Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hämta foton från extern hd?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-11 13:56

Jag är TOTAL nybörjare på mac (och datorer över huvud taget), så min fråga är kanske lite märklig. Jag har en extern hd (wd) kopplad till min mac book och gör kontinuerliga säkerhetskopior via time machine.

Nu vill jag helt enkelt gå in i den externa hårddisken för att kontrollera att alla mina foton verkligen har hamnat där innan jag raderar dem från min kamera (vill ju ha fotona både på datorn och den externa hd:n).

Hur går jag in i den externa hd:n?

När jag vill öppna iphoto i externa hd:n står det bara "Du kan inte öppna programmet iPhoto eftersom det finns i en Time Machine-säkerhetskopia."

  • Medlem
  • 2012-09-11 13:58

Det du har i din Time Machine är en spegling av din dator. Du kan (eller bör) inte öppna filer eller program från Time Machine.
Alltså, du kan navigera in i time machine genom Finder om du prompt ska verifiera att filerna finns där, men just när det gäller iPhoto sparas filerna i en dold mappstruktur som inte är helt enkel att ta sig in i om man inte vet vad man gör. Och eftersom du själv säger att att du är nybörjare avråder jag bestämt från att du försöker.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-11 20:09
Ursprungligen av Baron:

Det du har i din Time Machine är en spegling av din dator. Du kan (eller bör) inte öppna filer eller program från Time Machine.
Alltså, du kan navigera in i time machine genom Finder om du prompt ska verifiera att filerna finns där, men just när det gäller iPhoto sparas filerna i en dold mappstruktur som inte är helt enkel att ta sig in i om man inte vet vad man gör. Och eftersom du själv säger att att du är nybörjare avråder jag bestämt från att du försöker.

Jag trodde att jag skulle kunna använda den externa hårddisken som ett stort USB och tex ta med för att koppla in i andras datorer om jag vill visa bilder eller liknande. Detta skulle vara ganska krångligt låter det som på dig?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-11 20:31
Ursprungligen av Magny:

Jag trodde att jag skulle kunna använda den externa hårddisken som ett stort USB och tex ta med för att koppla in i andras datorer om jag vill visa bilder eller liknande. Detta skulle vara ganska krångligt låter det som på dig?

TM-backupen funkar inte som ett vanligt "kopiera-filer-program", utan är gjort för att samverka med TimeMachine-programmet. Har du startat det och tittat på hur det ser ut, hur man väljer från vilken tid man vill hämta tillbaka? Det användardränssnittet hade nog varit svårt att göra om man hade haft ett vanligt "kopiera-filer-program".
Eftersom den sparar om varje timma, så är det ju förstås bara ändringar som backupas, allt annat är bara genvägar till ett ställe där resp fil ligger, annars skulle det tas upp stora mängder av utrymme. Och det gör att det inte alltid är så lätt att manuellt gå in och hitta en speciell fil.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-11 14:09

Apple gör ofta så att får du inget meddelande så funkar det. Är det problem så får du ett meddelande om det. Så räkna med att backupen är OK.
Sedan kan ju den hårddisken packa ihop också förstås, så en backup på dina viktiga bilder bör du ha på något annat medium också, t ex DVDskivor, en extern backupleverantör där du kör över filerna över Internet (off-site).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-11 20:12
Ursprungligen av kenjon:

Apple gör ofta så att får du inget meddelande så funkar det. Är det problem så får du ett meddelande om det. Så räkna med att backupen är OK.
Sedan kan ju den hårddisken packa ihop också förstås, så en backup på dina viktiga bilder bör du ha på något annat medium också, t ex DVDskivor, en extern backupleverantör där du kör över filerna över Internet (off-site).

Jag har också tänkt på att jag borde ha en back-up på typ DVD. Jag köpte en extern brännare för att kunna göra detta, men sedan verkade det som att man måste lägga in bilderna i ett fotoalbum för att kunna spara. Är det så? Eller kan jag spara bilderna på en dvd-skiva med samma upplägg i mappar som jag har i iphoto? Tack för svaret förresten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-12 09:03

Mitt tips blir att inte använda Time Machine om du vill göra backuper du vill kunna bära runt. Time Machine är utmärkt som EN backuplösning för en dator. Men när det gäller privata foton skulle jag inte sätta mitt tillit till enbart den.
Satsa istället på att manuellt kopiera över bilderna med jämna mellanrum till en extern disk. Den kan du då flytta omkring på och komma åt dina bilder på. För att se själva bildfilerna i Finder behöver du gå in i iphotos bildbibliotek. Enkelt sätt: I iPhoto, högerklicka på en bild och välj "visa originalfil" (eller motsvarande, minns inte exakt vad det står). Nu öppnas ett finderfönster där du kommer åt bilderna. Sabba inget där bara, enbart kopiera därifrån till din externa disk.

  • Medlem
  • 2012-09-12 09:46

Man kan dela upp (partitionera) sin externa hårddisk och använda en del för time machine och den andra som vanlig lagringsplats för filer. Då får man det bästa av två världar.
Men man ska komma ihåg att säkerheten inte är industrial strength.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-12 16:41

Näh, det händer lite då och då att man får meddelandet att TM har råkat ut för ett problem och vill börja om på en ny backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-12 16:56

Det är utmärkt att du använder Time Machine för backup. Men jag rekommenderar att den hårddisken ENDAST används för backup. Köp en till hårddisk eller ett USB-minne om du vill flytta runt filer. Det är inte så dyrt. Eller bränn en DVD.

För att kolla vad Time Machine har lagrat så går du in i iPhoto. Sedan trycker du på Time Machine ikonen i docken. Nu kommer du att se - i iPhoto-fönstret - vilka bilder som finns i backupen. Lek gärna runt lite så du förstår hur det fungerar. Som en övning, ta bort en bild från iPhoto och använd Time Machine för att återställa den.

Tänk också på att du har backup ENDAST om bilderna är lagrade på flera ställen. Om den externa hårddisken går sönder är ju allt kvar i datorn och du kan köpa en ny extern hårddisk. Du ska aldrig ta bort en bild från datorn och tro att den är "arkiverad" på Time-Machine-disken.

  • Medlem
  • 2012-09-12 17:13

@pesc: Bra poäng! Skilj på arkiv och backup.

1
Bevaka tråden