Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia bekräftar: "Inget LTE-stöd för iPhone 5 i Sverige"

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

Ummm. Därför att det inte bara är att skaffa sig en bunke antenner och master och köra på utan man behöver tillstånd och tvingas ta det som erbjuds?

Javisst. Just därför har de svenska operatörerna valt 800/2600 MHz. Men det förstår tydligen inte artikelförfattaren. Han tycker att man skulle ha väntat till årsskiftet och istället använt 1800-bandet bara för att anpassa sig till Apple. Det om något är världsfrånvänt.

Dessutom är 1800-bandet som nämnt mycket sämre än 800/2600 MHz som operatörerna använder.

Min poäng var att Telia och andra mobiloperatörer i Sverige skulle anpassa sig efter andra mobiloperatörer i Europa som valt 1800-bandet så det blir enklare för oss kunder att använda våra telefoner, oavsett märke, på flera platser än bara i Sverige. Nu får vi en rad olika frekvensband och vissa tillverkare väljer att stödja alla, andra inte.

Det handlar inte om att Apple ska diktera hur Telia bygger sina mobilnät, men Telia framställer det som att det är Apples fel att iPhone 5 inte har LTE/4G-stöd i Sverige och min synvinkel på det är att Telia hade på tok för bråttom ut med att etablera detta utan att åtminstone planera för en utbyggnad även för 1800MHz-bandet, och gör att Telia nu säljer en telefon som de inte kan stödja fullt ut själva på grund av detta.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Telia framställer det som att det är Apples fel att iPhone 5 inte har LTE/4G-stöd i Sverige och min synvinkel på det är att Telia hade på tok för bråttom ut med att etablera detta utan att åtminstone planera för en utbyggnad även för 1800MHz-bandet, och gör att Telia nu säljer en telefon som de inte kan stödja fullt ut själva på grund av detta.

Det är Apples fel att det inte fungerar i Sverige.

Man kan inte dansa efter en pipa. Allt handlar om att tjäna pengar och ibland drar man rätt strå...

Ursprungligen av Joacim Melin:

Min poäng var att Telia och andra mobiloperatörer i Sverige skulle anpassa sig efter andra mobiloperatörer i Europa som valt 1800-bandet så det blir enklare för oss kunder att använda våra telefoner, oavsett märke, på flera platser än bara i Sverige. Nu får vi en rad olika frekvensband och vissa tillverkare väljer att stödja alla, andra inte.

Det handlar inte om att Apple ska diktera hur Telia bygger sina mobilnät, men Telia framställer det som att det är Apples fel att iPhone 5 inte har LTE/4G-stöd i Sverige och min synvinkel på det är att Telia hade på tok för bråttom ut med att etablera detta utan att åtminstone planera för en utbyggnad även för 1800MHz-bandet, och gör att Telia nu säljer en telefon som de inte kan stödja fullt ut själva på grund av detta.

Om man ska hård dra det så är det väl så? Telia kan omöjligen förutspått vilka frekvenser iPhone 5 skulle ha när de byggde sitt 4G-nät. Apple har däremot full koll på vilka frekvenser som operatörerna använder.

Sedan tror jag att man måste förstå/sympatisera operatörerna och den marknad som råder, främst tänker jag på mobilt bredband. Jag tror inte att de har råd att ha "is i magen" med tanke på den marknad som var när 4G rullades ut i landet.

Ett viktigt tillägg tror jag också är att nämna att auktionen på 4G-banden inte gick till så att operatörerna kunde välja vilka frekvenser de ville. Vissa blev nöjda och vissa blev mindre nöjda (t.ex Tre).

Man tager det man haver så att säga

Ursprungligen av Joacim Melin:

Min poäng var att Telia och andra mobiloperatörer i Sverige skulle anpassa sig efter andra mobiloperatörer i Europa som valt 1800-bandet så det blir enklare för oss kunder att använda våra telefoner, oavsett märke, på flera platser än bara i Sverige. Nu får vi en rad olika frekvensband och vissa tillverkare väljer att stödja alla, andra inte.

Det handlar inte om att Apple ska diktera hur Telia bygger sina mobilnät, men Telia framställer det som att det är Apples fel att iPhone 5 inte har LTE/4G-stöd i Sverige och min synvinkel på det är att Telia hade på tok för bråttom ut med att etablera detta utan att åtminstone planera för en utbyggnad även för 1800MHz-bandet, och gör att Telia nu säljer en telefon som de inte kan stödja fullt ut själva på grund av detta.

