Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att få 5.1 hemmabio att fungera med Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • oslo
  • 2012-08-22 22:30

Som rubriken beskriver så har jag problem att få mitt 5,1 ljudsystem att fungera ihop med min mac.
Systemet jag har är:

Macbook Pro 2011 modell
Yamaha rx-v667 receiver
Harman kardon hkts30 5.1 hemmabiosystem.

Problemet jag får är att jag endast får fram 2.1 ljud med macbooken inkopplad och jag får inte ens någon möjlighet att ändra ljudinställningar på receivern utan det står endast "Not available" på samtliga inställningar.
Har provat koppla in flera andra enheter såsom en pc och även en ps3 och då funkar systemet felfritt.
Har sökt runt lite på forum och förstått att fler haft liknande problem men har inte kunnat finna någon lösning.

Väldigt tacksam om någon har något tips .

Mvh

Vad använder du för kablar för att koppla ihop sakerna? HDMI/optisk/analogt?
Vilka programvaror provar du med och vad är det du försöker spela upp?

Jag har precis samma bekymmer. När jag inte fick HDMI att funka så köpte jag till slut en optisk kabel efter tips på webben. Första testerna med dubbla sladdar blev ett stort jaså sen har jag inte haft tid att greja mer.

Skriver det här mest för att åka med på tråden. Har lite hektiskt nu med några deadlines så jag kan inte testa något förrän i helgen.

  • Medlem
  • oslo
  • 2012-08-22 22:58

Använder adapter från tb utgången till hdmi kabel .
Provat lite olika programvaror såsom spotify , vlc , itunes m.m
Verkar inte spela någon roll vilken programvara jag väljer eller vad jag vill spela upp utan känns mer som felet ligger i macbooken.
Blir tokig på det här.

Antar att det funkade riktigt med dubbla sladdar ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-22 23:01

Har du tittat på Ljud/MIDI-inställningar under Verktygsprogrammappen?

Jag körde på hdmi+optisk direkt då jag läst om diverse problem med andra sätt när jag satte upp min Mini som HTPC.

Detta på en Mac Mini, men det är ju same same..

  • Medlem
  • oslo
  • 2012-08-22 23:16

Finns inga valmöjligheter som påverkar detta under ljudinställningarna.
Verkar väl vara så att det är thunderbolten som spökar då eftersom det inte verkar vara någon som får det att fungera utan dubbla kablar.
Tycker fortfarande det är ett väldigt "lustigt" problem.
Väldigt osmidigt med ännu en kabel..

Får prova ta hem osx mountain lion imorgon och se om det gör någon skillnad.

  • Medlem
  • 2012-08-23 00:42

Hade liknande problem i mitt hemmabiosystem fram till för ett år sen ungefär, som jag löste genom att skaffa en Geffen HDMI Detective. Mitt system består av
- MacMini
- HK receiver
- Panasonic projektor
- 5.1-högtalare (kopplade till receivern, förstås)

Jag kommer inte ihåg exakt varför, men när jag höll på att rota i det så kom jag fram till att enda sättet att få ut 5.1 från min MacMini var via HDMI. Problemet var bara att HDMI inte fanns som ett val i Ljud ut, bara optiskt digitalt.

Men av en slump upptäckte jag att om projektorn inte var påslagen, dök HDMI upp som ett val i Ljud ut. Slog jag på projektorn försvann HDMI. Det visade sig att så länge projektorn var avslagen så skickade receivern information om vilka ljud- och bildformat som den stöder (däribland att ta emot ljud) till MacMinin, men så fort projektorn var på så skickades vilka format som projektorn stöder. Och eftersom min projektor inte kan ta emot ljud via HDMI så vägrar MacMinin att skicka ljud den vägen.

HDMI Detective:n löser problemet genom att man kopplar in den mellan MacMinin och receivern, och där sitter den och talar om för MacMinin att det är OK att skicka ljud via HDMI.

1
Bevaka tråden