Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför visas inte antal inlägg?

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av maskh:

Och så är det en "trogen" skara medlemmar som beklagar sig över denna förändring. Upphör aldrig att förvånas.

Antalet inlägg är inte relevant för forumets fortsatta utveckling. Det spelar ingen roll om en användare har skapat 5 555 inlägg eller 1 inlägg eftersom vi värderar alla medlemmar lika högt. Detta eviga tjat om "veteraner" och vilka som bidrar mest är tröttsamt. Att hota med att lämna 99mac på grund av dessa förändringar är bara löjligt.

Att sänka dem som varit med ett tag är minst lika löjligt. Jag tycker Jesper uttryckte sig alldeles utmärkt ovan. Antalet är inte en status utan en hjälp. Men när ni ändå håller på o tar bort oväsentlig info så är det väl registreringsdatum som blir nästa sak som får stryka på foten.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-10-03 10:11
Ursprungligen av maskh:

Och så är det en "trogen" skara medlemmar som beklagar sig över denna förändring. Upphör aldrig att förvånas.

Antalet inlägg är inte relevant för forumets fortsatta utveckling. Det spelar ingen roll om en användare har skapat 5 555 inlägg eller 1 inlägg eftersom vi värderar alla medlemmar lika högt. Detta eviga tjat om "veteraner" och vilka som bidrar mest är tröttsamt. Att hota med att lämna 99mac på grund av dessa förändringar är bara löjligt.

Du verkar inte vara särskilt intresserad av att behålla en trogen användarbas heller. Det är denna trogna användarbasen som har gjort att folk sökt sig hit för att få hjälp att lösa problem. Den här jävla likriktningen ni håller på med blir man bara lack på.

Ursprungligen av maskh:

...Antalet inlägg är inte relevant för forumets fortsatta utveckling...

Har du läst inlägg #24?

Om inläggen anonymiseras på det här sättet, så blir vi tvunga att generalisera när vi ska försöka lösa ett problem i en tråd.

Antingen får man behandla alla frågeställare som erfarna, och formulera sina svar efter det.
Eller så får man behandla alla frågeställare som nybörjare, och formulera sina svar efter det.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-10-03 10:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du läst inlägg #24?

Om inläggen anonymiseras på det här sättet, så blir vi tvunga att generalisera när vi ska försöka lösa ett problem i en tråd.

Antingen får man behandla alla frågeställare som erfarna, och formulera sina svar efter det.
Eller så får man behandla alla frågeställare som nybörjare, och formulera sina svar efter det.

Verkar inte ha någon betydelse vad vi tycker. Talk to the hand…

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du läst inlägg #24?

Om inläggen anonymiseras på det här sättet, så blir vi tvunga att generalisera när vi ska försöka lösa ett problem i en tråd.

Antingen får man behandla alla frågeställare som erfarna, och formulera sina svar efter det.
Eller så får man behandla alla frågeställare som nybörjare, och formulera sina svar efter det.

Jag har läst inlägg #24 och kan kommentera det specifikt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mao så säger du att alla vi som är emot den här förändringen är såna som jagar inläggsantal? Intressant...

Jag är emot förändringen av helt andra anledningar.

Jag vill se antalet inlägg och registeringsmånad och ålder för att jag använder den informationen som en del av beslutsunderlaget för hur jag ska svara i en tråd när en medlem har ställt en fråga. Hur ska jag formulera mig? Vilken detaljnivå behövs? Vilka kontroll- och motfrågor behövs?

Och därför gillar jag inte den här "anonymiseringen" som nu inletts. Det har ingenting med mitt eget antal inlägg att göra.

För det första håller jag inte med om att man jagar inläggsantal för att man är emot den förändring som nu har skett.

Jag tycker inte att möjligheten att se antalet inlägg, ålder och registeringsmånad behövs för att veta hur man ska formulera sig, vilken detaljnivå som krävs och vilka kontroll- och motfrågor som behövs. I min värld är ett sådant antagande att fördumma människor rent generellt. Det finns ingenting som säger att Pelle som registrerade sig den 1 oktober och har 2 inlägg behöver ett annat bemötande än Jesper (du) som varit här sedan juli 2002 och har ett stort antal inlägg (vilket jag vet utan att behöva se exakt hur många). Den här nyregistrerade personen kan mycket väl vara kompetent men tillfälligt fått ett problem som denne vill försöka lösa med hjälp av andra.

