Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac - Rengöra skärm

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har tips? Har försökt med både fuktig och torr microfiberduk (samma som jag använder till att rengöra objektiv) och det blir tamejfan inte rent! Antingen blir det fuktränder eller så smetar jag bara ut grabbens fingeravtryck!

Otroligt frusterande att inte ha en ren skärm!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-27 17:22

Fuktig mikrofiber kör jag med. Men är det mycket fett får jag göra det flera gånger.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-27 17:41

Är du säker på att det inte är ramminnet som håller på att ge upp.
Rör sig fläcken, är den ljusbrun. Öppna upp textredigeraren och dra den vita sidan över fläcken.
Jag höll på att bli tokig när jag hade en skitfläck som inte försvann tills någon tipsade om ett söndrigt ramminne.
Jag har inte påstått att det är felet på din iMac men kan vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-27 17:43

Jag fick göra rent min sons dator/skärm som var rätt smutsig. Jag tog ljummet vatten på en del av en nytvättad kökshanduk som inte sköljts i sköljmedel, torkade sedan rent skärmen och torkade torrt med den torra delen. Sen torkade jag med en mikrofiberduk så det inte blev kvar några fibrer från kökshanduken.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-27 17:47

En VÄL urvriden mikrofibertrasa brukar jag använda. Är skärmen mycket skitig kan en droppe diskmedel hjälpa. Ibland kan en efterputsning behövas för att få bort ränder. Detta görs med Något liknande en en rengöringsduk för glasögon.

Allt rengöring utföres mycket försiktigt för att inte repa skärmen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-27 17:53
Ursprungligen av joakimo:

Allt rengöring utföres mycket försiktigt för att inte repa skärmen.

True that.

En annan har fått sin skärm repad av inhyrd städpersonal. Trots ständiga påminnelser och emellanåt t.o.m. fasttejpade/överhängande A3-ark som säger PUTSA EJ SKÄRMEN, PUTSA ALDRIG SKÄRMEN... nog fan blev den sönderrepad ändå.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-07-27 19:17

Att repa ens skärm är som att repa lacken på ens bil. Oförlåtligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-27 19:41

Det kan var damm och skit på insidan också. Det är lätt att lyfta ur glaset med ett par sugkoppar. Men rör för fan inte själva displayen.

Är ganska säker på att det varken är skit på insidan eller ram-minnet eftersom datorn är en vecka gammal (har precis bytt sida). Ränder och jävelskap är det dock.

Hur lättrepad är skärmen egentligen? Man blir ju lite orolig när alla varnar för det!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-27 20:15
Ursprungligen av mikaelbruer:

Är ganska säker på att det varken är skit på insidan eller ram-minnet eftersom datorn är en vecka gammal (har precis bytt sida). Ränder och jävelskap är det dock.

Hur lättrepad är skärmen egentligen? Man blir ju lite orolig när alla varnar för det!

Det som stod att läsa i mitt inlägg var vad jag skrev rent generellt för skärmar – inte specifikt för iMac. Den jag fått repad är en matt Dell-skärm, med betydligt mjukare och fjädrande plast(?) än det glas som sitter på iMac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-27 20:23

Jag har aldrig repat en skärm, bara man är försiktig så är det inga problem. Mjukt att torka (typ fiberduk) med, bara ljummet vatten och vrid ur så att det inte är för blött trasa. Det brukar också följa med en liten duk man kan använda när man köper ny Mac, ialla fall till alla bärbara har det varit så.

Nu skriver du att du redan försökt få bort fläckarna och att de bara smetas ut. Det verkar som att det är något fett som är lite svårare att få bort. Kanske du kan testa som joakimo skrev med en droppe diskmedel i vattnet?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-08-16 15:10

Det är en iMac vilket betyder att skärmen i sig täcks av en glasruta och glasrutor rengörs bäst med vanligt fönsterputsmedel.

Jag brukar ta två rutor vanligt hushållspapper som inte luddar och vika på mitten och ta lite fönsterputs på det, tvätta sedan av skärmen och eftertorka med en torr pappershanduk.

Se bara till att inte sputa direkt på skärmen eller ta så mycket att det rinner eftersom det lätt kommer innanför glaset då vilket inte är bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-16 19:11

Glasrutor rengöres bäst med en mikroduk, utan fönsterputsmedel.

Är väl tionde gången jag drar det här.

Två microfiberdukar, den ena under varmvattenkranen, vrid ur ordentligt, varm och fuktig - inte så det rinner.
Torka av med den fuktiga varma, gå efter med den torra kanske 15 sek senare.

Funkar på glasbord, speglar osv. Inget kem, ingen sprit....
Enkelt, miljövänligt, snabbt, luktar inget och det blir rent.

Har du apskitigt eller röker framför din dator får man kanske ta i mer eller använda sprit då....

1
Bevaka tråden