Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS Dev. Program enskild firma

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag skrev in mig i iOS-programmet som enskild firma. Faxade mitt registreringsbevis precis som man skulle. Dock så skriver de nu att det inte duger.

Thank you for sending us your business documentation. I can confirm that we have received your business document, however, we are unable to accept this alone as form of identification for enrollment into the iOS Developer Company Program.

To continue processing your enrollment, we ask that you please fax the original forms of identity for your business based on your company form listed below. The fax number for submission of this information is +1-408-974-7683.

-Certificate of Registration from Swedish Companies Registration Office ('Bolagsverket'). We need the full version of the document.
-If documents are not in English, please also provide a certified English translation of the documents.

När jag sökt runt lite på hur andra upplevt processen så säger de att det inte spelar någon roll om de är på svenska och att de går igenom ändå. Vad är det som Apple vill ha tro, jag har ju redan faxat registreringsbeviset, som också är det enda papper jag har på företaget. Är det så enkelt som att de strypt åt sina regler och att det måste vara på engelska, man får inte översätta det själv utan översättningen måste vara utförd av någon som är certifierad att göra det, varför jag helst undviker det.

Självklart ska pappret vara orginal, dvs det språk det är utfärdat på.

Jag har inte själv gjort detta med apple, men när man köper diverse domäner måste man ibland faxa in sånt här.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-19 09:54

Apple upplever att dom inte har fått hela ditt registreringsbevis. Delar du deras uppfattning/kan du förstå att det matrial dom har fått indikerar att det finns mer i dokumentationsväg som handlar om registreringen av din EF?

Pappret jag skickade är registreringsbeviset i originalformat. Det finns inte mer papper på företaget, i alla fall inte vad jag fått från Bolagsverket då jag registrerade det. Som jag förstår det säger dem, vi har fått ditt registreringsbevis tyvärr är det inte tillräckligt, skicka ditt registreringsbevis, vilket blir väldigt knasigt. Är det någon som har större erfarenhet av enskilda firmor än mig och tror sig veta att det ska vara ett annat papper som också skall skickas in.

Jag har skrivit till Apple och frågat exakt vad dem menar med att de vill ha mitt registreringsbevis igen, och att det var mitt registreringsbevis jag skickade, men det tar sådan tid mellan varje svar man får från Apple, varför jag vänder mig hit för att hoppas få lite ljus i det hela.

Nu fick jag ett svar från dem, och de svarar inte riktigt rakt på mina frågor, men såhär skriver de i alla fall:

If you could, please fax in a solicitor-certified English translation of the documentation provided so that the enrollment can be processed in a timely manner. The fax number you may use is +1-408-974-7683.
If the document is not in one of our supported languages, we do require a solicitor-certified English translation.

Så det verkar ju onekligen som att det hela beror på att det inte är på engelska. Men jag vet ju att andra som registrerat sina företag skickat dem på svenska och det har gått fint.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-19 15:25

Och vilka är dom supportade språken? Förutom engelska, förstås?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-04-22 13:35

Jag har gjort detta. Det du måste göra är att beställa ett registreringsbevis från bolagsverket (kostar 280kr, har jag för mig) på ENGELSKA.

Tack ska du ha Folke! Ska fixa det. Vill de se f-skattsedel också måntro?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-04-24 15:08
Ursprungligen av riorobert:

Tack ska du ha Folke! Ska fixa det. Vill de se f-skattsedel också måntro?

Nepp, nu var det ganska längesedan jag skickade in det men... Jag har för mig att det enda jag faxade var regbeviset och en lapp med Enrollment ID och telefonnummer.

Tog och sökte lite i min inkorg. Såhär skrev de till mig att jag skulle göra (nu ändrade/uppgraderade jag iofs från individuell till företag men jag antar att processen är densamma) :

Please fax the Certificate of Registration from Swedish Companies Registration Office ('Bolagsverket') for your business. The fax number for submission of this information is xxxxxxxx.

PLEASE INCLUDE YOUR MAIN COMPANY CORPORATE TELEPHONE NUMBER WITH YOUR FAXED DOCUMENTS.

When faxing this information to Apple, please refer to your Enrollment ID number xxxxxxxx that was provided to you upon submission.

  • Medlem
  • Lärbro
  • 2012-05-09 13:27

Hej,

Hur har det gått för er med enskilda firmor?

Jag försökte anmäla min enskilda firma till iOS developer program som ett företag. Så jag faxade fina stämplade engelska papper och allt, men fick svar idag att man inte fick vara anmäld som företag med enskild firma (Personen jag talade med sa något med Sole business operator eller liknande). Hon skulle ta bort min ansökan så fick jag söka som individ istället sa hon. Tråkigt, det ser ju inte lika bra ut med mitt personliga namn som tillverkare av apparna.

Det verkar dock som om andra lyckats med det förut, se t ex http://www.99.se/utveckling-mac-ios-enheter/281807-enskild-firma-company-program-iphone-utvecklare.html

De kanske har ändrat policy, vore bra att höra från er andra hur det gått. Jag drog iväg en fråga till Apple också.

Företaget jag hade min praktik på under min utbildning var tvungen att både regga organisationsnummer plus det internationella nummret, var ett tag sesan så minns inte riktigt vilken organisation som delar ut de internationella nummrena. Men kontakta skatteverket så vet de.

Apples registreringsregler är helt vansinniga. Varför detta tramsande med registreringsbevis, och varför faxa? Hur ofta faxar man numera? Varför klarar de inte av att ta emot ett inskannat dokument med E-post? Detta försenade min registrering rejält, och till slut registrerade jag mig som privatperson i stället. Mycket enklare, inga problem alls.

Jag gjorde likadant, struntande i hela processen och kör som privatperson.

En liten frågeställning jag har just nu är hur man gör om man utvecklar en app åt ett annat företag och det företaget sen ska stå som ägare? Har emailat Apple, de får ju några email varje dag så det kan nog ta tid.

Jag har också sett i iTunes att en del har ett display namn högst upp för alla sina appar och sen på Seller nere till vänster står det något helt annat. Undrar hur det går till?

1
Bevaka tråden