Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC Videokamera (Samsung) på OS X

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-20 19:53

Hej!

Försöker här på forumet i hopp om att jag får hjälp.
Jag har en Macbook Pro 13" som är två år gammal och har nu skaffat en ny billig Samsung Videokamera
som filmar i full HD. Hittar inte själva modellnamnet av någon anledning men den är som denna:
Amazon.com: Samsung HMX-H300 Full HD Camcorder with 30x Zoom (Black): Camera & Photo

Den här kameran är då endast för PC bruk för den känns inte igen av datorn när man kopplar i den på Mac
(utom i iMovie). Jag skulle vilja redigera och importera in filmerna direkt till Final Cut Pro X men det går inte,
Final Cut vill bara känna igen min inbyggda iCam eller vad den heter. Har någon en bra lösning på detta?

Hur kan jag installera kameran på datorn eller hur kan jag göra för bästa resultat.
Tacksam för Svar!

Mvh Pingi

Om du stoppar i minneskortet direkt i datorn eller ev via separat USB-minneskortläsare - vad händer då? Känner FCPX filmfilerna så att import kan påbörjas? Du behöver inte koppla in själva kameran till datorn bara för att tanka över filmerna (fråga 99macs videoguru Zimmerman vad han tycker om att låsa sin kamera till datorn bara för att tanka film... )

Annars - och detta gäller generellt - om du vill rensa ditt minneskort och spara filmerna på hårddisk: Se till att kopiera in HELA mappstrukturen från kortet, dvs SAMTLIGA filer till en ny mapp på din hårddisk. Du kan också göra en skivavbild av minneskortet med hjälp av programmet Skivverktyg, men det är nästan lite överkurs.

Om man gör som ovan har åtminstone jag inga problem med att i efterhand läsa in mina filmklipp i AVCHD-format till iMovie från de arkiveringsmappar jag skapat på min backupdisk. iMovie känner igen min mapp som om det vore ett minneskort.

Om man läser i din länk står det:

Ursprungligen av Amazon:

The camcorder records full HD in 1,920-by-1,080-pixel resolution and regular HD in 1,280-by-720-pixel resolution in the standard H.264 video format

Det borde med andra ord fungera. Särskilt som det verkar som att man INTE använder AVCHD utan någon typ av standard-MPEG4 med H264. Med andra ord borde Quicktime (och därmed samtliga program i din mac) fungera för uppspelning.

Ursprungligen av någon privatrecensent på Amazon:

MPEG-4 Video Format: Use of MPEG-4 (not AVCHD) was a major purchasing decision for me. If you use Mac, Linux, or plan to do much video editing on your PC, the MPEG-4 video format used by the HMX-H304 is much easier to work with than the AVCHD format common with other camcorders. The AVCHD format generates MUCH larger files than MPEG-4 and isn't as widely supported by video editing software packages. To be fair to AVCHD, the larger file sizes are related to the metadata features available with AVCHD -features that don't interest me. See [...] for additional background.

Amazon.com: Customer Reviews: Samsung HMX-H300 Full HD Camcorder with 30x Zoom (Black)

Att AVCHD skulle ta större plats pga metadata är dock en stollig kommentar.

AVCHD är däremot fortfarande inte möjligt att spela upp direkt med QT utan måste först importeras in i ditt redigeringsprogram. VLC klarar däremot av uppspelning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 13:31

Jag ska testa det du sa med minneskortet. Att jag inte tänkte på det.. Tack för så snabbt svar!

1
Bevaka tråden