99mac har väldigt många användare och nya tillkommer. Alla är lika viktiga för forumets fortsatta utveckling. Den status som det pratas om att vissa ska kunna "skylta med" tycker jag är felaktig. Därför tycker jag om den förändring som sker.

Ursprungligen av maskh:

För det första håller jag inte med om att man jagar inläggsantal för att man är emot den förändring som nu har skett.

Det blir lite konstigt när du citerar mitt svar och säger "håller inte med". Om det du vill säga är att du inte håller med om hans grova generalisering, så borde du väl citera honom när du säger "håller inte med".

Ursprungligen av maskh:

Jag tycker inte att möjligheten att se antalet inlägg, ålder och registeringsmånad behövs för att veta hur man ska formulera sig, vilken detaljnivå som krävs och vilka kontroll- och motfrågor som behövs. I min värld är ett sådant antagande att fördumma människor rent generellt. Det finns ingenting som säger att Pelle som registrerade sig den 1 oktober och har 2 inlägg behöver ett annat bemötande än Jesper (du) som varit här sedan juli 2002 och har ett stort antal inlägg (vilket jag vet utan att behöva se exakt hur många). Den här nyregistrerade personen kan mycket väl vara kompetent men tillfälligt fått ett problem som denne vill försöka lösa med hjälp av andra.

99mac har väldigt många användare och nya tillkommer. Alla är lika viktiga för forumets fortsatta utveckling. Den status som det pratas om att vissa ska kunna "skylta med" tycker jag är felaktig. Därför tycker jag om den förändring som sker.

Tack för konkret svar. Jag tycker precis tvärtom, men så är det ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 10:18
Ursprungligen av maskh:

Och så är det en "trogen" skara medlemmar som beklagar sig över denna förändring. Upphör aldrig att förvånas.

Det är lika tröttsamt att gnälla på denna trogna skara som du gör, så om man inte gillar en förändring så förväntas det att man ska hålla tyst och inte skapa en tråd i feedback om det. Jag upphör inte heller att förvånas över detta resonemang du för.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-03 10:29
Ursprungligen av maskh:

Och så är det en "trogen" skara medlemmar som beklagar sig över denna förändring. Upphör aldrig att förvånas.

Antalet inlägg är inte relevant för forumets fortsatta utveckling. Det spelar ingen roll om en användare har skapat 5 555 inlägg eller 1 inlägg eftersom vi värderar alla medlemmar lika högt. Detta eviga tjat om "veteraner" och vilka som bidrar mest är tröttsamt. Att hota med att lämna 99mac på grund av dessa förändringar är bara löjligt.

Jag ska inte uttrycka mig lika finkänsligt som pmarriott gör.

Rena rama skitsnacket från din sida.
Naturligtvis så spelar det det roll om medlemmen varit medlem i 10 år än 1år och har 5000 inlägg mot 1.
Skillnaden är att medlemmen som varit registrerad länge och har många inlägg är det stor chans att man sett något av hans tidigare inlägg.
Och man kan bedöma vilken kunskapsnivå han eller hon ligger på och man vet hur man ska svara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-03 10:37
Ursprungligen av maskh:

Och så är det en "trogen" skara medlemmar som beklagar sig över denna förändring. Upphör aldrig att förvånas.

Antalet inlägg är inte relevant för forumets fortsatta utveckling. Det spelar ingen roll om en användare har skapat 5 555 inlägg eller 1 inlägg eftersom vi värderar alla medlemmar lika högt. Detta eviga tjat om "veteraner" och vilka som bidrar mest är tröttsamt. Att hota med att lämna 99mac på grund av dessa förändringar är bara löjligt.

BS.

Vad som är löjligt är att inte se vilka komplikationer detta medför och vilka fördelar denna informationen ger när den är synlig. Det beskrivs ju massor av anledningar i denna tråden, ta till er dem och se att denna förändringen är direkt korkad.

Sedan visar ju ditt inlägg att kompetensen hos användarna här inte är något som det sätts värde på.

Ursprungligen av Gordy:

Om det är så du tycker, så kan du ju börja med dig själv och ha en bild på dig själv som din avatar och ditt riktiga namn istället för en pseudonym. Antal inlägg är inget avgörande när det gäller anonymitet eller inte som du borde förstå.

Sluta, du har ju fått massvis av anledningar i denna tråden redan på varför denna förändringen är helt värdelös.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-03 10:45
Ursprungligen av zinned:

Sluta, du har ju fått massvis av anledningar i denna tråden redan på varför denna förändringen är helt värdelös.

