Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Thunderbolt Gigabit Ethernet-adaptern testad

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-25 10:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Uj...en tusing dyrare än min magkänsla :-(. Man får ju hoppas att den och andra TB-grejer sjunker i pris med tiden. Vilket är troligt även om TB aldrig blir lika billigt som USB3 så klart - FW har ju alltid varit dyrare än USB2.

Fast kostar det $399 i USA så brukar det kosta 4000 i Sverige pga moms osv dvs absolut inget köp här i alla fall.

Ursprungligen av kainen:

Fast kostar det $399 i USA så brukar det kosta 4000 i Sverige pga moms osv dvs absolut inget köp här i alla fall.

Du kan ju alltid köpa från USA och hoppas att det inte fastnar i tullen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-24 08:58

Suck och stön... sitter med en ny MBA och har inte ens tänkt tanken att jag inte kan koppla in Ethernet adapter sammtidigt som en extern skärm (I detta fall TVn). Det går inte så bra att streama 1080p film över wifi... nåja, jag får vänta tills det dyker upp en lösning på detta och nöja mig med 720p tills vidare.

Ursprungligen av kainen:

Suck och stön... sitter med en ny MBA och har inte ens tänkt tanken att jag inte kan koppla in Ethernet adapter sammtidigt som en extern skärm (I detta fall TVn). Det går inte så bra att streama 1080p film över wifi... nåja, jag får vänta tills det dyker upp en lösning på detta och nöja mig med 720p tills vidare.

Går det inte bra att använda denna då?

Apple USB-Ethernetadapter - Apple Store (Sverige)

Ursprungligen av Capeman:

Går det inte bra att använda denna då?

Apple USB-Ethernetadapter - Apple Store (Sverige)

Den är har sämre fart än wifi på en MBA, vilket jag tar upp i artikeln

Såhär skriver Ars om det, min markering:

Citat:

WiFi speeds top out anywhere between 54 and 450Mbps. On a really good day, real-world performance is two-thirds of that advertised link speed, but half is more common. For instance, I've seen my MacBook Air do 23MBps over its 300Mbps WiFi connection, but most days I get 16MBps. That's still faster than the 11MBps that the USB Fast Ethernet (100Mbps) adapter supports.

(Observera skillnaden mellan MBps och Mbps.)

Med det sagt, undrar om inte 1080p faktiskt går att strömma över wifi?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-24 13:34

Jag har problem med wifi i vissa scener i filmer i 720p tex när det snöar eller om det är mycket vatten då det blir väldigt mycket data för bilden... då kommer 1080p garanterat inte att fungera.

Wifi anslutningen är ju ändå snabbare än 100Mbit ethernet så den känns rätt bortkastad i detta sammanhang.

Ursprungligen av kainen:

Jag har problem med wifi i vissa scener i filmer i 720p tex när det snöar eller om det är mycket vatten då det blir väldigt mycket data för bilden... då kommer 1080p garanterat inte att fungera.

Wifi anslutningen är ju ändå snabbare än 100Mbit ethernet så den känns rätt bortkastad i detta sammanhang.

Ah, så pass. Här hemma är jag glad över trådat nät i huset till mediaboxen i vardagsrummet.

OT börjar jag bli sjukt trött på att folk prata om huruvida det går att strömma 720P eller 1080P. Det är inte upplösningen som avgör om det går eller inte går.. Utan vad det är för bitrate och stream size...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-25 09:00

Observera att det som ni talar om att koppla flera ethernet till en, eller LACP som tekniken heter, faktiskt inte gör kopplingen snabbare, däremot kan den göra mer
Varje länk är begränsad till sin maxhastighet (1GBit) och 2 st i LACP klarar 2x1GBit, inte 2GBit. Alltså, kopplar man ihop 2st Mac Pro med 2st ethernetkablar så kan man ändå bara föra över med 1GBit, men man kan göra 2st överföringar (kanske) samtidigt med 1GBit.

Anledningen till att det funkar på det här viset är att det skulle krävas _alldeles_ för mycket logik för att dela upp paketen och sen pussla ihop dem igen i rätt ordning, alltså gör man inte så.

LACP fungerar genom att man, baserat på MAC-adress, väljer en av de ingående portarna i LACP-kopplet och sen kör man trafiken där. I bästa fall kan man då serva lika många klienter med max hastighet som man har länkar. På jobbet har jag 6st servrar som har 3x1GBit i LACP. Mellan dessa blir hastigheten aldrig över 1GBit, men å andra sidan, när servrarna servar 100 klienter fördelas detta fint på de 3 ingående portarna och lasten blir 3GBit (tack EMC för snabbt SAN och Apple för stor filsystemscache ).

  • Medlem
  • 2012-06-25 11:40

Thunderbolt-hubb.
Det kommer.

Thunderbolt-hubb.

Ursprungligen av Zepto:

Thunderbolt-hubb.
Det kommer.

Thunderbolt-hubb.

Konstigt.
Du skriver.

Konstigt.

Två inlägg raderade med hänvisning till forumets regler §1.6

Vänligen,
/ T

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-06-25 19:23

Idag blev jag informerad om nästa problem med en adapter. Det är visst så att adaptern får en egen MAC-adress. Och om man på ett stort företag (i mitt fall universitet) registrerar adaptrar för att de ska ha tillgång till nätet så går det att flytta dessa adaptrar mellan olika datorer och även datorer som inte ska ha tillgång till nätet.

