Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-29 10:32
Ursprungligen av pmarriott:

Fick detta svar från Telia på Twitter beträffande Hotspot på nya iPad:

"Det är Apple som inte har öppnat upp internetdelning för nya Ipad Vi har dessvärre inte fått någon info om när den kommer att slås igång"

Känns som att någon inte har full koll.

Ja, det är ren BS.

Det gör ont i pannan. Har stångat den blodig.

Svar från Susanne:

Citat:

Hej!
Denna funktion kommer att aktiveras inom en snar framtid på den nya iPaden, men jag har inget exakt datum för det just nu.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej!

Först vill jag påpeka att vi i dagsläget egentligen inte har någon support för iPad.
När det gäller funktionen internetdelning så kommer den att aktiveras inom en snart framtid, men jag har inget exakt datum, precis som ni kan se ovan.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-29 22:43
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Först vill jag påpeka att vi i dagsläget egentligen inte har någon support för iPad.
När det gäller funktionen internetdelning så kommer den att aktiveras inom en snart framtid, men jag har inget exakt datum, precis som ni kan se ovan.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Helt ok om ni inte supporterar iPad, dock ska ni då inte heller gå ut med svar på frågor kring iPad när svaren blir som sagt här ovan...alltså bevisligen helt fel. Då lurar ni ju era kunder.

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Först vill jag påpeka att vi i dagsläget egentligen inte har någon support för iPad.
När det gäller funktionen internetdelning så kommer den att aktiveras inom en snart framtid, men jag har inget exakt datum, precis som ni kan se ovan.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Fast det verkar väldigt märkligt med tanke på att ni säljer abonnemang som riktas specifikt mot iPad: Abonnemang till din iPad - Mobilt bredband - Privat - Telia.se

Jag hoppas också att funktionen aktiveras snart. Det vore mycket trevligt

Ursprungligen av langby:

Fast det verkar väldigt märkligt med tanke på att ni säljer abonnemang som riktas specifikt mot iPad: Abonnemang till din iPad - Mobilt bredband - Privat - Telia.se

Jag hoppas också att funktionen aktiveras snart. Det vore mycket trevligt

De säljer abonnemang som heter iPad, men inte hårdvaran.

Det är lite som att en spelbutik som säljer Macspel inte supportar när du har problem med din Mac-dator.

Hej Telia! Vi är några som tappar 3G med våra iPad. Bara omstart hjälper. Se här: http://www.99.se/ipad/294748-ipad-3-tappar-3g.html

Hej!
Vi har ingen support på iPad eftersom vi själva inte säljer dem. Vi kan hjälpa dig om abonnemanget eller simkortet inte fungerar som det ska däremot. Prova gärna simkortet i en annan telefon/surfplatta (kanske en iPhone om du har tillgång till en sådan) så kan man se om det uppstår samma fel där. Du kan även kontakta vår support på 90200 så kan vi hjälpa med felsökning.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

pmarriot:
Så det Telia säger är att de inte bryr sig om er som kunder pga produkten de använder i deras när inte sålts av dem. Byt till annan operatör om det skulle vara nån bugg iPad -> Telia.
Oerhört serviceminded.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-08 18:45
Ursprungligen av theplague:

pmarriot:
Så det Telia säger är att de inte bryr sig om er som kunder pga produkten de använder i deras när inte sålts av dem. Byt till annan operatör om det skulle vara nån bugg iPad -> Telia.
Oerhört serviceminded.

Så tolkar inte jag deras svar. De säger att de inte har support på iPad. Nu gäller ju detta en kombination, iPad och Telia-SIM-kort. Ligger felet i SIM-kortet så avhjälper Telia det, men du måste visa att felet ligger där. Ligger felet i iPaden hjälper inte Telia dej, eftersom de inte säljer produkten. Och det är, mej veterligt, gratis att byta SIM-kort om man vill testa det, utan att veta om felet ligger där.
Inget konstigt i det, tycker jag.

Ursprungligen av kenjon:

Så tolkar inte jag deras svar. De säger att de inte har support på iPad. Nu gäller ju detta en kombination, iPad och Telia-SIM-kort. Ligger felet i SIM-kortet så avhjälper Telia det, men du måste visa att felet ligger där. Ligger felet i iPaden hjälper inte Telia dej, eftersom de inte säljer produkten. Och det är, mej veterligt, gratis att byta SIM-kort om man vill testa det, utan att veta om felet ligger där.
Inget konstigt i det, tycker jag.

Min poäng är att iPad är en ganska stor och utbredd produkt, då borde väl ett företag som Telia försöka hjälpa även om det inte är de som har sålt produkten?
Typ, "Hey Apple, people wanna use iPad with our services but something isn't right, can you take a look at it?"

Istället för att riskera att folk byter till annan leverantör menar jag.

Eller så är det ingen bugg Telia-Apple utan problemet ligger helt på Apples sida - vilket jag tror är mer troligt. Det finns ingenting som tyder på att Telia har fel i sitt nät eller deras produkt i detta fall

  • Avstängd
  • 2012-05-08 18:47

Är det någon som hört med Apple om detta?

Ursprungligen av LaHe:

Är det någon som hört med Apple om detta?

Med tanke på at iOS 5.1.1 släppts och en av åtgärderna är "Addresses bugs that could prevent the new iPad from switching between 2G and 3G networks" - iOS 5.1.1 Software Update

Vet inte om det är relaterat egentligen men so far so good för min del.

  • Avstängd
  • 2012-05-08 19:13
Ursprungligen av LaHe:

Är det någon som hört med Apple om detta?

