbete skulle jag nog inte vinna så mycket på att uppgradera. Har en kollega som har en näst-nyaste 12-core som kommer väl till pass vid fortran-kompilering, men annars tror jag inte att han skulle märka någon avgörande skillnad.

Det är nu är både billigare och lättare att hitta RAM till nyare MacPro än de från 2008 som kräver speciella moduler.

M. Sundbom:Hur mycket kostade din Pro totalt? köpte du den när den var sprillans ny?

ajuste det borde jag ha skrivit från början. Jag ska framförallt redigera bilder och göra en del 3D-skisser och kanske något spelande.

Nä är inte intresserad av Hackintosh

Undvik första generationens Mac Pro (modell 1,1). De säljs överlag billigt begagnat nu men går inte att uppgradera till Mountain Lion utan lite trixande.

Ja det har jag förstått och den är inget alternativ

Köpte den ny för knappt 16000 (exkl. moms, med studentrabatt) och petat i 12 GB extra RAM för ett par tusen samt 2x128 GB SSD för c:a 4000. Och en billig samsung 1 TB hårddisk. Säg 23000 totalt.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-10-30 16:22

Jag köpte en Mac Pro 3,1 ny 2008 om jag inte minns fel. Jag har alltid en MBP parallellt med mig ute på fältet men det är inte riktigt samma sak. Jag kan stressa MP hur mycket som helst känns det som och den bara kör på.

Jag uppgraderade till 16gb RAM och en 120gb SSD för 1,5 år sedan och det gjorde susen. Jag köpte även ett Radeon 5770 mest för att jag trodde att jag skulle spela någon gång ibland. Jag har även fyllt upp den med 4 stycken vanliga HDD´s av blandad kompott där två ingår i en RAID 0 och en disk står som backup vad det gäller innehållet på raiden. Den sista disken agerar scratch m.m.
Jag köpte minnena från Crucial, bra pris.

Jag kommer använda den tills den inte vill vara med längre.

1
Bevaka tråden