Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som vill köpa nya iPhone 5

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här kan vi diskutera frågor som berör att köpa iPhone 5. Diskussioner som gäller beställda iPhone 5 förs i http://www.99mac.se/iphone-ipad/297827-traden-bestallt-iphone-5-a.html.

Vi som vill köpa nya iPhone 5

Jag ringde till Apple i Sverige idag och hon jag pratade med påstod att det kommer inte kunna gå att förhansbeställa iPhone 5 innan den 28:e, vad tror ni om det eller har någon annan hört nåt annat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-17 14:33
Ursprungligen av westerlu77:

Jag ringde till Apple i Sverige idag och hon jag pratade med påstod att det kommer inte kunna gå att förhansbeställa iPhone 5 innan den 28:e, vad tror ni om det eller har någon annan hört nåt annat?

På apple.se stämmer det säkert, dock tror jag de flesta operatörer kommer att ta emot förhandsbokningar.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-09-17 15:28
Ursprungligen av westerlu77:

Jag ringde till Apple i Sverige idag och hon jag pratade med påstod att det kommer inte kunna gå att förhansbeställa iPhone 5 innan den 28:e, vad tror ni om det eller har någon annan hört nåt annat?

Det sa dom till mig också.
Dom kommer bara ha vanlig release så man kan köpa på release dagen. Så ingen förbokning så man får leverans på release dagen.
Operatörerna och andra butiker har dock förbokning på olika sätt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-17 18:19

Jag tog bort min bokning hos Dustin nu. I och för sig är ju även 8990 (för 16-gigaren) overkligt högt men nu har de tagit bort texten som stod där innan om att det är en förhandsbokning och att priset kommer att ändras.

Troligen blir det så att jag beställer från Telia trots allt. Hoppas bara det går att beställa en kontant från dem redan från början, eller att jag kan förlänga mitt Telia till vänner-abonnemang med max ett års bindningstid

  • Medlem
  • 2012-09-17 21:22
Ursprungligen av westerlu77:

Är det så att man bara kan förhandsbeställa i dom länderna inför släppet för den 21:e på respektive apple sidor. Undrar om det kan vara så att inga i andra batchen, alltså Sverige b.l.a inte kan förhandsboka innan den 28:e? Nån med någon info ang våra nordiska länder t.e.x?

Verkar som det. Var tydligen så förra året också, enligt Apples kundtjänst. Som det ser ut just kommer det i alla fall inte vara möjligt att förhandsboka iPhone 5, utan försäljningen startar den 28 september.

Ursprungligen av frukt:

Jag tog bort min bokning hos Dustin nu. I och för sig är ju även 8990 (för 16-gigaren) overkligt högt men nu har de tagit bort texten som stod där innan om att det är en förhandsbokning och att priset kommer att ändras.

Troligen blir det så att jag beställer från Telia trots allt. Hoppas bara det går att beställa en kontant från dem redan från början, eller att jag kan förlänga mitt Telia till vänner-abonnemang med max ett års bindningstid

Tvivlar starkt på att priset kommer att landa på den nivån. Dessutom, det är möjligt att annulera sin order fram till dess att de faktiskt skickar iväg mobilerna. Sker ingen statusändring på min order den 28:e beställer jag en från Apple Store.

Sålt? Sänkt menar jag förstås i förra inlägget..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-09-17 18:26

Men är dom allvarliga?
Pratade ju med dustin idag och då trodde han i telefonen att priset skulle ligga på 7200kr för 32gb versionen.
Är det någon sorts tidigare leverans än 28e dom hade tänkt sig för det priset eller?
Stämmer det verkligen det där eller ska dom sänka det igen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-17 19:11

Jag kollade deras pris på nuvarande iPhone 4s gentemot AppleStore, då är Dustin nästan 15 % dyrare. Frågan är om de har kvar det gamla priset på dessa....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-17 18:57

Jag chattade med dem för en timma sedan, då sa de att priset kommer att justeras.
Någon som köpte 4s från Dustin vid släppet som kan berätta hur priset var då?

Så där har det väl alltid varit? Höga priser till en början som sedan justeras.

Jag vill också köpa en Iphone 5 men det är väl bara att vänta den kommer väl vara slut i lager i en månad eller två, 2 miljoner sålda enheter på ett dygn är helt galet

Det skiljer 700:- nästan att köpa en iPhone 4S 16 gb mellan Dustin o Apple store. Jag undrar om Apple har sålt nu precis eller har det alltid skiljt så mycket i pris?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-17 23:32
Ursprungligen av westerlu77:

Det skiljer 700:- nästan att köpa en iPhone 4S 16 gb mellan Dustin o Apple store. Jag undrar om Apple har sålt nu precis eller har det alltid skiljt så mycket i pris?

Apple sänkte priset på 4S med en tusenlapp i samband med presentationen av femman. Precis som de gjorde med fyran när 4S:en presenterades.

