Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Store Täby: premiärdagen

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lighten up! Se det för vad det är. Det är bara en kul grej för ett gäng fantaster att vara med där vid invigningen. Det är väl ingen som har dött av lite "nörderi"?

Det är så klart två olika diskussioner. När det gäller köande till butiker så handlar det ju bara om ett fåtal individer. Så där kan man så klart rycka på axlarna. Det gör dock inte Apples beteende mer acceptabelt. Vafan Apple, jag är en vuxen(nåja) människa, sluta förolämpa mig.

När det gäller den större bilden, och vårt förhållande till varumärken så är himlen gränsen. Fan vad jag kan tända till.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-17 14:33

Det är en _otroligt_ stor skillnad på öppningen av en Apple Store och kärleken till ett X-lag (där X kan vara lite olika typer av lagsport).
Ingen, eller iaf otroligt få av de som samlas utanför en arena innan match har ekonomisk vinning i att driva upp stämningen, det har de anställda på Apple.
Ingen eller otroligt få av de som står i kön till en match har något ekonomiskt intresse av hejjarramsor, men det har Apple. Det var synd att det inte var lite fler människor av typen Zimmerman, eskimo och jag där, för då hade det nog tystnat efter ett tag, eller iaf blivit mindre trångt.
Jag menar, jfr med filmen från MS-butiken. Hade de börjat uppföra sig på det där viset hade jag gått därifrån. Hur ska man kunna lita på en säljare som nyss betett sig sådär, att han skall kunna ge vettiga råd? Det blir väl ett sånt där stelt leende och "köp, köp, köp, det är den bästa produkten någonsin". Lite så här:
New Apple Friend Bar Gives Customers Someone To Talk At About Mac Products | The Onion - America's Finest News Source | Onion News Network

Nja, det här stärker ju bara min uppfattning att man skall handla hos en APR, som faktiskt är kapabel att ha _någon_ form av distans till Apple (de känner sig oftast rätt så illa behandlade av Apple).

Men nu pratar du som civilekonom och inte som människa.
Jag köper produkter, och så få som möjligt. Identitet och självbild köper jag helst inte om jag får välja själv.

  • Medlem
  • 2012-09-17 15:36

Det är så klart ett val vi själva gör. Dock är det väldigt få av alla människor där ute, som medvetet står emot detta. I synnerhet när man tänker på hur hela Västeuropa amerikaniseras mer och mer för varje dag. Hade alla konsumenter haft samma styrka i karaktär och prylaversion som du, hade väldigt många företag fått packa ihop.

Du kan säkert ta människan ur civilekonomen, men du kan aldrig ta civilekonomen ur människan. Once blended they never part.

Ursprungligen av eskimo:

Men nu pratar du som civilekonom och inte som människa.
Jag köper produkter, och så få som möjligt. Identitet och självbild köper jag helst inte om jag får välja själv.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-09-17 15:53

skönt att du håller ställningarna eskimo

Visst tåls det här att diskutera både mycket och ofta. Jag såg precis videon på youtube för öppnandet av butiken och det var värre än jag trodde. Jag tror inte sekt-stämpeln är något positivt för apples varumärke.

Jag håller inte med jhm om att europa amerikaniseras mer och mer. Det råder faktiskt ganska fundamentala skillnader mellan USA och Europa, speciellt när det handlar om konsumtion.

Själv vill jag ha en apple-dator om det är en bra maskin och inget annat. Helst ska de hålla flera år. Att folk skriker då produktcykeln går över 1 år är otroligt tragiskt.

Ursprungligen av Ikebana:

...Jag tror inte sekt-stämpeln är något positivt för apples varumärke...

Det har invigts nästan 400 Apple Retail Stores sedan 2001. Det har väl sett ungefär likadant ut vid alla invigningarna. Jag tror inte det har påverkat varumärket något nämnvärt negativt.

Och de som tycker att Apple-fansen är en sekt hade nog tyckt det ändå, även utan butiksinvigningsjippona.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-17 16:22
Ursprungligen av Ikebana:

Det råder faktiskt ganska fundamentala skillnader mellan USA och Europa, speciellt när det handlar om konsumtion.

Vilka fundamentala konsumtionsskillnader menar du att det är mellan USA och Europa?

  • Medlem
  • 2012-09-17 16:42

Jag undrar också vilka skillnaderna skulle vara?! Vi lever i en tid då varumärke är allt för vissa och mycket viktigt för alla andra. Man behöver inte titta enbart på Apple, det går alldeles utmärkt att bara kika på valfria superbrands när det gäller kläder. Redan för flera år sedan kunde man läsa snyftartiklar om barn som mobbades i skolan för att de inte hade de rätta märkena och accessoarerna. Själv minns jag det glada 80-talet, och hur viktigt det var för alla killar i småskolan att man skulle ha en Fjällräven, eller Salomonryggsäck för att vara med i gänget. Så upplys mig gärna om skillnaderna mellan USA och Europa.

