Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PCI kort = stora fläkten på max

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-09 22:04

Kan man på något vis överida så att "low power mode disabled" inte aktiveras då man sätter i ett pci kort i datorn.

Kör ett RME adat kort som inte utvecklar någon värme, så det känns rätt onödigt att maccen/os'et brassar på den stora fläkten på max bara för att den inte vet vad det är för något kort i pci-platsen...

Tips?

(G4 PowerMac 466 / OS 9)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 22:03

tajmade precis det hela. Tar ungefär en timme, sen låter burken dubbelt upp som från det att den startades...

Testade programmet "Thermograph", vet dock inte om det funkar men värmen i burken ligger på rumstemp = 23C

Kan man inte lura datorn på nåt sätt så den inte öser på stora fläkten så mycket!? Antar att den är temp-styrd default!? (Annars borde den ju låta lika mycket hela tiden...)

  • Oregistrerad
  • 2003-07-10 13:02

tror nin att os x skulle hantera det hela olika eller!?

borde ju vara hårdvara som mäter temp och bestämmer hastighet på fläkten, men sammtidigt så verkar vissa pci-kort inte orsaka detta!?

alt. byta till en temp reglerad 120mm. Frågan är om denna kommer att gå på ma hela tiden? Vid vilken temp brukar de öka!?

Jag har hållit på med det här en del och en stor källa till information har www.g4noise.com varit, där behandlar de (i forumen) alla slags fläktar (nåja, inte kanske alla) och ventilation.

Min G4:s är riktigt tyst, ett verax kitt och en PCI-card fläkt gör burken nästan ljudlös (runt 25dB).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-10 13:29
Citat:

Kan man på något vis överida...

Ha ha, jag har alltid haft problem med att översätta "override". Det brukar bli "åsidosätta", "bortse från", "koppla bort", "stänga av" eller "strunta i".

  • Oregistrerad
  • 2003-07-10 14:08

So what's a verax kit?

Undrar just vad 120mm fläkten får för olika spänning vid low-power-mode och max-brass-vet-ej-om-ditt-pci-kort-blir-varmt-eller-ej

Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoken
So what's a verax kit?

Undrar just vad 120mm fläkten får för olika spänning vid low-power-mode och max-brass-vet-ej-om-ditt-pci-kort-blir-varmt-eller-ej

Kittet innehåller en betydligt bättre, tystare och effektivare kylning än Apples egen lösning.

Konstruktionerna av lådan till Powermacen fungerade ända tills processorerna började bli riktigt kraftfulla/varma/överklockade. Dessutom så är placeringen för tex CPU-fläkten, alltså den som kyler kylflänsen som sitter på CPU:n felplacerad, den sitter snett i förhållande till flänsen vilket innebär att den inte kyler optimalt. Verax kittet har en annan lösning där man byter ut flänsen till en mindre men monterar två aktiva (mycket tysta) fläktar direkt på flänsen. Vidare byter man ut den stora 120mm fläkten mot en mindre och tystare 90mm. Den stora höfläkten behövs inte längre då processorerna har varsin fläkt.

Det finns även en modifiering för fläktarna i nätaggregatet, den är dock inte nödvändig om du inte har en MDD-mac, alltså vindtunnelmodellen.

Jag kan varmt rekommendera kittet som kostar en slant men för mig är en tyst maskin ovärderlig. Du kan köpa kittet direkt från tyska pcsilent.de eller svenska macoteket. Kolla och jämför priserna.

Verax har haft ett otroligt team som tagit fram den här lösningen, supporten har varit suverän och responsen från utvecklingsteamet har varit superb. det enda jag stör mig på nu är knattarndet från hårddisken, ändå är det en Seagate

  • Oregistrerad
  • 2003-07-10 18:09

Tack för tips! Ska kolla in den processor-fläkt lösningen! Har ju bara en processor så en sån fläkt borde räcka.

Bytte 90mm fläkten i nätdelen för ett tag sen och tyckte att ljudnivån blev helt ok efter det. Men sen med nya pci kortet så varvade ju 120mm fläkten upp som tusan så nu är det ju den man vill tysta..

ska kolla mini-fläkten!

1
Bevaka tråden