Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta befintlig TimeMachine-HD med TimeCapsule

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-18 13:14

Har sedan tidigare en extern hårddisk för Time Machine.

Har nu skaffat Time Capsule och står i färd med att ansluta den - och därmed ersätta den tidigare/befintliga externa hårddisken, vad gäller TM.

Något att tänka på, vid installationen?

Tänker själv på det här med att den befintliga ju inte bara har senaste backup-version utan också för dagar/veckor/månader bakåt i tiden - och det kan ju vara "kul" att få med sig till den nya. (Om inte annat så lär man ju inte ha ngt att loosa på det.)

Ja, det enklaste är väl att spara den gamla hårddisken intakt om du kommer på att det är något du har på den som ska sparas. Vet inte hur systemet reagerar på om du bara kopierar över dina gamla backupfiler på den nya disken.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-18 13:55
Ursprungligen av pmarriott:

Ja, det enklaste är väl att spara den gamla hårddisken intakt om du kommer på att det är något du har på den som ska sparas. Vet inte hur systemet reagerar på om du bara kopierar över dina gamla backupfiler på den nya disken.

Vet inte heller. Månne får man den frågan när man anslutit Time Capsule - att systemet är så sofistikerat att det känner av att "hmmm, här har vi redan en konfig som säger att Time Machine är aktiverat, mot en befintlig disk - vad vill du göra nu när du stoppat i en Time Capsule (som är avsedd för just TM)?".

Och att man då kan kopiera över de befintliga TM-filerna på den nya TC.

Ursprungligen av Tommy66:

Vet inte heller. Månne får man den frågan när man anslutit Time Capsule - att systemet är så sofistikerat att det känner av att "hmmm, här har vi redan en konfig som säger att Time Machine är aktiverat, mot en befintlig disk - vad vill du göra nu när du stoppat i en Time Capsule (som är avsedd för just TM)?".

Och att man då kan kopiera över de befintliga TM-filerna på den nya TC.

Nej, om du ansluter din TC så går du sen bara in och förkunnar att den ska använda TC'n i TimeMachine. Mer dramatiskt än så är det inte. Vill du i ett senare skede återgå till en backup som du har på din gamla disk så får du plugga in den.

En fråga:
Till vart på Time Capsulen ska jag dra mappen ("Backups.backupdb") ?
Min Time Capsule ligger under "Delat" och inte bland de vanliga enheterna. Det enda som finns på den är en tom mapp som heter "Data". Ska jag dra mappen in i den?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-30 17:23

Instruktionen säger att du ska dra katalogen Backups.backupdb till roten på den nya backupdisken, jag har aldrig använt en TC så jag vet inte säkert.

Om du accessar TC från din laptop, vilken katalog kommer du till då?
Troligen dit du ska dra backupkatalogen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-30 17:28

Info för TC:

Time Machine: Överföra Time Machine-säkerhetskopior från en Time Capsule till en annan

Ojsan, man kan inte direkt överföra en TM-backup från en extern disk till en TC, men detta verkar vara ett sätt:

http://www.unlikelywords.com/2009/01/05/moving-a-time-machine-backup-to-a-time-capsule/

Ursprungligen av mattiL:

Ok tack, provar nån dag.

1
Bevaka tråden