Bra tycker du själv ja! Jag tycker det är rätt svaga argument. G.A.L.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-03 10:49
Ursprungligen av Gordy:

Bra tycker du själv ja! Jag tycker det är rätt svaga argument. G.A.L.

...och du har visat på motsatsen?

Ursprungligen av zinned:

BS.
Vad som är löjligt är att inte se vilka komplikationer detta medför och vilka fördelar denna informationen ger när den är synlig. Det beskrivs ju massor av anledningar i denna tråden, ta till er dem och se att denna förändringen är direkt korkad.
Sedan visar ju ditt inlägg att kompetensen hos användarna här inte är något som det sätts värde på.

Lustigt att det tydligen bara finns ett sätt att se det här på, och det är "de gamla rävarna" som har rätt syn.

Kompetensen hos forumets användare är jätteviktig. Däremot så är det också så att alla forumets medlemmar har ett lika högt värde. Din kompetens blir inte mindre av att antalet inlägg du har gjort inte längre visas i trådarna. Att påstå något annat är ju en viss "översittartendens" där man närmar sig att man skulle vara viktigare och bättre för att man har varit medlem en längre tid och för att man haft ett stort engagemang i att hjälpa andra.

Ursprungligen av maskh:

Det spelar ingen roll om en användare har skapat 5 555 inlägg eller 1 inlägg eftersom vi värderar alla medlemmar lika högt.

Det är en märklig syn. Möjligtvis är det så för er, men jag kan garantera att åtminstone jag absolut inte "värderar alla medlemmar lika högt". En del har man lärt känna och vet var man har: vem som är omdömesgill i vilka avseenden, vem som inte är det alla gånger men i gengäld är slagfärdig och underhållande, vem som vet vad han talar om... och vem som inte gör det. Den relativt begränsade skaran av aktiva medlemmar som har något intressant och kunnigt att komma med är hela anledningen att vara här. Att på fullt allvar hävda att forumets värde inte bärs upp av dessa.... tja, vad ska man säga?

Personligen tycker jag att borttagandet av inläggsantalet är ett steg i fel riktning på ett forum där åtminstone inte jag sett några uppenbara mängdspammare. Men värre ändå är tanken på att några av dem som i åratal lagt tid och ansträngning på att bidra till forumets värde för andra är fritt utbytbara mot eninläggspostare som ställer någon felstavad fråga de inte ens orkat söka på först för att sedan försvinna utan så mycket som ett tack när de fått sitt svar av någon i den första gruppen. Om ni på fullt allvar tror att dessa båda kategorier användare är lika mycket värda så kan jag inte se annat än att forumet går mot bistra tider.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-03 11:46
Ursprungligen av GustafMA:

Det är en märklig syn. Möjligtvis är det så för er, men jag kan garantera att åtminstone jag absolut inte "värderar alla medlemmar lika högt". En del har man lärt känna och vet var man har: vem som är omdömesgill i vilka avseenden, vem som inte är det alla gånger men i gengäld är slagfärdig och underhållande, vem som vet vad han talar om... och vem som inte gör det. Den relativt begränsade skaran av aktiva medlemmar som har något intressant och kunnigt att komma med är hela anledningen att vara här. Att på fullt allvar hävda att forumets värde inte bärs upp av dessa.... tja, vad ska man säga?

Personligen tycker jag att borttagandet av inläggsantalet är ett steg i fel riktning på ett forum där åtminstone inte jag sett några uppenbara mängdspammare. Men värre ändå är tanken på att några av dem som i åratal lagt tid och ansträngning på att bidra till forumets värde för andra är fritt utbytbara mot eninläggspostare som ställer någon felstavad fråga de inte ens orkat söka på först för att sedan försvinna utan så mycket som ett tack när de fått sitt svar av någon i den första gruppen. Om ni på fullt allvar tror att dessa båda kategorier användare är lika mycket värda så kan jag inte se annat än att forumet går mot bistra tider.

Jag håller med.
Jag förstår om man gör såhär på sweclockers, där det är ett problem (dock verkar det inte hjälpa) men under mina år som mer eller mindre aktiv medlem här har jag aldrig sett det.

Ursprungligen av Json_81:

...under mina år som mer eller mindre aktiv medlem här har jag aldrig sett det.

En liten anekdot från forntiden:

Det fanns en gammal räv, som såg fram emot att nå 10000 inlägg. Han såg fram emot det så mycket så att han gjorde någon slags nedräkning, och spammade en tråd med kanske 20-30 meningslösa inlägg för att uppnå den magiska gränsen.

