Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ergonomiskt tangentbord till mac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja ha ett ergonomiskt tangentbord till min mac - görna trådlöst med en bra mus till. Har försökt hitta på nätet men det är svårt att bilda sig en uppfattning. Någon som kör logitechs eller microsofts eller något annat märke och trivs med det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-21 16:39

Jag använder ett Microsoft Wireless Natural Pro till min iBook och det funkar ganska bra tycker jag. Lite udda är det dock att alla symboler på tangentbordet inte stämmer. Men jag har vant mig ganska bra vid det här laget

Logitech eller MS?

LOGITECH CORDLESS DESKTOP COMFORT eller Microsoft Wireless Optical Desktop Pro 2.0 tycks vara dom som finns tillgängliga nu. Någon med erfarenhet av dessa som vill dela med sig?!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-22 09:09

Båda är bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-23 20:55
Ursprungligen av cuben@mac99:

Jag skulle vilja ha ett ergonomiskt tangentbord till min mac - görna trådlöst med en bra mus till. Har försökt hitta på nätet men det är svårt att bilda sig en uppfattning. Någon som kör logitechs eller microsofts eller något annat märke och trivs med det?

Ett nytt ergonomiskt tangentbord, utan numpad och med apple-tangenter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-24 08:21

Jag saknar (från vad jag kan se på bilderna) det som Appe hade på sitt gamla ergonomiska tangentbord (och som Microsoft misslyckades med i kopieringen när dom plankade tangentbordet), nämligen möjligheten att höja tangentbordet i framkant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 14:03
Ursprungligen av frazze:

Jag saknar (från vad jag kan se på bilderna) det som Appe hade på sitt gamla ergonomiska tangentbord (och som Microsoft misslyckades med i kopieringen när dom plankade tangentbordet), nämligen möjligheten att höja tangentbordet i framkant.

Kolla länken till det nya ergonomiska tangentbordet som jag nämner i tidigare inlägg i denna tråd. Det tangentbordet kan man justera både lutning och uppdelning av tangentbordet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-24 15:52
Ursprungligen av Reisan:

Kolla länken till det nya ergonomiska tangentbordet som jag nämner i tidigare inlägg i denna tråd. Det tangentbordet kan man justera både lutning och uppdelning av tangentbordet.

Ja, jag ser att man kan ändra lutningen på det. Då dom inte explicit anger var och hur man kan ändra lutningen så får man titta på bilden istället. Och av skuggorna att döma så ser det ut som att man gör det i bakkanten. Och det anser jag inte är rätt.

  • Medlem
  • Oskarshamn
  • 2012-08-05 21:19
Ursprungligen av cuben@mac99:

Jag skulle vilja ha ett ergonomiskt tangentbord till min mac - görna trådlöst med en bra mus till. Har försökt hitta på nätet men det är svårt att bilda sig en uppfattning. Någon som kör logitechs eller microsofts eller något annat märke och trivs med det?

Ett 6 år försenat svar på fråga men sänder det ändå eftersom ergonomiska tangentbord som verkligen är ergonomiska inte bara till namnet fortfarande är en bristvara. Efter många års användning rekommenderar jag Kinesis Advantage. (Finns dock inte trådlöst som efterfrågas) En radikal design - som fungerar mycket bra. På konventionella tangentbord - även så kallade ergonomiska - ligger tangenterna ca 30° diagonalt förskjutna. Det är definitivt ingen ergonomisk layout utan bara ett arv alltsedan 1800-talets mekaniska skrivmaskiner på vilka tangentraderna måste förskjutas för att inte typarmarna skulle krocka. Fr.o.m. 1961 då elektriska skrivmaskiner med skrivkula och senare skrivhjul introducerades fanns det inte längre någon anledning att behålla 1800-talslayouten med diagonalförskjutna tangenter. Trots det fortsatte tillverkarna att behålla den gamla layouten p.g.a. slentrian och tradition. Liksom datortangentbordstillverkarna som fortfarande kör den gamla 30gradiga typarmslayouten. På Kinesis Advantage är layouten vinkelrät, vilket tillsammans med det speciellt profilerade tangentbordet ger kortare avstånd från fingrarna till tangenterna - vilket minskar spänningar i händer och armar - och ökar snabbheten. 90°-layouten fungerar definitvt bättre & snabbare - men det behövs ett par veckor för att vänja sig vid den. Tangentborden tillverkas i delstaten Washington i nordvästra USA - (också i version med "svenska" tangenter). Sedan något år finns svensk återförsäljare.

1
Bevaka tråden