Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA 2012 och Thunderbolt Display - prestanda?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-08-22 22:24

Hej

Har nyligen införskaffat en 27" Thunderbolt Display till min 11" MacBook Air (2011).
Den kombon fungerar förvånansvärt bra tycker jag men ibland kan det kännas som att vissa saker i flyter på lite segare än önskat när det gäller animationer i Launchpad och Mission Control etc...
Jag undrar om någon har erfarenheter av årets modell av Macbook Air tillsammans med Thunderbolt Display?
Kan man förvänta sig någon avsevärd förbättring i grafik-prestanda tro?
Är inte ute efter att spela på den utan är endast intresserad av att veta huruvida vardagliga arbetssysslor flyter på 27"-skärmen med 2012 års modell av MBA jämfört med 2011 års modell.

Har läst mig till att det ska vara i snitt 60% bättre prestanda i 2012 års modell samt att den ska klara av att driva hela 2 st Thunderbold Displays. Så jag tycker det vore rimligt att anta att det flyter på problemfritt på 1 sådan i så fall.

Erfarenheter någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-23 22:59

Jag har inte testat, men jag har en MBA 11" 2011 med 1.6 GHz i5 och en fulmac med i5 2500K + ATI 5570. Jag märker stor skillnad mellan dessa på en Dell U2711. Om jag kört den stationära datorn så märker jag att Airen är segare.

Om man tittar på grafiktester så ser det ut som om HD4000 i en MBA är ca 1.5 ggr snabbare i snitt jämfört med HD3000. Detta blir ju bara teori och spekulation: Det borde märkas, men om det räcker det vet jag inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-28 00:51

Intressant tråd. Själv undrar jag mer om fläktandet. Sitter med 2011 13" i7 som utan Thunderboltskärmen jobbar tyst som en mus. Med skärm fläktar den upp och ner bara jag tänker på flash eller Youtube etc.

Ursprungligen av conzole:

Intressant tråd. Själv undrar jag mer om fläktandet. Sitter med 2011 13" i7 som utan Thunderboltskärmen jobbar tyst som en mus. Med skärm fläktar den upp och ner bara jag tänker på flash eller Youtube etc.

Visst har MBA 2012 asymmetriska fläkten? Kan tänka mig att det gör en del skillnad i fläktljud.

  • Medlem
  • 2012-08-28 07:56

Upplever lite samma sak som du säger, att fläkten går betydligt oftare när jag har datorn inkopplad i TB-skärmen, vilket kanske inte är så förvånande egentligen med tanke på den höga upplösningen. Sedan brukar just Flash sätta fart på min fläkt rätt så omgående även om jag inte har datorn inkopplad i en extern skärm. Dock så märkte jag en avsevärd förbättring på den punkten efter att jag köpte ett BookArc-ställ till min MBA (BookArc for Air - BookArc for Air - Twelve South). Fläkten går fortfarande då jag t.ex. kollar på Flash-film och liknande men det blev ändå en märkbar skillnad. När fläkten väl snurrar så upplever jag den oftast som tystare dessutom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-28 21:20

Det var väl unikt för Retina MBP va?

  • Medlem
  • 2012-08-29 09:53

Tydligen inte. Den sitter även i 2012 års modell av MacBook Air:

2012 MacBook Air Has Quiet Asymmetrical Fans | Obama Pacman

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-29 16:35
Ursprungligen av Ktulu:

Tydligen inte. Den sitter även i 2012 års modell av MacBook Air:

2012 MacBook Air Has Quiet Asymmetrical Fans | Obama Pacman

Det var som tusan. MBA blev plötsligt aktuellt igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 15:51

Har ni märkt av at maskinen låst sig på hög fläkt-rpm även när belastningen är låg? Det har jag och då är det enda som hjälper omstart eller en snabb sleep/wake.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-08 16:39

Skaffade en MBA 13" 2012 häromdagen och jag märker inte av något av det som tas upp i tråden. Jag hoppas inte jag lär märka det heller.

Angående TS problem med sin MBA hookad med sin ACD, vilket OS kör du? En polare hade problem med sin burk (visserligen första gen MBP 15") och att datorn blev seg med skärmen. Enligt honom så var det 10.7 som strula till det för i 10.8 fungerar det bra.

Nu behöver det inte va så men tänkte det kunde vara värdefullt att dela med sig av denna infon

1
Bevaka tråden