Ursprungligen av Ikebana:

skönt att du håller ställningarna eskimo

Visst tåls det här att diskutera både mycket och ofta. Jag såg precis videon på youtube för öppnandet av butiken och det var värre än jag trodde. Jag tror inte sekt-stämpeln är något positivt för apples varumärke.

Jag håller inte med jhm om att europa amerikaniseras mer och mer. Det råder faktiskt ganska fundamentala skillnader mellan USA och Europa, speciellt när det handlar om konsumtion.

Själv vill jag ha en apple-dator om det är en bra maskin och inget annat. Helst ska de hålla flera år. Att folk skriker då produktcykeln går över 1 år är otroligt tragiskt.

Senast redigerat 2012-09-17 17:15

Jag förstår inte vad som är så hemskt med att de bygger upp en stämning inför öppnandet med applåder och jublande? Och varför blir det en "sekt" om man gör så?

Jag förstår att vissa gillar det (som jag) och vissa inte, men det är väl inte mycket mer än så? Vi har ju alla olika preferenser.

Blir lite nyfiken, hur skulle ni som inte gillande invigningen tyckt att Apple borde gjort istället? Är det inte lite kul i alla fall att de försöker göra något annorlunda än ett "vanligt" öppnande av en butik?

Ursprungligen av Ikebana:

skönt att du håller ställningarna eskimo

Visst tåls det här att diskutera både mycket och ofta. Jag såg precis videon på youtube för öppnandet av butiken och det var värre än jag trodde. Jag tror inte sekt-stämpeln är något positivt för apples varumärke.

Jag håller inte med jhm om att europa amerikaniseras mer och mer. Det råder faktiskt ganska fundamentala skillnader mellan USA och Europa, speciellt när det handlar om konsumtion.

Själv vill jag ha en apple-dator om det är en bra maskin och inget annat. Helst ska de hålla flera år. Att folk skriker då produktcykeln går över 1 år är otroligt tragiskt.

Ursprungligen av Martin Sigbjörn:

Jag förstår inte vad som är så hemskt med att de bygger upp en stämning inför öppnandet med applåder och jublande?

Friktionen uppstår när känsloyttringar som i vanliga fall klassas som spontana, utförs enligt instruktionsmanual från högkvarter.
Är det hemskt? Nej, men lite förolämpande.

Jag tyckte inte det var särskilt förolämpande med applåderande personal. Det hade varit tråkigare om de bara stått där och typ bara sagt "hej" tycker jag. Men vi har ju alla olika smak.

Ursprungligen av eskimo:

Friktionen uppstår när känsloyttringar som i vanliga fall klassas som spontana, utförs enligt instruktionsmanual från högkvarter.
Är det hemskt? Nej, men lite förolämpande.

Ursprungligen av Martin Sigbjörn:

Jag tyckte inte det var särskilt förolämpande med applåderande personal. Det hade varit tråkigare om de bara stått där och typ bara sagt "hej" tycker jag. Men vi har ju alla olika smak.

Helt harmlöst.

En del människor tar sport oerhört seriöst till ett land de inte valde att födas i, till en identitet de inte medvetet valde tillhöra, till en sport de inte spelat på professionell nivå, till en person eller grupp människor dom aldrig träffat, till en insats de inte har personlig vinning till, till ett resultat som de inte blir påverkad speciellt mycket av materiellt. Men de blir så emotionellt involverade att de kan ställa sig upp emot en TV-apparat som visar en digital sändning av någonting som egentligen hände för 10 sekunder sedan och utföra en akt av gallskrik som egentligen inte påverkar utgången alls.

Det finns så mycket grejer man kan bry sig och tycka är fel när man bryter ner och analyserar saker och ting. Men det är inte värt det. Varför? Ingen skadas ju av det.

Jag tycker nog att det är lite stört att hålla på och tjoa och tjimma inför öppnandet av en butik. Och jag kan tycka att det är lite udda att hålla på att köa bara för att få gå in i butiken på öppningsdagen. För som jag fattar det fick inte de första kunderna något särskilt erbjudande eller någon annan "godbit"...eller?

Lika konstigt är det att ha någon slags relation till Apple som företag. Dom vill sälja sina produkter så dyrt som möjligt.. och jag vill köpa dom så billigt som möjligt. Genom någon slags balansgång så hittar vi ett pris på den aktuella produkten. Det är den enda relation jag har med Apple. Så länge dom gör bra grejer så köper jag dom. Så enkelt är det och längre än så räcker inte min lojalitet.

Även om jag har en personlig relation till Apple betyder ju inte att jag blint köper alla deras produkter. Jag köper de grejerna jag tycker de gör bra. Precis som du

Ursprungligen av iTiger:

Jag tycker nog att det är lite stört att hålla på och tjoa och tjimma inför öppnandet av en butik. Och jag kan tycka att det är lite udda att hålla på att köa bara för att få gå in i butiken på öppningsdagen. För som jag fattar det fick inte de första kunderna något särskilt erbjudande eller någon annan "godbit"...eller?

