Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som vill köpa nya iPhone 5

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lappen71:

Halebop Rubbet kostar 249:- om man tar 4GB i datamängd

Rubbet för 249 kr är ett väldigt bra pris om man ringer mycket, vilket inte jag gör. Nackdelen med Rubbet för 249 kr är att det är strypt till 10 Mbit/s datahastighet (enligt Halebops ktj).

Ursprungligen av zappee:

Det är inget rykte, Telia kommer bygga ut 1800mhz efter nyår när de får lov.
Tele2/Telenor har också licens för det bandet, men inte bestämt sig än.

Intressant. Om det inte är ett rykte, var läste du det nånstans? Har du nån aning om hur lång tid en sådan uppgradering kan ta?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-20 23:23
Ursprungligen av Mattias_N:

Rubbet för 249 kr är ett väldigt bra pris om man ringer mycket, vilket inte jag gör. Nackdelen med Rubbet för 249 kr är att det är strypt till 10 Mbit/s datahastighet (enligt Halebops ktj).

Intressant. Om det inte är ett rykte, var läste du det nånstans? Har du nån aning om hur lång tid en sådan uppgradering kan ta?

Eftersom jag har Halebob Vänner nu och bara 6Mbit/s så är det alla fall snabbare

Ursprungligen av Mattias_N:

Rubbet för 249 kr är ett väldigt bra pris om man ringer mycket, vilket inte jag gör. Nackdelen med Rubbet för 249 kr är att det är strypt till 10 Mbit/s datahastighet (enligt Halebops ktj).

Intressant. Om det inte är ett rykte, var läste du det nånstans? Har du nån aning om hur lång tid en sådan uppgradering kan ta?

Enligt Halebops hemsida så är det 40 MBits/s som gäller på Rubbet:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-20 23:47

Egentligen är jag inte speciellt imponerad denna gång (inte som när iPhone hade Sverigepremiär första gången) men ändå sitter man här som ett barn dagen innan julafton!

Ingen dålig väntetid på Telia... Gick igenom alla steg utan att våga trycka på beställ, och förväntad leverans 31/10 på 32 GB Svart iPhone 5
Men telia kan väl inte vara sämre än tele2 täckningsmässigt iaf, ge mig alla inputs innan jag trycker på beställ nu så jag också kan få ha beställt en iPhone 5

Det verkar inte lätt än så länge att få reda på vilka som kommer sälja som i mitt fall iPhone 5 kontantkort via Tele2 natten till fredag eller f.m den 28:e?
Ringde till Mediamarkt och dom fick inte säga hur dom kommer att göra. Hemlighetsmakeri på hög nivå!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-26 13:22
Ursprungligen av westerlu77:

Det verkar inte lätt än så länge att få reda på vilka som kommer sälja som i mitt fall iPhone 5 kontantkort via Tele2 natten till fredag eller f.m den 28:e?
Ringde till Mediamarkt och dom fick inte säga hur dom kommer att göra. Hemlighetsmakeri på hög nivå!

Skulle gissa på att operatörerna inte är alltför villiga att släppa dom kontant, just pga att de är operatörer och det ligger inget $$$ i kontantsälj. De första batcharna brukar ju vara ganska begränsade också vilket då gör det rätt förståeligt att de vill reservera dom för sina abonnemangskunder. Apple.se finns ju för dom som prompt vill casha dom.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-26 15:07
Ursprungligen av CEk:

Skulle gissa på att operatörerna inte är alltför villiga att släppa dom kontant, just pga att de är operatörer och det ligger inget $$$ i kontantsälj. De första batcharna brukar ju vara ganska begränsade också vilket då gör det rätt förståeligt att de vill reservera dom för sina abonnemangskunder. Apple.se finns ju för dom som prompt vill casha dom.

Nja, Telia sålde ju kontant (om än operatörslåsta) redan första natten. Det var en glad överraskning för mig.

  • Medlem
  • Motala
  • 2012-09-26 15:44

Ville köpa en olåst telefon som jag kunde lägga upp på avbetalning..

Ursprungligen av qom:

Ville köpa en olåst telefon som jag kunde lägga upp på avbetalning..

Det tror jag att man kan från Apple med, men det kanske blir dyrare hos dem?

  • Medlem
  • Motala
  • 2012-09-26 16:11
Ursprungligen av theplague:

Det tror jag att man kan från Apple med, men det kanske blir dyrare hos dem?

Det är möjligt, men man kan inte förbeställa där och jag vet inte hur det funkar med upplägget där, med Klarna kan jag lösa ut mig fortare om jag vill och så vidare. Lägga upp det på 1 år utan ränta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-26 17:04
Ursprungligen av frukt:

Nja, Telia sålde ju kontant (om än operatörslåsta) redan första natten. Det var en glad överraskning för mig.