  • Medlem
  • Motala
  • 2012-09-20 11:22

Någon som hört något mer om priserna på Dustin? De har inte ändrat sig vad det verkar..
Surt för jag var typ plats 5 i kön, men tänker inte pröjsa 10k för en 32GBare

Ursprungligen av qom:

Någon som hört något mer om priserna på Dustin? De har inte ändrat sig vad det verkar..
Surt för jag var typ plats 5 i kön, men tänker inte pröjsa 10k för en 32GBare

Vit ? jag var nämligen 5 i köpn på en svart 32 konstigt om vi båda är det
Verkar inte som de kommer sänka priserna dock men man vet aldrig.. de är ju ute efter tjäna pengar och kan dem erbjuda obundna iPhone 5 innan andra så lär dem ta chansen att tjäna en hacka på detta.
Tror även Netonnet kommer lägga upp iPhone 5 ett par dagar innan svensk release!
Funderar starkt på köpa en 5:a via Tele-2 som jag har ett Max abb för 399 i månaden och köpa den med ett svinbilligt 49kr abb och få en del subvensionerad kanske får betala 4500-5000 istället då för en 5:a trots den är låst vilket är skitsamma för jag sitter ju med Tele 2 i ett år till ändå. Klart billigare än mitt Telia Fastpris jag betalade 799 kr för i 24 mån med 4:an sicket ockerpris

Då kommer jag sitta klistrad framför apple.se även detta året

Jag är helt säker på att man kunde beställa iPhone 4S 1 vecka före release förra lanseringen! Har jag fel?

Det är helt korrekt.

Var det på natten till fredag sist med iPhone 4S? Jag förstår inte hur operatörerna kan inte släppa priserna innan själva förhandsbokningen, otroligt dåligt. Dessutom är ju tydligen själva bokningen bindande. Sjukt!
Jag hoppas också på apple.se istället inatt!

Ursprungligen av westerlu77:

Var det på natten till fredag sist med iPhone 4S? Jag förstår inte hur operatörerna kan inte släppa priserna innan själva förhandsbokningen, otroligt dåligt. Dessutom är ju tydligen själva bokningen bindande. Sjukt!
Jag hoppas också på apple.se istället inatt!

Så här har det varit varje gång, det är inget nytt.

Ursprungligen av westerlu77:

Var det på natten till fredag sist med iPhone 4S? Jag förstår inte hur operatörerna kan inte släppa priserna innan själva förhandsbokningen, otroligt dåligt. Dessutom är ju tydligen själva bokningen bindande. Sjukt!
Jag hoppas också på apple.se istället inatt!

Det är säkert Apple som kräver att de inte släpper priserna i förväg. Eller Apple som vägrar berätta priserna i förväg för operatörerna. Alla "vet" att det blir samma priser men man kan inte förbinda sig till ett pris på att "veta". Man måste veta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-20 14:48

Förhandsbokning hos Telia från och med i natt kl 00.00

Förköp iPhone 5 från 21 sep kl 00.01 | Smartare Vardag

Var det 00.01 som gällde på apple store förra året, eller var det på morgonen? Minns inte!

Jag ska köpa iPhone 5 och väljer just nu vilket abonnemang jag ska teckna för att få telefonen lite subventionerad. I nuläget har jag ett "Halebop Hallå"-abonnemang med max 3 Gb data för 149 kr/mån, vilket passat mig utmärkt med Iphone 4 som bara stödjer 3G-datahastigheter på typ 6-12 Mbit/s.

Men nu kommer ju Iphone 5 att stödja 3G-tekniken DC-HSDPA med teoretisk dataöverföring på 24-42 Mbit/s och jag har hört att Telias nät ska ha stöd för denna teknik. Efter kontakt med Halebop så visar det dock sig att Halebop stryper hastigheten på alla sina abonnemang utom ett par dyra abg som heter "Halebop Rubbet". Det ena kostar 399 kr (<10Mbit/s) och det andra heter "Rubbet Stor" och kostar 449 kr (<24Mbit/s).

Eftersom Iphone stödjer klart högre hastigheter än tidigare så är det ganska surt att bara kunna utnyttja 6 Mbit/s av de teoretiska 42Mbit/s. Samtidigt är det rätt saftigt av Halebop att ta ut 250-300 kr extra för att få högre hastighet när det fortfarande bara är 3G.

Hur resonerar ni kring val av mobilabonnemang nu när Iphone 5 stöjder högre hastigheter? Har ni några tips på abg som erbjuder den teoretiska maxdata hastigheten för DC-HSDPA för 150-250 kr?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-20 21:04
Ursprungligen av Mattias_N:

Jag ska köpa iPhone 5 och väljer just nu vilket abonnemang jag ska teckna för att få telefonen lite subventionerad. I nuläget har jag ett "Halebop Hallå"-abonnemang med max 3 Gb data för 149 kr/mån, vilket passat mig utmärkt med Iphone 4 som bara stödjer 3G-datahastigheter på typ 6-12 Mbit/s.

Men nu kommer ju Iphone 5 att stödja 3G-tekniken DC-HSDPA med teoretisk dataöverföring på 24-42 Mbit/s och jag har hört att Telias nät ska ha stöd för denna teknik. Efter kontakt med Halebop så visar det dock sig att Halebop stryper hastigheten på alla sina abonnemang utom ett par dyra abg som heter "Halebop Rubbet". Det ena kostar 399 kr (<10Mbit/s) och det andra heter "Rubbet Stor" och kostar 449 kr (<24Mbit/s).

