Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire 800 Extern HD

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac från 2008 som har en väldigt liten hd vilket har gjort att jag har funderat på att uppgradera hårddisken. För att slippa ta isär datorn tänkte jag istället köra en extern Firewire 800 hårddisk och ha den som startdisk. Är jag helt ute och cyklar eller kommer detta att bli något bättre än enbart att jag får mera utrymme på hårddisken??? Min nuvarande hårddisk är en aningen slö oxå så jag tänkte att detta skulle göra att min dator blir lite lite kvickare. Tar tacksamt emot tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-05 17:44

Hej. Din hd är nog slö för stt den är proppfull. En extern fw disk är snabb men aldrig så snabb som interna. Så ha system program och konton på interna. Sedan flytta itunes bibliotek, bilder mm som tar plats till nya hd. Vid val av fw hd tänk på fläkt ch ljudvolym. Portabla 2,5" FW800 diskar finns som är tysta och tillräckligt snabba för FW gränssnittet. Större 3,5" är alltid billigare per MB men låter mer. Finns med och utan fläkt.

Tack för svar! Min disk är halvfull så den är inte full på långa vägar... Men jag skall göra som du skriver flytta över en massa bilder osv så det i princip bara blir systemet på den interna. Väntar på att att en ny iMac skall komma......

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-10-05 18:15

Men.. din grundfråga i trådstarten är ju att du har en väldigt liten hd. Varför är då det ett problem om den bara är halvfull?

Om jag missuppfattat något beror det på att jag för närvarande är i samma sits som din disk.

Min hd är endast 250GB och det är väldigt lite..... och så skulle det vara trevligt och speeda till det lite. Har inte den snabbaste disken direkt... men nu har jag rensat lite till och skall försöka att inte spara en massa skräp igen. Fast längtar till det kommer en ny iMac även om den jag har funkar helt fantastiskt med tanke på sin ålder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-06 13:06

Så länge den bara är halvfull spelar det väl ingen roll hur stor den är. Och när den börjar bli full spelar det heller ingen roll hur stor den är. Det är det lediga utrymmet som räknas...

1
Bevaka tråden