Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

itunes flyttar inte låtar till papperskorgen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har lagt till en del låtar i mitt itunes-bibliotek men när jag väljer att ta bort dem (cmd+"backspace") och väljer att den skall flytta filerna till papperskorgen så ligger de ändå kvar i itunes media.

vad är fel och hur löser jag det?

ingen lust att fylla min usb-disk med låtar som jag tagit bort.

Alternativ + kommando + backsteg

Kortkommandot som Ola visar är för att ta bort låtar inne i en spellista och samtidigt ta bort filen från hårddisken.

Borttagning av en låt inne i en spellistan betyder annars att man rensar låten ur spellistan men att man låter den vara kvar i biblioteket.

Om man tittar på filerna i huvudbiblioteket Musik så funkar det annorlunda.

Vet dock inte om det hade någon bäring i tqilas problem här.

efter att snabbt ha läst igenom där så verkar deras problem vara att de inte ens får upp dialogrutan att flytta till papperskorgen och så är ej fallet för mig.

jag får alltså upp dialogrutan och klickar på "flytta till papperskorgen" men den tar bara bort i itunes och inte i itunes media-katalogen (som jag skrev i första inlägget)

men ska läsa igenom tråden lite mer grundligt efter jobbet

Vad händer om du bara högerklickar på låtarna i iTunes o väljer "delete"?

Du skrev "usb-disk"... har du flyttat iTunes-biblioteket till en extern hårddisk?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Du skrev "usb-disk"... har du flyttat iTunes-biblioteket till en extern hårddisk?

Är lite oklar på det där också samt vad det egentligen är du gör. Varför ska du ta bort låtarna när du lagt till dem, vart ska du ta bort dem ifrån?

Om du ska ta bort dem från en USB-disken/minne så kanske det kan vara värt att kolla så denna inte är låst för då raderas nämligen ingenting, det bara kopieras...

ja, jag har mitt itunes-bibliotek på en usb-disk.

varför jag vill ta bort låtarna? jo av den enkla anledningen att jag inte vill ha dem längre/de är dåliga.

usb-disken är inte låst på något sätt och hade även detta problem när jag tog bort låtar när itunes-biblioteket låg på datorns hårddisk.

Det låter som något bekymmer med skivbehörigheter...

Är det en USB du har ansluten till datorn eller är det en Airport-hårddisk?

Vad är det för formatering på USB-disken?

det är en lacie 1tb usb-disk ansluten till macbooken och den är formaterad med hfs+

och av någon anledning så dyker inte ens rutan med förfrågan att flytta till papperskorgen upp i itunes nu.

så får kolla capemans länk där och lösa det problemet också

edit: räckte visst att starta om itunes så dök rutan upp iallafall, nu återstår bara problemet med att filerna faktiskt ska försvinna också.

edit 2: verkar vara likadant med att ta bort låtarna, ena stunden funkar det, andra inte.. men en omstart av itunes verkar lösa det tillfälligt tills det slutar funka igen.

Senast redigerat 2012-09-02 17:59

Jag har grejat med ett annat iTunes-problem i helgen och såg några saker som man kan använda vid felsökning.

1. Du kan exportera ut ditt iTunes bibliotek och sen läsa tillbaka det. När man läser tillbaka den filen så behålls alla betyg, spellistor etc. Det ser ut precis som innan.

2. Du kan hålla ned Alt när iTunes startar och skapa ett nytt parallellt bibliotek. Den minns vilket man använde sist så ny start med Alt gör att man kan växla mellan.

De här två sakerna i kombination kanske kan hjälpa vid felsökning. Men se för 17 till att ha en backup på filerna i din nuvarande mapp Musik/iTunes.

Exempelvis kan du skapa ett nytt bibliotek och lägga in filer från samma hårddisk. Om det funkar att radera nu så kan du importera filen från nr 1 och se om det fortfarande funkar.

Det skadar kanske inte att börja med att ta bort alla iTunes inställningar i Preferences men passa dig bara för att den i default har den där "ordna mappar" ikryssad. Om du har en egen mappstruktur på musiken på disken så ser iTunes till att den blir historia.

tack för tipsen, ska prova dessa om problemet uppstår igen (verkar funka ok nu)

jag har låtit itunes sortera mina låtar istället, tycker det är smidigt och enkelt och itunes gör ett mycket bättre jobb än mig på att sortera

1
Bevaka tråden