Lika konstigt är det att ha någon slags relation till Apple som företag. Dom vill sälja sina produkter så dyrt som möjligt.. och jag vill köpa dom så billigt som möjligt. Genom någon slags balansgång så hittar vi ett pris på den aktuella produkten. Det är den enda relation jag har med Apple. Så länge dom gör bra grejer så köper jag dom. Så enkelt är det och längre än så räcker inte min lojalitet.

Ursprungligen av Martin Sigbjörn:

Även om jag har en personlig relation till Apple betyder ju inte att jag blint köper alla deras produkter. Jag köper de grejerna jag tycker de gör bra. Precis som du

Utveckla gärna hur din relation med Apple är "personlig". Kontaktar dom dig när nya produkter skall släppas...? Kommer det förbi en Apple Store Genius och tar en kopp kaffe hemma hos dig...?

Precis, hur kunde du veta det

Ursprungligen av iTiger:

Utveckla gärna hur din relation med Apple är "personlig". Kontaktar dom dig när nya produkter skall släppas...? Kommer det förbi en Apple Store Genius och tar en kopp kaffe hemma hos dig...?

Tror jag lämnar den här tråden för ett tag nu. Ändå strax läggdags Go natt på er allihopa

Jag ser inte det beteendet som pågår i Apples butiker vid invigningar som mycket mer stört än att sitta här och skriva tusentals inlägg om ovan nämnda företag under flera års tid. Det är väl ungefär lika stört i så fall.

Apple berör.

Ursprungligen av Capeman:

Jag ser inte det beteendet som pågår i Apples butiker vid invigningar som mycket mer stört än att sitta här och skriva tusentals inlägg om ovan nämnda företag under flera års tid. Det är väl ungefär lika stört i så fall.

Apple berör.

Det är väl ett friskhetstecken att vi drar offtopic stup i kvarten då.
Men det vi har på 99 är ju inte ett utbyte med Apple, utan med andra människor. Det vore onekligen stört om Apple spelade huvudrollen här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-17 18:17
Ursprungligen av eskimo:

Det är väl ett friskhetstecken att vi drar offtopic stup i kvarten då.
Men det vi har på 99 är ju inte ett utbyte med Apple, utan med andra människor. Det vore onekligen stört om Apple spelade huvudrollen här.

Nej, just precis, 99mac har inget med Apple att göra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-17 19:26
Ursprungligen av Capeman:

Jag ser inte det beteendet som pågår i Apples butiker vid invigningar som mycket mer stört än att sitta här och skriva tusentals inlägg om ovan nämnda företag under flera års tid. Det är väl ungefär lika stört i så fall.

Apple berör.

Steve Jobs hade sagt BOOM om han läst ditt inlägg. Dagens bästa

Huvudrollen sa jag.

Nummer 5 in i butiken!!!

Ljus och stor butik med underbar personal!

Bästa Apple Upplevelsen Hitills:)

Jag tycker nog att Apple spelar huvudrollen här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 09:31
Ursprungligen av mendezzz:

Det är skillnad på att hurra och dansa. Det bägge kan vara "obehagliga" men den senare har man verkligen "crossed the line".

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är skillnad på att hurra och dansa. Det bägge kan vara "obehagliga" men den senare har man verkligen "crossed the line".

Visst är det skillnad, men jag tror även loggan på de anställdas tröja påverkar vissa.
Sen är den senare i USA där man verkara vara lite mer mottagliga mot dessa från ledning beordrade "spontanglädjeuttryck".

Vi behöver mer kritiskt tänkande än lojalitet i dagens samhälle, så sammanfattade en psykolog Apples event i breaking news.

Apples gamla reklam 1984 har aldrig känts mer aktuell i Sverige än ute i Täby.

"Today, we celebrate the first glorious anniversary of the Information Purification Directives. We have created, for the first time in all history, a garden of pure ideology – where each worker may bloom, secure from the pests purveying contradictory truths. Our Unification of Thoughts is more powerful a weapon than any fleet or army on earth. We are one people, with one will, one resolve, one cause. Our enemies shall talk themselves to death, and we will bury them with their own confusion. We shall prevail!"

Såg den här videon:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VCrmKJjeJPI

Man skäms ju bara man ser klippet. Man märker ju att personalen mår genuint dåligt av det här jippot. Märks tydligt att det är en cermoni som är "inövad" borta i USA. Man märker liksom att "hypen" som personalen vill få till inte är genuin från deras sida. Men men, Apple förstår ju grejjen i att försöka förmedla en "vi"-känsla iallafall.

När människor glömmer bort att de är individer, då har marknadsförarna och prästerna nått sina mål!

  • Medlem
  • 2012-09-18 19:55
Ursprungligen av PeeMaN:

Såg den här videon:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VCrmKJjeJPI

Man skäms ju bara man ser klippet. Man märker ju att personalen mår genuint dåligt av det här jippot. Märks tydligt att det är en cermoni som är "inövad" borta i USA. Man märker liksom att "hypen" som personalen vill få till inte är genuin från deras sida. Men men, Apple förstår ju grejjen i att försöka förmedla en "vi"-känsla iallafall.

När människor glömmer bort att de är individer, då har marknadsförarna och prästerna nått sina mål!

Du glömde ta med --politiker.

Bevaka tråden