Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemkatalog på server. Hur funkar det, vad är nyttan, vad har jag missat?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-01 20:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Hemmakatalogsynkningen har jag missat totalt. Var hittar jag mer information om den?

Ursprungligen av kenjon:

Kräver OSX Server.

Ovanstående citat kommer från en annan tråd.

Detta har jag hört talats om, men kanske inte förstått vitsen med det.

Jag har efter att ovanstående skrivits googlat efter guider/lathundar/jubel och applåder/valfritt. Hittar så gott som inget. Nada. Nicht. Nein!

– Var kan jag lära mig mer, helst på svenska?
– Finns här på forumet medlemmar som använder ovanstående – och vill dela med sig av kunskap och erfarenhet?

Tråden får gärna leva vidare till år 2021, men mjukvarubögeriet i just mitt fall är :
Server = 10.6
Klienter = 10.7

Det är som windows roaming profiles (om du känner till det), väljer du att aktivera det får användarna sina filer och inställningar på vilken dator de än loggar in. Fiffigt om du använder olika datorer och vill ha samma "upplevelse" och filer på dem alla. Du väljer det när du skapar ny användare.

  • Avstängd
  • 2012-08-02 01:52
Ursprungligen av akerstrom:

Det är som windows roaming profiles (om du känner till det), väljer du att aktivera det får användarna sina filer och inställningar på vilken dator de än loggar in. Fiffigt om du använder olika datorer och vill ha samma "upplevelse" och filer på dem alla. Du väljer det när du skapar ny användare.

Vi har så på jobbet och ett elände om man som jag inte har ett rent skrivbord och man går från stora skärmar till en liten och sen tillbaka... en jädra o-ordningen i röran man har blir det...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-02 18:04

RP är kass om man har större lokala profiler också.

  • Avstängd
  • 2012-08-02 18:13
Ursprungligen av zinned:

RP är kass om man har större lokala profiler också.

Haha, ja, i början spara folk stora mappar på skrivbordet och tog en evighet att ladda tills jag gjorde om dom till genvägar åt dom

  • Medlem
  • 2012-08-02 18:30

Det är en fördel att ha samma version på server och klient.
Fram till och med 10.6 är hemkatalogssynkroniseringen svår att få till om man jobbar med lokala hemkataloger, i synnerhet mail – fråga mig inte varför.
Det finns en del viktiga nyheter i 10.7 server som är bra, så gå på den (eller 10.8) om ni kan.
Med kontona på servern stället det krav på bandbredd och bra kräm på servern.
Med lokala, synkade konton tar det lite tid att synka upp stora konton, även om inte så mycket är ändrat
Undersök noga på vad som ska synkas. en del program, tex InDesign, använder cachen på ett för mig underligt sätt till saker som jag tycker borde ligga i prefs.
Se till att sätta rätt rättigheter på lokala mappar och/eller filer som ska användas av flera konton på samma maskin.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-02 21:26

Jag har nu förstått så mycket att jag vet att jag inte fattar en bråkdel av vad jag borde begripa.

Tack för tappra försök iallafall.

1
Bevaka tråden