Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oordning i iPhotofilerna - en del kopierat annat inte.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tidigare under en tid haft inställningen att inte importera originalfilerna till iPhoto. På senare år har jag dock gjort det. Vill nu ha alla "original" i iphoto och slänga lösa bilder som skräpar rut på hårddisken.
Finns det något enkel sätt att få iPhoto att byta ut alias mot originalfil på de bilder som inte är kopierade till biblioteket? Måste jag slänga de gamla (alias) och importera om dem igen med inställningen att kopiera bilden?

Ingen som har någon ide?!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-16 12:03

Jag tror, efter att ha läst lite på nätet, att det är som du säger, att du får importera om bilderna med
inställningen 'Copy items to the iPhoto library' vald (i advanced/avancerat i inställningar).

Men du kan ju välja att skapa ett nytt bibliotek innan du raderar det gamla, för att ha en 'backup'.

Om du nu inte väljer att använda iPhoto Library Manager som denna Family Curator - Home artikel beskriver.

Verkar vara vad du behöver, jag har dock inte provat det själv.

Har laddat hem iPhoto Library Manager men i artikeln står: iPhoto Library Manager also performs a neat little trick I discovered quite by accident -- it finds aliased images and moves the original into a new library.
I hjälpen i programmet står dock:
Duplicating a library : Note: if you have unchecked the "Copy items into the iPhoto library" checkbox in the Advanced section of iPhoto's preferences, and have since imported photos into your library that refer to photos outside the iPhoto library, any such photos will not be copied anywhere. The duplicate copy of the library will simply refer to the same photos in the same locations.
Där tycks det ju som om man som jag tidigare inte importerat bilderna så kommer dom inte med vid nytt bibliotek heller.
Den obetalda versionen hantaerar bara upp till 20 bilder och det fungerar dåligt för mig att kolla. Har skrivit till supporten och väntar svar vad som gäller innan ev köp.
Någon som testat skarpt läge??

Inget svar ännu från supporten. Försökt importera några nya bilder i iPhoto med urbockad ruta för "spara bilderna i biblioteket" för ett sedan kopiera dem via iPhoto Library Manager och se om originalen då hamnar i det nya biblioteket men tyvärr är den kopieringsfunktionen funktionen inte tillgänglig ens för 2 bilder när man inte betalt för programmet så jag vet inte säkert vad som händer. Någon som har programmet och testat?

Nu har svar kommit från supporten:

When merging, copying, and rebuilding iPLM will move the outside images into the library.

Sincerely,

Jason W.
--
Fat Cat Software Support

Fungerade bra. Flyttat events till nytt bibliotek och de flesta bilder klaras så de inte dubbelkopieraqs när jag också kollade de lösa bilderna som fanns lite var stans. Väl värt pengarna. Nu slängt de gamla iPhotobiblioteken och sparat en hel del plats på hårddisken

1
Bevaka tråden