Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny Mac (oktober mac mini).. osx problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-10-23 18:54

Fick min nya mac mini igår..
2.53ghz 4gb ram..

hade en
2.0ghz 2gb ram innan.. som har fungerat klockrent..

men nu när jag startar den här nya tycker jag det tar ganska MÅNGA sekunder extra innan äpplet och "snurran" kommer fram när jag bootar den.. den gamla bootade nästan snabbare.. och det var en 2år gammal installation på den.. den nya är ju REN.. iofs var det en egen installation och det här är en apple-installation.. är inte slö i övrigt. utan bara tar tid innan den BÖRJAR boota om ni förstår va jag menar.

en fråga #2..

i finder har jag "fjärrskiva".. kan inte mata ut den.. den bara ligger där till vänster under mina diskar. har ALDRIG haft den på någon installation av mina mac:ar.. har som sagt en gammal mac mini och en 2009 imac.. har sökt lite på forumet och google och det är väl något som gör att man kan ansluta till en cd/dvd läsare på en annan mac. men jag har ju en ma mini med CD/dvd.. frågan är alltså lite varför den finns där helt plötsligt. är det en mac-komponent.. varför har jag itne fått den förut på redan snow leoaprd installationer?

tack på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-23 19:46

Spontant. Mac OS X testar minnes-chippen innan uppstart. Nu har du dubbelt så mycket, antagligen därför.
Fjärrskiva borde du väl bara kunna ta tag i och dra bort från vänsterspalten.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-10-23 22:16

japp det kan jag göra... bara och dra bort den..

okej så kan det vara.. att det tar lite extra för nåt minnes check..

sen har jag även problem med min microsoft mus.. tankat ner microsoft mjukvara/drivrutiner för musen.. men högerklick går inte igång hur jag än vrider och vänder på inställningarna :S:S

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-11-20 22:19
Ursprungligen av Jejje:

japp det kan jag göra... bara och dra bort den..

okej så kan det vara.. att det tar lite extra för nåt minnes check..

sen har jag även problem med min microsoft mus.. tankat ner microsoft mjukvara/drivrutiner för musen.. men högerklick går inte igång hur jag än vrider och vänder på inställningarna :S:S

Jag hade samma problem (seg boot). Jag gick in i inställningar och markerade Macintosh HD som startskiva (och låste den inställningspanelen).
Efter det dyker äpplet upp snabbt vid boot.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 02:00

Såg nu att jag också har en Fjärrskiva under Enheter på min MBPR i Finders sidebar som inte leder nånstans när man väljer den.
Vad är det för något?

[ATTACH="CONFIG"]33910[/ATTACH]

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-07-24 07:15
Ursprungligen av LaHe:

Såg nu att jag också har en Fjärrskiva under Enheter på min MBPR i Finders sidebar som inte leder nånstans när man väljer den.
Vad är det för något?

[ATTACH="CONFIG"]33910[/ATTACH]

Gissningsvis iom att du inte har någon inbyggd DVD-enhet på datorn så är detta för att komma åt en skiva som sitter i en annan dator om man nu har aktiverat det. Kan vara så att du har en annan Mac i nätverket vars enhet dyker upp som Fjärrskiva för dig.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 12:56

Ah... så klart... när jag kollar närmare så är det ju en cd/dvd som bild...

...och ett snabbtest bekräftar det. Dela ut CD/DVD-spelaren i inställningar under Dela så kommer MBPR åt den.
Bra då slapp man köpa en lös extern spelare

1
Bevaka tråden