Ni kan ju tänka er säkerhetshysterin som råder kring en sådan lösning. Det kommer med andra ord vara så att om man köper en MBPR eller MBA i framtiden så kommer man få kämpa för att komma åt nätet via sladd. Jag får hoppas att den trådlösa mottagningen är tillräckligt bra på mitt kontor.

Ursprungligen av andas:

Idag blev jag informerad om nästa problem med en adapter. Det är visst så att adaptern får en egen MAC-adress. Och om man på ett stort företag (i mitt fall universitet) registrerar adaptrar för att de ska ha tillgång till nätet så går det att flytta dessa adaptrar mellan olika datorer och även datorer som inte ska ha tillgång till nätet.

Ni kan ju tänka er säkerhetshysterin som råder kring en sådan lösning. Det kommer med andra ord vara så att om man köper en MBPR eller MBA i framtiden så kommer man få kämpa för att komma åt nätet via sladd. Jag får hoppas att den trådlösa mottagningen är tillräckligt bra på mitt kontor.

Jag förstår problemet, däremot förstår jag inte hur det här kunde komma som en överraskning?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-25 21:37

Det är precis samma med USB-ethernetadaptern, så nytt är det inte.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-06-25 22:12

Ingen stor nyhet kanske, men det var en liten nyhet för mig och det var först i tankarna om ny dator som det blev ett problem.

Att det kommer som en överraskning är för att jag ligger på en nivå där jag har koll på begreppet MAC (och skillnaden mellan Mac och MAC), men inte insett att en adapter skulle få en egen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-25 22:15
Ursprungligen av andas:

Att det kommer som en överraskning är för att jag ligger på en nivå där jag har koll på begreppet MAC (och skillnaden mellan Mac och MAC), men inte insett att en adapter skulle få en egen.

Det är för att det inte är en adapter, utan ett externt nätverkskort. En adapter antyder att själva nätverkshårdvaran skulle finnas inne i burken, vilket inte är fallet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-05 23:04

Det finns för mycket switchar, modem, mediakonverterare, skrivare, datorer etc, med RJ45, så det kommer ta låååång tid.

Ursprungligen av kenjon:

Det finns för mycket switchar, modem, mediakonverterare, skrivare, datorer etc, med RJ45, så det kommer ta låååång tid.

Själva övergången kommer att ta lång tid ja, men det var inte det som var frågan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-06 01:08

Det börjar ju komma 10 Gbit prylar som är relativt "billiga" men fortfarande endast en mycket liten användargrupp kommer nyttja.

10 Gbit ethernet låter troligare än ingen ethernet på Apples stationära maskiner skulle jag säga (och att det kommer är extremt långsökt, även om Apple var tidigt ute med gigabit som standard).

En Mac Pro med 32 Thunderbolt-portar hade varit nåt.

Apple Thunderbolt-till-FireWire-adapter - Apple Store (Sverige)

  • Avstängd
  • 2012-08-01 16:46

Är på väg från FW nu när Apple accepterat och infört USB 3 samt att TB nu finns också, så kommer att fasa ut FW vart det lider och tills dess finns FW på Apples skärmar. Men en bra grej för dom som vill ha den

Ursprungligen av LaHe:

Är på väg från FW nu när Apple accepterat och infört USB 3

Det har aldrig varit ett fall av att Apple inte skulle "acceptera" USB 3. Det har varit en väntan på att Intel skulle integrera det i sina chipset och det var först med Ivy Bridge som det skedde, därav att USB 3 dröjde.

  • Medlem
  • 2012-08-01 16:33

Tydligen kan man få in rootkit på en Mac med hjälp av gigabit ethernet-adaptern.

EFI rootkit for Macs demonstrated

  • Avstängd
  • 2012-08-01 16:40
Ursprungligen av Zepto:

Tydligen kan man få in rootkit på en Mac med hjälp av gigabit ethernet-adaptern.

EFI rootkit for Macs demonstrated

Saxat: the hacker has used a previously unknown method based on amodified Thunderbolt to Ethernet adapter.

..så vad då?

  • Medlem
  • 2012-08-01 16:46
Ursprungligen av LaHe:

Saxat: the hacker has used a previously unknown method based on amodified Thunderbolt to Ethernet adapter.

..så vad då?

Praktiskt vid t. ex. företagsspioneri. Bryt dig in på natten och byt ut folks ethernet-adaptrar. När de kommer senare och kopplar in dem har du full tillgång till deras datasystem.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 16:50
Ursprungligen av Zepto:

Praktiskt vid t. ex. företagsspioneri. Bryt dig in på natten och byt ut folks ethernet-adaptrar. När de kommer senare och kopplar in dem har du full tillgång till deras datasystem.

Sant... man får väl ta med sig sladdarna hem på kvällen..
Nä, det kan ju bli ett dilemma helt klart men finns ju då också andra sätt att koppla in sig på vid en undangömd accesspunkt eller så...
Man får väl hemligt märka sin kabel så ingen gör så hemma hos mig

Edit: Eller så är den redan modifierad från fabrik, då den drar ur datorns batteri under vila?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-03 21:04

Target mode, funkar väl under TB nu då? För USB3 stödjer väl inte det...

Bevaka tråden