Problemet är att 1800-bandet redan är upptaget av GSM-nät i Sverige. I så fall måste man släcka ned (eller i varje fall ge mindre frekvensutrymme till) dessa först, med rejält minskad kapacitet som följd(GSM kör fortfarande väldigt mycket röstsamtal).

Dessutom är 1800 MHz en ganska olämplig frekvens att bygga mobilnät med i Sverige eftersom räckvidden är usel. I Danmark, Tyskland, Italien och andra tätbefolkade länder så fungerar det. Vi ser ju på 3G-nätet (som bekant körs på 2100-bandet) hur det blir. Det fungerar bra i tätorter utomhus men så fort man kommer ut på landet en bit eller in i en tjockare byggnad mitt i Stockholm så försvinner täckningen. Det problemet försvinner helt med 800-bandet. Vi kommer därmed att kunna få ett datanät med mycket god täckning och hastighet till rimlig kostnad.

Jag kan inte tänka mig att Telia skulle ha agerat annorlunda om de hade börjat bygga sitt LTE-nät nu istället. Iphone är en viktig produkt för alla operatörer, men knappast så viktig att det motiverar att bygga mobilnät på dåliga frekvensband.

Dessutom är 800-bandet faktiskt inte unikt för Sverige. Tyskland och Portugal kör det redan och fler länder är på gång(det är attraktivt tack vare täckningsegenskaperna). 2600-bandet används också flitigt över hela världen men detta stöds inte heller av Iphone.

Slutligen kan nämnas att alla andra tillverkare har produkter som stödjer LTE 800/2600 MHz.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Min poäng var att Telia och andra mobiloperatörer i Sverige skulle anpassa sig efter andra mobiloperatörer i Europa som valt 1800-bandet så det blir enklare för oss kunder att använda våra telefoner, oavsett märke, på flera platser än bara i Sverige. Nu får vi en rad olika frekvensband och vissa tillverkare väljer att stödja alla, andra inte.

Det handlar inte om att Apple ska diktera hur Telia bygger sina mobilnät, men Telia framställer det som att det är Apples fel att iPhone 5 inte har LTE/4G-stöd i Sverige och min synvinkel på det är att Telia hade på tok för bråttom ut med att etablera detta utan att åtminstone planera för en utbyggnad även för 1800MHz-bandet, och gör att Telia nu säljer en telefon som de inte kan stödja fullt ut själva på grund av detta.

vissa tillverkare är än så länge bara apple. Alla andra verkar kunna tillverka telefoner som fungerar på flera band.

Min spåkula säger att både nästa ipad och iphone kommer ha "gjort det omöjliga" och lyckas med stöd i alla de länder som "gick miste" om det nu

Om avsaknaden av stöd för svenska LTE band är en dealbreaker, låt bli att köpa telefonen. Svårare är så är det väl inte? Så här långt så är det väl minst 99,99% av alla telefoner som säljs i Sverige utan LTE stöd?

Så Apple har kanske inte gjort en felaktig bedömning av marknadsvärdet för LTE i Sverige och Europa?

Senast redigerat 2012-10-11 21:21

Tres nät i Danmark kommer i November stödja 4G, är pendlare så det blir roligt att använda LTE på tåget

Varför inte 900? Samsung valde en intressant väg.

Citat:

När Samsung i torsdags visade upp nya 4g-varianter av sina senaste mobiler och plattor, visade sig att bolaget valt en motsatt taktik mot Apple. 4g-varianten av Samsungs toppmobil Galaxy S3 kommer att säljas i två olika varianter bara i Sverige.

I den ena finns stöd för de tre 4g-frekvenserna 2,6 GHz, 1800 MHz och 800 MHz, som Telia använder.

I den andra nya Galaxy S3-varianten har 800 MHz-stödet bytts ut mot stöd för 900 MHz, som just nu används i Telenors och Tele2:s 4g-nät. Förutom de tre 4g-frekvenserna har Galaxy S3 även stöd för tre 3g-frekvenser och fyra gsm-frekvenser – totalt elva olika frekvenser.

Hur som helst så blir det intressant att se hur bra LTE varianterna av S3 kommer att sälja mot den nuvarande

Alltså, iPhone 5 fungerar också på flera band. Det är snarare det att de har valt andra band.

Det som är konstigt är varför "vår" variant bara kan en delmängd (3j av de band som CDMA telefonen kan (5) eftersom CDMA modellen också kan GSM.

Bevaka tråden