När dessa inlägg slogs ihop (eller raderades, minns inte vilket) blev han så förbannad på den moderatorn (det var inte jag) och forumet, så att han försvann och har mig veterligen inte skrivit här sedan dess.

Och detta är faktiskt det enda konkreta fall av mängdspammare som jag har sett under mina 10 år som medlem. Så jag förstår verkligen inte den nya ledningens rädsla för att det helt plötsligt skulle uppstå såna problem nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 12:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En liten anekdot från forntiden:

Det fanns en gammal räv, som såg fram emot att nå 10000 inlägg. Han såg fram emot det så mycket så att han gjorde någon slags nedräkning, och spammade en tråd med kanske 20-30 meningslösa inlägg för att uppnå den magiska gränsen.

När dessa inlägg slogs ihop (eller raderades, minns inte vilket) blev han så förbannad på den moderatorn (det var inte jag) och forumet, så att han försvann och har mig veterligen inte skrivit här sedan dess.

Och detta är faktiskt det enda konkreta fall av mängdspammare som jag har sett under mina 10 år som medlem. Så jag förstår verkligen inte den nya ledningens rädsla för att det helt plötsligt skulle uppstå såna problem nu.

Rädsla är fel ord, se det mer som en filosofi ;-). Men som sagt, det är en del i det hela och den andra delen är att få sajten så stilren som möjligt. Dessutom är den responsiv så att allt får plats på mobilen med, med samma upplevelse. Finns fler aspekter på det hela.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-03 10:16

Fortsätter det så här så kommer forumet inte att utvecklas alls. Snarare tvärtom.

Jag kan också tycka det är lite kul att se hur aktiva medlemmarna är på forumet, på så sätt är det lite trist att antalet inlägg försvunnit. Men vad är det för hysteriska vita-kränka-män-utspel ni drar till med för att visa ert missnöje? Vänsterpropaganda? Hen-debatt? Vad har flugit i er, det är väl klart man kan prova lite olika grejor när man driver ett forum? Kan ni inte visa ert missnöje på ett mer konstruktivt sätt?

Jag har valt att inte lägga min tid på att moderera eller driva ett forum, men jag är så glad över att det finns folk som gör det. 99.se är ett mysigt forum, och jag tycker att idén att man ska hålla en respektfull ton är en bra grund. Gillar man inte något KAN man säga det. Starta en tråd. Som någon faktiskt gjorde nu! Tänk vad bra, då kan vi diskutera det här respektfullt med varandra.

Jag skulle också föredra att se antal inlägg i trådar såväl som hos användare, men jag dör inte av att det inte finns. Vi kan ju prova och se om vi verkligen kommer sakna det om en vecka eller två?

Ursprungligen av onnyt:

Verkar inte ha någon betydelse vad vi tycker. Talk to the hand…

Ja, det känns lite så, tyvärr.

Jag tycker att jag kommer med sakliga och konkreta argument (t.ex inlägg #9, #24 och #30), men hittills inget direkt bemötande av argumenten, utan mer svar av "goddag-yxskaft"- eller "take-it-or-leave-it"-karaktär.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-03 10:39

Bara att inse fakta den sk "kärnan" är inte önskvärd längre, nu finns det en professionell chefredaktör och nya moderatorer med få inlägg som måste få högre status, men på bekostnad av djup kunskap och erfarenhet av macanvändning förstår jag mig inte riktigt på.

Men vi kan väl "Mac" allihopa vid det här laget så det är väl tydligen ingen big deal längre, som någon påpekade i tidigare inlägg.

Men som chef måste man vara konsekvent som Jesper påpekat i tidigare inlägg och inte dutta och dalta, det värsta som finns, så låt oss alla bara vara medlemmar då helt anonyma med ålder, inlägg, registrerings år månad så den ny ledningen slipper denna "veteran" komplex som tydligen tycks råda internt. Tråkigt tycker jag personligen trodde det fanns mer kompetens och professionalism.

Jag har tidigare under många år varit en stark motståndare mot denna inläggshets/jakt som rått här på forumet och till viss del har det väl påverkat kvaliteten på inläggen, men det är väl inte hela förklaringen till senaste tidens gnäll och tjafs, utan snarare en brist på ledningsstyrning. Problemet ligger inte bara i antalet inlägg hos vissa användare.

Ett forum behöver väl också ett djup och en bred skara av seriösa användare, och inte bara en könslös neutral känsla ?

