Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återfyllning färglaserpatroner

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-10-01 17:34

Var fyller man färglaser patroner?

Köpte en Brother HL-4150CDN Färglaser av Dustin i mars i år. Den kostade ca 2,500:- En himla bra skrivare som skriver ut på båda sidor. Den bästa jag haft, köper aldrig någon bläckstråleskrivare mer.

Efter något fler än 850 kopior tog färgpatronerna slut, däremot inte svart.
Köpte nya patroner, färgen kostade 1049/st och svart 549
Totalt med frakt och moms kostade detta kalas 4,794:-
Enligt kartonegerna skall patronerna nu räcka till 3500 kopior.

Det som retar mig är att Dustin inte tar tillbaka de gamla för återfyllning. Jag måste i så fall sända till Holland. Pris obekant.

Är det någon som har erfarenhet av återfyllning av färglaserpatroner?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-01 19:25

Jag tror nog de är skyldiga att ta emot dem. Kolla med konsumentvägledaren.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-10-02 18:27

Ta emot är en sak, men jag är ute efter att få patronerna återfyllda och givetvis till ett lägre pris än nya.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-10-04 18:12

Finns väl ingen som har hög pant på toner utan du får skicka dom gratis till återvinning.

Om det ens går... Många tillverkare sätter RFID-chip i tonerbeållarna så att det inte går att återanvända dem. Skrivaren håller koll på ID och tonernivå. Förbrukade tonerkasetter går att slänga på återvinningscentraler. Att dustin inte återfyller förstår jag till fullo, men kolla runt lite i svepet (reklamhögen från posten två ggr/v) där brukar ofta finnas reklam från olika tonerpåfyllningsföretag.

Hur hade du tänkt med garantier på skrivaren om det nya tonerpulvret inte beter sig som originalet utan pajar skrivaren? Vem tar den smällen? Hur jämn är pirattonerkvalitén från batch till batch?

Sitter trumman inbyggd i varje patron eller i skrivaren? Om trumman sitter i patronen har man fördelen av att få en "sprillans ny" laserskrivare varje gång man sätter i en ny tonerpatron. Man kan därför kosta på sig att testa med återfyllda med lite lättare hjärtfrekvens än där man riskerar att förstöra de inbyggda (svindyra) trummorna.

Det här gällde för gamla hederliga HP2600-serien som har trummorna i tonerkassetten och där man inte kan veta hur många gånger de blivit återfyllda tidigare:

Kontoret där jag jobbade hårdkörde en HP2600n genom att endast använda återfyllda patroner a 100 kr stycket (det här är i Kina, så därav de låga priset). När färgerna började misspassa eller utskrifterna började att bli randiga kastade vi ut piratpatronerna och körde en omgång med HPs originalkassetter. Vips var skrivaren som ny och nästa gång det var dags för byte åkte hundrakronorspatronerna in igen...

Av detta lilla ovetenskapliga test kan man utlösa att åtminstone HP har en 400%-ig säkerhetsmarginal på sina kassetter med trummor.

Sedan finns dessutom noname-patroner som möjligen är återfyllda original, möjligen pirattillverkade "nya" patroner. Har inte testat så mycket att de behövts bytas ut, så vet inte om de är bättre eller likvärdiga med rent återfyllda kassetter. Brukar ligga på halva priset mot original här i Kina.

Sedan finns det ju också - som nämnts ovan - kassetter som inte går att återfylla öht. Eller så finns det ingen marknad längre. 90-talets glada återfyllningsdagar kommer nog inte tillbaka. Vissa är nog glada för det då det säkert har blivit en hel del "collateral damage" i form av havererade kopieringsmaskiner/laserskrivare under årens lopp...

1
Bevaka tråden