Citerar mig själv först: Skulle kanske sagt ...om iPad och internet-delning.

Ursprungligen av illerG:

Med tanke på at iOS 5.1.1 släppts och en av åtgärderna är "Addresses bugs that could prevent the new iPad from switching between 2G and 3G networks" - iOS 5.1.1 Software Update

Vet inte om det är relaterat egentligen men so far so good för min del.

Hade det fixat internet-delning på paddan hade säkert någon sagt det här vid det här laget

Ursprungligen av LaHe:

Hade det fixat internet-delning på paddan hade säkert någon sagt det här vid det här laget

Sorry.

Inte det jag tänkte på utan det andra problemet att man helt plötsligt inte kan surfa på telenätet med ipad.

  • Avstängd
  • 2012-05-08 19:26
Ursprungligen av illerG:

Sorry.

Inte det jag tänkte på utan det andra problemet att man helt plötsligt inte kan surfa på telenätet med ipad.

Inget att säga sorry för, var ju jag som var oklar från början

Det problemet har jag inte haft på min padda än, men iofs har jag inte använt den så mycket utanför WiFi -nätet än...

Det intressanta är ju att problemet, som även jag har, BARA verkar drabba personer som kör kombinationen iPad - Telia. Jag har inte hört om någon annan som har problemet som använder en annan operatör. Jag har svårt att se vad som skulle skilja på iPad-sidan mellan de olika operatörerna (förutom APN-inställningar), så det känns ju som att något i telias nät skulle orsaka det om det nu inte berodde på Apples senaste fix som nämndes ovan. Ser fram emot att testa uppdateringen asap, hoppas att det avhjälper problemet.

Ursprungligen av Kermit:

Det intressanta är ju att problemet, som även jag har, BARA verkar drabba personer som kör kombinationen iPad - Telia. Jag har inte hört om någon annan som har problemet som använder en annan operatör. Jag har svårt att se vad som skulle skilja på iPad-sidan mellan de olika operatörerna (förutom APN-inställningar), så det känns ju som att något i telias nät skulle orsaka det om det nu inte berodde på Apples senaste fix som nämndes ovan. Ser fram emot att testa uppdateringen asap, hoppas att det avhjälper problemet.

Nåja, det finns ganska gott om folk som inte kör Telia som också har problem även om det bara är Teliakunder som identiferat sig här på 99.se

https://discussions.apple.com/thread/3819552?start=270&tstart=0

  • Medlem
  • 2012-06-02 20:59

Aldrig sett en iPad som kan internetdela, inte i Sverige, inte i Kina... osv

Ursprungligen av wilhelmsson:

Aldrig sett en iPad som kan internetdela, inte i Sverige, inte i Kina... osv

http://www.99mac.se/iphone-ipad/294082-har-nya-ipaden-stod-hotspot-3.html#post2079041

Ursprungligen av wilhelmsson:

Aldrig sett en iPad som kan internetdela, inte i Sverige, inte i Kina... osv

Det har jag... Min...

Ursprungligen av wilhelmsson:

Aldrig sett en iPad som kan internetdela, inte i Sverige, inte i Kina... osv

Min kan internetdela alldeles fenomenalt. Gjorde det senast igår.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-09-21 08:55

Har försökt hitta svar på nedanstående frågor på Telias webb, men gått bet (har väl letat dåligt), men det kanske finns nån här som vet?

1) Om man beställer en iPhone 5 i butik, levereras den då till butiken eller levereras den med posten precis som om man beställer på webb-butiken?

2) Om den levereras till butiken, kan man då hämta den på lanseringsdagen (givet att lagret inte är slut när man beställer), eller kommer den in senare?

Ursprungligen av json:

Har försökt hitta svar på nedanstående frågor på Telias webb, men gått bet (har väl letat dåligt), men det kanske finns nån här som vet?

1) Om man beställer en iPhone 5 i butik, levereras den då till butiken eller levereras den med posten precis som om man beställer på webb-butiken?

2) Om den levereras till butiken, kan man då hämta den på lanseringsdagen (givet att lagret inte är slut när man beställer), eller kommer den in senare?

Hej!

Om du förhandsbokat en telefon via butik så ligger du i samma förbokningskö som dem som beställt via vår hemsida men skillnaden är att beställningarna hämtas ut i butik där du ordnat med förhandsbokningen. I och med att du är med i ett kösystem så kan du endast hämta ut en telefon i butiken om du blivit kontaktad att just din bokning finns att hämta. Det beror således på hur snabb du var och hur många som ligger före i kön. Butikerna kommer att ha ett par telefoner vid release som är utöver förhandsbokningar och för att ha chans på en av dem bör man befinna sig först in i butik vid release.

Med vänliga hälsningar
Kristoffer Gustafsson
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-27 10:51
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Butikerna kommer att ha ett par telefoner vid release som är utöver förhandsbokningar och för att ha chans på en av dem bör man befinna sig först in i butik vid release.

Oj, nu blev jag orolig. Finns det skäl att anta att butikerna har färre telefoner tillgängliga på release-dagen jämfört med föregående års lanseringar? (Nu syftar jag alltså enbart på telefoner till de som köar, inte förhandsbokningar.)

Telia (eller någon annan som är säker på sin sak):

Kan det en gång för alla klargöras, med Telias nuvarande nät, vilka maximala hastigheter på mobilsurf är möjliga med iPhone 4S resp iPhone 5?
När man ringer kundtjänst får man prata med folk som är märkbart okunniga i dessa frågor utan läser enbart innantill på hemsidan.
Kan ni speca hastighet, surfpaket/abbonnemang etc?

Bevaka tråden