Eftersom Iphone stödjer klart högre hastigheter än tidigare så är det ganska surt att bara kunna utnyttja 6 Mbit/s av de teoretiska 42Mbit/s. Samtidigt är det rätt saftigt av Halebop att ta ut 250-300 kr extra för att få högre hastighet när det fortfarande bara är 3G.

Hur resonerar ni kring val av mobilabonnemang nu när Iphone 5 stöjder högre hastigheter? Har ni några tips på abg som erbjuder den teoretiska maxdata hastigheten för DC-HSDPA för 150-250 kr?

Halebop Rubbet kostar 249:- om man tar 4GB i datamängd

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-20 19:43

Jag kommer fortsätta köra på 3 som erbjuder upp till 32 mbit/s. Har aldrig surfat så snabbt i en mobil som jag gör med 3 faktiskt. Den stora frågan är om det ska bli en vit eller svart. :/

Ursprungligen av CEk:

Jag kommer fortsätta köra på 3 som erbjuder upp till 32 mbit/s. Har aldrig surfat så snabbt i en mobil som jag gör med 3 faktiskt. Den stora frågan är om det ska bli en vit eller svart. :/

Jag har hört fler säga att Tre har snabbast 3G, men det beror ju såklart på var man bor och en mängd andra faktorer. Jag är inte så nöjd med täckningen på mitt Halebop/Telia-abg, så jag är öppen för andra operatörer. Telias/Halebops utmärkta Iphone-service i Sthlm, Gbg, Malmö är det enda som hindrar mig. Notera förresten att även Tre stryper hastigheten i sina billigare abonnemang till 6 Mbit/s...

[Ryktesvarning:] Anyway, på AppTV's senaste podcastavsnitt nämndes att Telia vid årsskiftet kommer att kunna licensiera en av de 4G-tekniker som en av Iphone5-modellerna stödjer. Om detta stämmer så KAN det innebära att Telia uppgraderar nätet och kan erbjuda 4G-abonnemang. Det kräver dock att den Iphone5-modell som säljs i Sverige har stöd för just denna 4G-standard, men det kan man ju verkligen hoppas på. De nämnde dock ingen om huruvida övriga operatörer isf också kommer att kunna licensiera samma 4G-teknik.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-20 20:58
Ursprungligen av Mattias_N:

Jag har hört fler säga att Tre har snabbast 3G, men det beror ju såklart på var man bor och en mängd andra faktorer. Jag är inte så nöjd med täckningen på mitt Halebop/Telia-abg, så jag är öppen för andra operatörer. Telias/Halebops utmärkta Iphone-service i Sthlm, Gbg, Malmö är det enda som hindrar mig. Notera förresten att även Tre stryper hastigheten i sina billigare abonnemang till 6 Mbit/s...

[Ryktesvarning:] Anyway, på AppTV's senaste podcastavsnitt nämndes att Telia vid årsskiftet kommer att kunna licensiera en av de 4G-tekniker som en av Iphone5-modellerna stödjer. Om detta stämmer så KAN det innebära att Telia uppgraderar nätet och kan erbjuda 4G-abonnemang. Det kräver dock att den Iphone5-modell som säljs i Sverige har stöd för just denna 4G-standard, men det kan man ju verkligen hoppas på. De nämnde dock ingen om huruvida övriga operatörer isf också kommer att kunna licensiera samma 4G-teknik.

Där jag bor är det överlägset, har haft möjligheten att testa alla operatörer och jag tar hellre avsaknad av samtalstäckning ibland än den bedrövligt dåliga surfhastigheten som de andra erbjuder.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-20 21:34
Ursprungligen av Mattias_N:

Jag har hört fler säga att Tre har snabbast 3G, men det beror ju såklart på var man bor och en mängd andra faktorer. Jag är inte så nöjd med täckningen på mitt Halebop/Telia-abg, så jag är öppen för andra operatörer. Telias/Halebops utmärkta Iphone-service i Sthlm, Gbg, Malmö är det enda som hindrar mig. Notera förresten att även Tre stryper hastigheten i sina billigare abonnemang till 6 Mbit/s...

[Ryktesvarning:] Anyway, på AppTV's senaste podcastavsnitt nämndes att Telia vid årsskiftet kommer att kunna licensiera en av de 4G-tekniker som en av Iphone5-modellerna stödjer. Om detta stämmer så KAN det innebära att Telia uppgraderar nätet och kan erbjuda 4G-abonnemang. Det kräver dock att den Iphone5-modell som säljs i Sverige har stöd för just denna 4G-standard, men det kan man ju verkligen hoppas på. De nämnde dock ingen om huruvida övriga operatörer isf också kommer att kunna licensiera samma 4G-teknik.

Det är inget rykte, Telia kommer bygga ut 1800mhz efter nyår när de får lov.
Tele2/Telenor har också licens för det bandet, men inte bestämt sig än.

Bevaka tråden