Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SideFolder och SideWriter

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2012-07-22 16:58

Två för mig oumbärliga tillbehör på mina bärbara Macar med sina små skärmar men har dom även på min stationära.

SideFolder är ett liten app som lägger sig på ena sidan på skärmen och är ett himla bra komplement till Dock och poppar fram när man drar muspekaren dit... fördröjning mm kan ställas in så den inte poppar in och ut vid minsta beröring.
Finns en del inbyggda mappar redan med på/med dom vanligaste grejorna på Macen men man kan också bygga sina egna strukturer och fylla med program/dokument etc... så kommer man alltid åt dom utan att gå via finder etc.
Att addera filer är drag&dropp, skapa mappar med med högermusklick, snabbt och enkelt.
Har använt det i över ett år nu och funkar kalas.

Igår när jag ladda ner och installerade SideFolder gjorde tillverkaren även reklam för SideWriter, så köpte detta och har lekt med det bara än så länge men vet att det kommer bli en av mina favoriter för snabba textnedskrivningar etc vad man nu kan tänka sig.

SideWriter är en ny liten app som lägger sig på valfri sida på skärmen och poppar upp när musen kommer dit, precis som för SideFolder.
Enkelt och snabbt skapar man eller fyller på sina komihågfiler eller vad man nu vill kalla dom eller snippets bibliotek eller vad som helst för text (RTF).
Copy/paste etc är ju där naturligtvis, samt ett eget enkelt "finderfönster" för att leta upp tidigare filer. Sparar automatiskt i en mapp under Applications support på användarens bibliotek, men man kan ju ha dom på valfriplats om man vill genom att ändra i appens preferences.
Filerna sparas som vanliga RTF filer och kan ges olika fonter, bold etc eller öppnas i annat program som tex textredigeraren om man så vill.

För båda apparna gäller att man kan ändra storleken på popupp fönstret, när öppet kan man låsa det i öppet läge. Lägger sig också i menybaren om man vill för att komma åt settings mm.

Kostar 38 kr styck och är lätt värt detta för mig...

PS Huvudelen av detta skrevs i SideWriter... hur bara som helst då man skriver längre poster ifall uppladningen skulle misslyckas.

Skärmdump:
[ATTACH="CONFIG"]33891[/ATTACH]

  • Avstängd
  • 2012-07-24 01:19

Tillägg till Side Writer:
Går också att välja att Side Writer ska spara i tex DropBox eller Skydrive (lite manuellt fixande bara att skapa en map och lägga över sina sparade noteringar dit) så kan flera datorer dela på dom... och då kan också en iEnhet komma åt och läsa dom... och även åtkomst med en webbläsare.
Just i denna version är det en bugg som då om man öppnar Side Writer igen med samma note som senast fövald läser den inte in från filen utan från minnet och kan då missa att den blivit ändrad. Workaround... öppna en annan note och sedan tillbaka till ursprungliga. Ha r meddelat tillverkaren om detta samt att han meddelat att dom jobbar på att få in iCloud också.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-07-24 07:21

Ser intressant ut, särskilt SideFolder verkar smutt
(tog mig friheten att lägga in länkarna till programmen nedan)

Mac App Store - SideFolders
Mac App Store - SideWriter

  • Avstängd
  • 2012-07-24 12:39
Ursprungligen av Drakfot:

Ser intressant ut, särskilt SideFolder verkar smutt
(tog mig friheten att lägga in länkarna till programmen nedan)

Mac App Store - SideFolders
Mac App Store - SideWriter

Tack, det skulle jag ju gjort också

Senast redigerat 2012-07-24 13:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-24 07:38

SideFolder verkar intressant. Jag kör Yojimbo och där finns en sidoflik på ungefär samma sätt men då lagras dokument/filer i Yojimbo. Kanske blir till att testa SideFolder, just att kunna spara i Dropbox (och framöver i iCloud) var det som gjorde mig nyfiken

  • Avstängd
  • 2012-07-24 12:37
Ursprungligen av stile:

SideFolder verkar intressant. Jag kör Yojimbo och där finns en sidoflik på ungefär samma sätt men då lagras dokument/filer i Yojimbo. Kanske blir till att testa SideFolder, just att kunna spara i Dropbox (och framöver i iCloud) var det som gjorde mig nyfiken

Det är Side Writer som kan spara i gemensam map i molnet
Sidefolder gör inte det och där sparas det som smarta länkar fast var har jag inte kollat.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-24 07:50

Är det inte osmart att köpa på sig dessa SideFolder-Writer till min 10.6.8, när snart 10.8 är här?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-07-24 11:21

Varför skulle inte SideFolder-Writer fungera i 10.8?

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-24 11:30

Låter som att man ligger i fas med uppgraderingarna. Perfekt.
Tack

  • Avstängd
  • 2012-07-28 17:10

Info... På min MBPR med ML startar inte dessa upp som dom ska, dom hamnar i menylisten som alltid, men inte själva fönstren på sidorna.
Workaround: Stoppa programmen från menylisten och start dom igen.
Tillverkaren kontaktad om buggen.

PÅ min MP med ML funkar det som det ska.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 15:44

Uppdatering:

Hi,

I tried to reproduce this use. But i don't see the same behaviour. Are you still seeing this and have you tried disabling "Launch on startup" and enabling it again ?

kind regards,

Dennis

Detta funka utmärkt så nu startar dom som dom ska igen på min MBPR.

1
Bevaka tråden