Ska moderatorerna ta över svaromålen i högre utsträckning och vi användare prata skit i loungen i framtiden ?

Varför inte stänga loungen direkt så slipper man den facebook crappen också.

Är detta en macsite eller en facebook grupp frågar jag ledningen ?

Senast redigerat 2012-10-03 11:01
Ursprungligen av CUBEIS:

Bara att inse fakta den sk "kärnan" är inte önskvärd längre, nu finns det en professionell chefredaktör och nya moderatorer med få inlägg som måste få högre status, men på bekostnad av djup kunskap och erfarenhet av macanvändning förstår jag mig inte riktigt på.

Vänta nu här. Jag tänker inte ge mig in i debatten om visade inlägg, men rena felaktigheter vill jag gärna rätta. Det finns inga nya moderatorer. Vi som är aktiva är samma som innan Sweclockers tog över, d v s jag, keptang och maskh. Tillsammans har vi över 19000 inlägg under åtta års tid. Var får du "nya moderatorer med få inlägg" ifrån?

Ursprungligen av Capeman:

...samma som innan Sweclockers tog över, d v s jag, keptang och maskh...

Nja, det där är väl en sanning med modifikation? Maskh är väl ny som moderator? Det är iallafall inget namn jag känner igen från mina 4 år som moderator. Eller är detta någon gammal som återkommit och/eller bytt nick?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-03 10:57
Ursprungligen av Capeman:

Vänta nu här. Jag tänker inte ge mig in i debatten om visade inlägg, men rena felaktigheter vill jag gärna rätta. Det finns inga nya moderatorer. Vi som är aktiva är samma som innan Sweclockers tog över, d v s jag, keptang och maskh. Tillsammans har vi över 19000 inlägg under åtta års tid. Var får du "nya moderatorer med få inlägg" ifrån?

Ledsen lite felformering där, tänkte på nya namn på utvecklare mm som dykt upp, och du har redan hög status Capeman dont worry

Men Maskh är väl ny, ingen jag känner igen ?

Är det du som har arbetat fram dessa förändringar Capeman din bov i samråd med övriga björnligan

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, det där är väl en sanning med modifikation? Maskh är väl ny som moderator? Det är iallafall inget namn jag känner igen från mina 4 år som moderator. Eller är detta någon gammal som återkommit och/eller bytt nick?

Ursprungligen av CUBEIS:

Ledsen lite felformering där, tänkte på nya namn på utvecklare mm som dykt upp, och du har redan hög status Capeman dont worry

Men Maskh är väl ny, ingen jag känner igen ?

Är det du som har arbetat fram dessa förändringar Capeman din bov i samråd med övriga björnligan

Det är en moderator som bytt nick.

Ursprungligen av Capeman:

Det är en moderator som bytt nick.

Vad hette han innan?

Ursprungligen av eskimo:

Vad hette han innan?

Det får han svara på själv om han vill. Brukar inte "outa" medlemmar om de valt att byta alias, moderator eller ej.

Ursprungligen av Capeman:

Det får han svara på själv om han vill. Brukar inte "outa" medlemmar om de valt att byta alias, moderator eller ej.

Det får han hemskt gärna göra, för det blir lite lattjo med en förtroendevald moderator som ingen jävel vet vem det är.

Ursprungligen av eskimo:

Det får han hemskt gärna göra, för det blir lite lattjo med en förtroendevald moderator som ingen jävel vet vem det är.

Fast vad spelar det för roll? Alla hans gamla inlägg finns ju kvar, bara med nytt nick. Om han hette Pelle eller Palle kvittar väl?

Ursprungligen av Capeman:

Fast vad spelar det för roll? Alla hans gamla inlägg finns ju kvar, bara med nytt nick. Om han hette Pelle eller Palle kvittar väl?

Ska man vara förtroendevald är det bra om man har, ehm, förtroende för personen i fråga. Vilket är rackarns svårt när man inte vet vem fan det är.

Ursprungligen av eskimo:

Ska man vara förtroendevald är det bra om man har, ehm, förtroende för personen i fråga. Vilket är rackarns svårt när man inte vet vem fan det är.

Hänger inte riktigt med. Vet du vem jag är? Innan du fick ett e-post av mig med mitt namn i, förstås. Hade alla gamla inlägg raderats eller man hade startat ett nytt konto förstår jag din poäng, men i och med att inläggen finns kvar och man kan läsa dem, så ser jag det inte som något större problem, eller?

Bevaka tråden