Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Numbers. Någon?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan absolut ingenting om datablad (vet inte om det ens kallas så...).
Har Numbers '09 och ett befintligt datablad som jag importerat och måste redigera.
Såvitt jag fattat har inga funktioner följt med alls.

Så här ser det ut:
Vänstra kolumnen = alla uttag och insättningar
Högra kolumnen = summa på kontot efter insättningen/uttaget i vänstra kolumnen.
Summorna i översta (första) raden i databladet ska vara utgångsläget. De är -150 (vänsterkolumnen, dvs uttag) och 4 000 (högerkolumne, dvs summan på kontot efter att 150 spänn tagits ut)

Bladet består av runt 250 rader/poster och jag vill kunna gå in var som helst och lägga till eller ta bort poster och summorna som följer ska alltså ändras automatiskt.

Hur gör jag? Kan jag markera kolumnerna en och en (utom översta/första raden) och välja funktion? I så fall, vilken?

Hjälp uppskattas oerhört.....

Nu är jag extremt trött idag så jag hänger inte riktigt med, tror det är bättre om du bifogar filen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu är jag extremt trött idag så jag hänger inte riktigt med, tror det är bättre om du bifogar filen.

Förenklad version bifogas (som bild)
Översta raden med 150 och 4000 är rätt.
Med saldot i efterföljande poster påverkas inte av kontohändelserna.

.

Ok, så du vill att saldo ska minska eller öka för varje kontohändelse?

Då borde alltså cell vid saldo ta värdet från ovan cell med saldo, +/- kontohändelsen.

Edit: Sedan kanske du kan köra någon Om/If-formel för att göra cellerna under Saldo tomma om det inte finns ett värde till vänder i Kontohändelse. Då borde saldot dyka up av sig själv efter att du har angett ett värde i Kontohändelse.

Är det inte så att formler inte kommer med när man öppnar ett Excel-dokument i Numbers? Utgår från att det är ett Excel-dokument när du skriver att du har importerat det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 17:12

Jo då, formler kommer med när man öppnar ett Excel-dokument i Numbers, däremot kan andra saker gå förlorade, vilket man alltid får en varning om (utskriftsområde t.ex). Skicka filen till mig så kan jag fixa formlerna.
Ta kontakt via min hemsida hjälper jag dig! Hemsida till företag = GunKa

Ursprungligen av Gnulia:

Jo då, formler kommer med när man öppnar ett Excel-dokument i Numbers, däremot kan andra saker gå förlorade, vilket man alltid får en varning om (utskriftsområde t.ex). Skicka filen till mig så kan jag fixa formlerna.
Ta kontakt via min hemsida hjälper jag dig! Hemsida till företag = GunKa

Tack! Skickat.....

Problemet löst. Tusen tack till Gnulia för hjälpen!:)

1
Bevaka tråden