Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.7.5 introducerar problem med SpotLight som sätter käppar i TimeMachines hjul.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppgraderade ganska omgående till 10.7.5 när det kom ut, eftersom mitt musik-pysslande gör att jag inte riktigt vill uppgradera till Mountain Lion än.

Nu i fredags tänkte jag köra en backup till min TimeMachine, som görs direkt mot min NAS. Jag kör den manuellt, istället för att den får köra kontinuerligt, därav har den inte gjorts någon gång efter min uppdatering till 10.7.5. Sätter igång det någon gång efter midnatt och det tar ett ganska bra tag med "förbereder" innan den drar igång och börjar göra backupen, som den säger ska vara ~40GB. Jag går och lägger mig.

När jag sen hoppar upp på morgonen och tänker kolla mailen ser jag att den fortfarande håller på med backupen. På ~10 timmar så har den kommit 17GB av de 40 (då har jag sett till att plugga den direkt på gigabit ethernet mot NASen då jag räknat med ganska stor backup) och jag kan inte se hur siffrorna ändras, vilket normalt sett brukar vara möjligt.

Jag kollar i systemloggen, och ser en massa varningar och fel från mdworker bland annat. Avbryter backupen och startar om både MacBook och NAS och startar sen igång backupen igen. Efter cirka 30 timmar, någon gång under söndag eftermiddag, så är den klar. Provar att göra en ny backup, för att se så det inte är första backupen efter uppdateringen som tar extra tid. Min nya backup ska vara ~2MB, och tar totalt cirka 30 minuter innan den är klar. Hastigheten den räknar upp med är i bytes per sekund istället för vanliga megabytes per sekund.

Jag söker lite, hittar någon som har problem med att SpotLight slöar ner TimeMachine något oerhört efter 10.7.5 uppdateringen.
Jag rensar SpotLights cache och låter den börja bygga om det. Efter cirka 2 timmar så har den fortfarande inte ens räknat fram ett estimat på hur lång tid det kommer att ta.

Jag stöter sen efter lite nya sökningar på följande tråd på Apples forum, som jag tror är bästa sammanfattningen av problemen:
http://discussions.apple.com/thread/4324046

Provar efter tips i tråden att slå av SpotLight helt, gör en ny TimeMachine backup som är klar på nolltid. slår sen på SpotLight igen, och konstaterar att prestandan är tillbaka på segare än nästan frusen sirap.

Tråden på apple-forumen tar upp problemet och beskriver det ganska bra...

Kontentan för stunden är att om du är kvar på Lion och använder SpotLight och TimeMachine, stanna på 10.7.4...
Ett problem med SpotLight-indexeringen gör att den går tokigt långsamt, och eftersom SpotLight även indexerar TimeMachine så blir prestandan för TimeMachine ännu mer lidande.
Någon stackare som hade gått upp till 10.7.5 hade fått ett tidsestimat på sin TimeMachine backup som sade att den skulle bli klar år 149 999...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-01 17:44

Man kan väl slå av SpotLight tills de har åtgärdat buggen?

Japp. Det är en väg runt det... Själv använder jag just SpotLight för allt och lite till, vilket inte gör det till en lösning i mitt fall.

Dessutom, om du t.ex. pysslar med musik så använder Logic SpotLights indexering för bland annat AppleLoops, så det finns fler saker som inte riktigt gör att det är någon långsiktig lösning...

Kortsiktigt så är det lättaste att bara slå av SpotLight temporärt (finns bra tips i tråden hos apple vilka kommandon man kan använda för att stänga av det utan att rensa index-cachen) medan man gör en TimeMachine-backup och sen slå igång det igen. Det är inte riktigt en fungerande lösning om man skulle behöva söka efter något i sina TimeMachine backuper däremot...

Syftet med den här tråden var för övrigt främst att göra andra Lion-användare medvetna om det, så de inte behöver undra om de har uppgraderat till 10.7.5 och stöter på problemen. För egen del så klarar jag mig runt det...

Ikväll släppte Apple en uppdatering för användarna som uppgraderat till 10.7.5, och en ny revision av själva uppdateringen till 10.7.5 för de som ännu inte har installerat den. Rapporteras bland annat av MacRumors: Apple Releases OS X 10.8.2 Supplemental Update with Japanese Character, Safari and Other Bug Fixes - Mac Rumors (Låt er inter förvillas av versionsnumret i länk-namnet, det står om fixar för både 10.8.2 och 10.7.5)

Precis installerat den och startat om datorn, gjort samma upprensning av SpotLights index-cache som jag gjort några gånger tidigare, starten innan man fick ett tidsestimat såg ungefär lika blekt ut som förut men istället för att ta två timmar som innan uppdateringen så räckte det med i runda slängar 5 minuter innan estimatet kom, och istället för att mätas i dagar så mäts det nya estimatet i minuter...

Just nu har den fått jobba i cirka 10 minuter och den är strax nere på 40 minuter kvar för byggandet av index, sen blir det att prova TimeMachine, men eftersom det var problemet som uttryckligen var åtgärdat i beskrivningen av uppdateringen så har jag fullt förtroende för att det fungerar som det ska även det nu.

Jag var tvungen att ta bort hela time machine kopian och börja på en ny för att få igång Time Machine igen efter installerat fixen. Känns sådär :/

Fattar inte hur man kan släppa igenom en bugg som gör att säkerhetskopieringen slutar fungera i sista updaten av ett OS.

Tack!
Det gjorde det (verkar det som indexeringen är inte klar än...
Uppdateringen fixade biffen.
Efter uppdateringen, som är på ynka 1,5 MB står det nu "Ca 2 timmar återstår".
Det känns ju rimligare.

1
Bevaka tråden