Och garanteras den till releasedagen då?

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-26 17:36
Ursprungligen av CEk:

Och garanteras den till releasedagen då?

Några hundraprocentiga garantier kan de såklart aldrig ge men min telefon har det preliminära leveransdatumet 28/9, vilket ska betyda att de skickar den i morgon. Jag bör alltså ha den på fredag om posten gör sitt jobb.

  • Medlem
  • Motala
  • 2012-09-26 15:31

Okej, känner mig riktigt uselt behandlad av Dustin nu.

Jag la min beställning tidigt, fick plats nummer 10. Eftersom jag som student inte är helt gjord av pengar så ville jag lägga upp köpet som en delbetalning. Detta gick förstås inte eftersom Dustin hade lagt ut telefonen till fantasipriset 17 000:-, Klarna som sköter delbetalningarna ger inte studenter "kredit" för så pass höga belopp. Jag mailade Dustin direkt efter jag lagt beställning för att fråga och få bekräftelse om jag kunde flytta från postförskott, som jag blivit tvungen att beställa under, till delbetalning. Svaret blev: "Vi kan inte ändra detta nu men håll utkik då det närmar sig så kan vi justera detta då."

Sedan tänkte jag inte på det mer förrän jag såg i andra tråden att de nu hade fått in enheter men att priset fortfarande inte var bestämt. Jag började chatta med supporten för att kolla om det nu gick att flytta över min order till delbetalning och fråga om jag skulle vara del i första utskicket. Svaret blev: Ja, du kommer få din telefon med första utskicket och NEJ, du kan inte flytta från postförskott till delbetalning. Den enda lösningen från deras sida är att annullera min nuvarande order och placera en ny. Vilket såklart innebär att telefonen jag teoretiskt sett skulle kunna hålla i handen på fredag kommer istället komma till mig x antal månader in i framtiden (som det ser ut nu med efterfrågan).

Detta är för mig helt befängt. Ursäkten från deras sida är att personen som sa att det var ok från början är ny på sin post och inte visste hur det fungerade.

Jag vet inte var jag vill komma med det här inlägget, jag vet bara att jag är sjukt frustrerad och upprörd över att inte få en telefon på grund av en brist i deras beställningssystem. Om de hade satt priserna till 10 000 från början så hade jag inte suttit här nu utan kunnat lägga upp det på delbetalning direkt. Om de hade meddelat mig tidigare att det inte går att justera till delbetalning så hade jag förmodligen beställt någon annanstans, men som det ser ut nu kommer jag alltså få vänta åtminstone ett par månader innan jag kan få en ny lur (sitter i dagsläget med en 3GS som är över 3 år gammal och seg som sirap).

Som mångårig kund hos Dustin så är det såklart att man tvivlar trots att man tidigare bara haft goda erfarenheter av företaget.

Senast redigerat 2012-09-26 16:24

Jag förstår inte varför du handlar iPhone från Dustin öht?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-26 19:48

Jag bokade också på Dustin, priset har ändrats till 10 990 kr. Men om det blir 7 995 kr på Apple Store, kommer jag att avboka på Dustin. Dyrt av dem tycker jag.

Jag tror att det skulle vara rätt skönt att köpa en utan abonnemang, o andra sidan kanske man köpa en på Tele2 där jag har mitt abonnemang just nu bundet i ett år till ett bättre pris, vi får se helt enkelt.

  • Medlem
  • Motala
  • 2012-09-17 16:39

Nu har Dustin uppdaterat sina priser:
64GB – 10 990 kr
32GB – 9 990 kr
16GB – 8 990 kr

Känns väldigt dyrt om det stämmer..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-17 16:46
Ursprungligen av qom:

Nu har Dustin uppdaterat sina priser:
64GB – 10 990 kr
32GB – 9 990 kr
16GB – 8 990 kr

Känns väldigt dyrt om det stämmer..

De priserna är absolut alldeles för höga, det är inte vad telefonen egentligen ska kosta. En 32 GB bör ligga på ca 6700-6800 kr.

Antar att dem köper in den från en kanal och vill tjäna en hacka på dessa lurar därav att de går förbeställa!
Inte enda företag som gör på detta vis, vet att Netonnet köpte ju in Apple TV innan de ens fanns att köpa i Sverige, iPads från England har ju t.o.m Ellos sålt.
Så vi får nog räkna med dessa priser vilket jag inte är beredd att betala dock

Är det så att man bara kan förhandsbeställa i dom länderna inför släppet för den 21:e på respektive apple sidor. Undrar om det kan vara så att inga i andra batchen, alltså Sverige b.l.a inte kan förhandsboka innan den 28:e? Nån med någon info ang våra nordiska länder t.e.x?

Bevaka tråden