Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordet och musen tappar emellanåt kontakten = omstart!?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-18 11:53

Har på sistone vid flera tillfällen upplevt ngt på vår iMac (nu 24 mån gammal) som är både irriterande och lite oroande.

Såväl det trådlösa tangentbordet som den trådlösa musen "slutar fungera". D v s man kommer ingenstans ("når inte datorn").:'(

Enda utvägen i de lägena, vad jag förstått, är en "hård" omstart - att hålla inne powerknappen och starta om datorn.
När man gjort det så funkar det igen.

Märker i o f s också att tangentbordet emellanåt också "missar" tangenttryck... (Precis nu när jag skriver detta, t ex...)

Vad beror detta på och ffa, vad kan/skall jag göra??

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-18 12:03

"Hänger sig" också (tangentbordet) ser jag nu... Skriver flera likadana bokstäver trots att jag inte klickar...:confused:

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-18 13:08

Eftersom det är ett trådlöst, så kan det vara flera saker. Det enda (efter att ha bytt batterier) är nog att testa med ett annat tangentbord, och se hur det uppför sej. Krånglar det också är det troligen radiostörningar, krånglar det inte, byt ut ditt tangentbord.
Du kan ju testa att plocka bort det över lista på BT-tillbehör, och para det igen, men det tvivlar jag på att det hjälper.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-19 10:05

Provade med att plocka bort alla anslutna kablar, stängde av och lät den stå en stund.

Sedan i med strömkabeln och start. Har uppfört sig normalt sedan dess (inga USB eller annat anslutna).

Skall pröva med att ansluta övriga kablar nu och se om normalläget består.

Jag råkar också ut för detta ibland. En aning frustrerande när det inträffar

Har ett liknande problem!
Musen och trackpadens "vänster click" slutar att fungerar!
Höger click fungerar dock fortfarande!

Det enda som hjälper är att göra en omstart.
Finns det ngt som att göra en restart på musen/trackpaden?

1
Bevaka tråden