Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel OS X för MacBook?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2012-10-17 07:16

Hej,

kan börja med att nämna att jag är helt ny både här på forumet och allt vad gäller MAC. Inbiten PC-nörd här

Jag har nått överta en gammal MacBook från en generös grannpojke

Men av allt positivt jag har hört om MAC så känns burken lite slö. Den laggar, program hänger upp sig och hela upplevelsen känns allmänt seg bara.

När man kollar under "Äpplet" ser jag att OS X är 10.6.8. Hårdvaran i datorn är MacBook4,1, Intel Core 2 Duo @2.1GHz, antal CPU: 1, antal kärnor: 2, RA; 1 GB.

Är detta en för dålig dator för detta operativsystem?

Han sa att han kunde lägga in en lägre version, men jag känner inte riktigt till versionerna av OS X och dess prestandakrav så det är svårt för mig att avgöra.

Vore toppen om någon med lite mer insikt kunde dela med sig av lite visdom

Mvh

Det du bör göra är att uppdatera minnet. 1GB är alldeles för lite. Sedan heter det Mac, inte MAC...

Datorn kommer att klara ännu nyare OS X i form av 10.7 (Lion), men som suddgummi skriver ovan har den alldeles för lite RAM. Din modell klarar upp till 6 GB, och det vore en markant förbättring.

10.6.8 (Snow Leopard) är ett bra system som jag fortfarande kör både på jobbet och hemma. Ser ännu ingen anledning att köra något nyare trots att jag har betydligt färskare burkar än din MB.

Peta in minst 4 GB för en hyfsad användarupplevelse. Men räkna inte med att spela på den... ;).

Läs mer om din mac exempelvis här:

Everymac.com: MacBook "Core 2 Duo" 2.1 13" (White-08) Specs (Early 2008, MB402LL/A*, MacBook4,1, A1181, 2242) @ EveryMac.com

Low End Mac: 13" MacBook Core 2 (Early 2008)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-17 11:45

Ladda hem Mactracker - Get Info on any Mac Kolla om din fasta programvara behöver uppdateras. Länk finns i Mactracker. Öka minnet till 6 GB. Om du vill ha en ännu snabbare dator investera i en SSD som ersättare för hårddisken.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-10-17 12:53

Som påpekas, det är fortfarande en kompetent liten maskin trots sin ålder som gör allt man kan önska sig OM du minst sätter i 4 GB RAM (2+2 GB), men den klarar upp till 6 GB (4+2 GB)

Det är 667 MHz DDR2 SoDimm du ska ha som minnestyp.

Att byta disk (och RAM) är sjukt enkelt på den modellen. Kolla in iFixit.com eller ladda ner handboken från Apple som också beskriver dessa momenten med tydliga bilder. En SSD för några hundralappar kommer verkligen att sätta fart på maskinen. Sitter själv på en +4 år gammal MBP som jag satt 6 GB RAM samt SSD i och den är snabb för allt det jag använder den till, studier, rapporter, "surf" och iTunes. Är enbart när jag behöver nyttja CPU när jag kodar filmer jag ska lämna in för bedömning det märks att den börjar bli till åren. Annars så klår den även nya datorer i prestanda som inte har SSD i allt "vanligt". Uppstart tar ca 10-15 sek.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2012-10-19 08:53

Kul, tack för svar

Då vet jag att burken är en kompetent liten rackare då. Då ska jag fortsätta utforska och lära mig mer om min "MAC"

Ska kika på att peta in mer minne i den likväl, tyckte själv att 1 GB RAM lät lite väl lite, det gör det iaf på PC som käkar RAM. Men jag visste inte om fallet var detsamma på "MAC"

Tack för hjälpen, bra forum!

1
Bevaka tråden